Betalingsløsninger

ThomasK
ThomasKs bilde
Avlogget
Donator
Ble med: 30.12.2009

Heisann Hjemmeside!

Skal sette opp en betalingsløsning på nettstedet mitt. Men ingen aning hvor jeg skal begynne å gjøre research. Greia er den at dette nettstedet er rettet mot både bedrifts- og forbrukermarkedet, så det må være en politlig, sikker og effektivt løsning.

Det er snakk om forbrukstjenester som kan kjøpes direkte på nettstedet, og når en innbetaling er gjennomført og bekreftet av systemet blir tjenesten tilgjenglig. Før noen av disse tjenestene blir tilgjenglige og kan bestilles må hver enkelt individ ha en egen bruker. - Virksomheter registereres på org.nr. - Privatpersoner registeres på vanligmåte (epost og passord etc.)

Uansett hva tjenesten måtte være, så snakker vi om å håndtere svært mange transaksjoner om gangen på bakgrunn av markedet dette nettstedet vil komme til å trekke (bedrifts- og forbrukermarkedet i Norge, Sverige og Danmark)... Alle transasksjoner skal skje mot bedriftskonto i bank.

Håper noen kan gitt meg noen tips rundt hvor jeg kunne begynne min ferd for å få detta til...

med hilsen
Thomas Kile

nichi
nichis bilde
Avlogget
Ble med: 03.03.2011
 Hørt om paypal? Anbefaler

Hørt om paypal? Anbefaler deg å ta en titt på http://www.paypal.com.

Lykke til!

Hjemmeside
Hjemmesides bilde
Avlogget
Bidragsyter
Ble med: 17.06.2008
Betalingsløsning og API

Fordelen med Paypal er at de ikke har faste kostnader. Derimot har de relativt høye variable kostnader (basert på antall transaksjoner og transaksjonenes størrelse). Videre er valutakursene hos Paypal relativt lave. Dog er overføring fra Paypal til norsk bankkonto billig.

Valg av best løsning avhenger med andre ord av:

1. Antall transaksjoner per måned.
  2. Antall transaksjoner i utenlandsk valuta.
  3. Transaksjonenes størrelse.

Jeg vet ikke om prosjektet ditt vil ha mange transaksjoner i begynnelsen, og dermed ha belegg for å velge en annen løsning enn PayPal fra start. Det er tragisk om du går på en løsning som kanskje koster 1500-3000 i mnd + 7000 i etableringsgebyr om antall transaksjoner og transaksjonskostnadene ikke forsvarer det.

Estimer derfor hva du kan forvente deg av inntekter hver måned det første året. Regn ut hva dette vil koste i transaksjonskostnader gjennom PayPal, og ta en ringerunde rundt til andre tilbydere for å velge best alternativ. Du skal motta ganske mange transaksjoner per måned, før det er forsvarlig å etablere et dyrere abbonement fra en norsk leverandør.

Automatisering av oppretting av bruker/tilgjengeliggjøring av tjeneste etc. lar seg programmere med samtlige betalingstjenester nå til dags, også PayPal (dette skjer gjennom API). Sistnevnte har også en egen "sandbox" for å prøve ut løsninger før man implementerer dem. Videre kan man implementere regnskapsføringen gjennom API, slik at man unngår en haug av manuelle føringer.

ThomasK
ThomasKs bilde
Avlogget
Donator
Ble med: 30.12.2009
Får ta å tenke meg endel om.

Får ta å tenke meg endel om. Mulig jeg må overlate den biten til en guru på det området og la den personen ordne med alt som trengs... Begrensninger på hva man rekker å studere samt lære seg å mestre... heh...

med hilsen
Thomas Kile

Svar på forumemnet

(If you're a human, don't change the following field)
Your first name.
Innholdet i dette feltet blir holdt privat og vil ikke bli vist offentlig.