Anbefaling av litteratur

Sting
Stings bilde
Avlogget
Ble med: 11.01.2010

Hei!

Jeg vurderer å gå til anskaffelse av litt "analogt" lesestoff for å sette meg inn i litt koding. Gjerne både med tanke på koding av websider OG mer generell koding (web-baserte applikasjoner, for eksempel). Jeg vet at det finnes mye spennende på nett for den som er ivrig på å lete, men finnes det noen bøker som absolutt kan anbefales? Hvis det finnes noen gode websider er dette også av interesse. Det er jo veldig mye bra å lære i dette forum, men jeg er litt ute etter noe uttømmende som ikke er helt spesifikt brukerstyrt... I tillegg passer det meg veldig bra å kunne bla opp i en bok i ledige stunder i stedet for å være avhengig av datamaskin og internett-tilgang!

På forhånd takk for hjelpen!

Hjemmeside: www.arleeproductions.org

Vendetta
Vendettas bilde
Avlogget
Ble med: 25.12.2009
PHP bok

Webprogrammering i PHP. Dette er en bok som anbefales på det sterkeste. Har den ikke selv men jeg har lest litt i den og synes den er super knall :)

Hjemmeside
Hjemmesides bilde
Avlogget
Bidragsyter
Ble med: 17.06.2008
Programmering og webapplikasjoner

Jeg ville begynt med boka webprogrammering i PHP som Vendetta anbefaler. Har selv lest (en tidligere utgave) av den, og synes den var knakende god. Rikelig med eksempler og gode forklaringer. Det var også noen oppgaver i den, slik at man får praktisert litt.

HTML og CSS er sånne ting som "kommer av seg selv", mens PHP må læres litt. Når du har lært deg PHP og etterhvert begynt å utforske objektorientert programmering kan du ta en titt på Java for å lage webapplikasjoner. Man kan også lage webapplikasjoner ved hjelp av Flash, men tror jeg ville gått for Java om jeg var deg.

Det er også smart å lære seg litt JavaScript (ikke det samme som Java) og eventuelt jQuery.

Uansett; begynn med én ting av gangen og praktiser det litt. Hvis du kan ett programmeringsspråk så er det mye enklere å lære nummer to. Terminologi som variables, arrays, functions, objects, classes, methods, constructs, integers, booleans, strings, floats osv går gjerne igjen i alle former for programmering.

Det første programmeringsspråket er som oftest det verste

Sting
Stings bilde
Avlogget
Ble med: 11.01.2010
Takk!

Takker for gode innspill!

Skal sjekke ut den boken! Har fra før av tuklet litt med VBA i forbindelse med Excel, og anser meg derfor ikke HELT som nybegynner, men ikke så veldig mye mer heller! Men da har jeg i alle fall LITT begrep om dette med variabler, arrays osv.

Min tanke på sikt er kanskje å kunne være i stand til å overføre ideer fra mange hjemmelagde Excel-verktøy over på web-basert løsning (evt intranett), og i mitt hode burde det være meget mulig! Neste skritt vil jo da være å kikke nærmere på dette med databaser (dette berøres vel kanskje også i ovennevnte bok...?)

Enig i dette med HTML og CSS - etter å ha tuklet litt med dette fra tidligere, merker man at basic'en kommer ganske fort. Der finnes det også greie ressurser på nett (foruten hjemmeside.org), og det er ting man gjerne kan lete frem på direkten uansett.

Spørs om jeg rekker å skaffe boken i tide til å få meg litt påskelektyre, men det skal uansett sjekkes ut!

Hjemmeside: www.arleeproductions.org

Svar på forumemnet

(If you're a human, don't change the following field)
Your first name.
Innholdet i dette feltet blir holdt privat og vil ikke bli vist offentlig.