Bildeportalen - Gratis opplastning av bilder

Aleek
Aleeks bilde
Avlogget
Ble med: 13.08.2010

Har drevet med et bildedelingsnettsted en stund nå, og ønsker tilbakemeldinger på hva som kunne ha blitt gjort bedre :)

bildeportalen.net

Bilder som brukere laster opp kan også bli delt med alle så alle kan bruke de, registrering slik at du får oversikt over opplastede bilder er også med. 

Hjemmeside
Hjemmesides bilde
Avlogget
Bidragsyter
Ble med: 17.06.2008
Raske tilbakemeldinger

Hei! Gøyalt konsept du er igang med her, unge mann.

Det første som slår meg er at det ikke er fullt av thumbnails på forsiden. Man må lese for å forstå hva siden dreier seg om, siden det visuelle ikke formidler dette med en gang.

Jeg ville også benyttet et "tag"-basert system, hvor folk som laster opp bilder tagger dem. I tillegg kan et felt for beskrivelse kanskje være nyttig, slik at bildene blir søkbare.

Synes du skal fjerne headerne med de brede bildene og fokusere mer på det brukergenererte innholdet mao. :)

Ellers synes jeg du har et veldig godt utgangspunkt, med fin layout og gode fargekombinasjoner!

Aleek
Aleeks bilde
Avlogget
Takk!

Takk for at du tok deg tid til å svare, og ikke minst så raskt! :)

Ditt forslag til thumbnails på forsiden for å enklere få brukerne til å forstå hva siden dreier seg om var en veldig god ide, hva om jeg f.eks lager 3 bokser hvor:

1. Registrer deg og last opp bilder! 

2. Velg om du vil at bildeportalen skal publisere bildene i sine kategorier, eller ikke.

3. Last ned bilder fra kategoriene som andre har gitt til felleskapet, gratis!

Noe i den duren, om hva som eventuelt skal stå i disse boksene må tenkes litt på, skreiv bare noe så du sku skjønne hva jeg mente ;)

Når brukere laster opp bilder, og er registrert har de et valg om å skrive inn en tittel og en beskrivelse. Tittelen skal beskrive bildet med ett ord eller flere ord, og det som står i beskrivelse blir fotografens navn. 

Det du mente med beskrivelse, var det en eventuell søkemotor på nettsiden som søkte etter bilder som er publisert?

Har isåfall brukt alt="" for å navngi bildene og name="" i a href taggen. Kan det hjelpe til slik at et søk på siden er mulig å legge til?

Vil også nevne at siden jeg registrerte meg i 2010 har denne siden vært til god hjelp, så du skal ha skryt for å ha laget denne ;) 

Hilsen Aleksander 

Hjemmeside
Hjemmesides bilde
Avlogget
Bidragsyter
brukervennlighet og alt-tag på bilder

Hei, bare hyggelig det.

Ja, jeg synes det du sier om de tre boksene høres veldig fornuftig ut. :)

Nedenfor kaster jeg bare ut noen idéer, så du får tenke gjennom det. Du virker jo mer enn kompetent nok til å ta avgjørelser selv. :)

Ok, jeg visste ikke at man fikk flere alternativer hvis man er registrert, men hva med de bildene som blir lastet opp på forsiden av uregistrerte brukere? Skal ikke disse kategoriseres og beskrives? En tanke kan kanskje være å la folk kommentere bildene. Jeg vet ikke om dette har noe for seg, for mange skriver kanskje bare "fint bilde" etc, uten å skrive om hva som er på det, for det ser jo folk med egne øyne. Kommentarfelt kan kanskje fungere stimulerende på folk som har bilder og vil høre hva andre synes om dem, og derfor motivere dem til å laste opp?

Alt-taggen er ment som en beskrivelse. Det er blinde folk som daddler rundt på nettet, og de bruker screenreadere. Disse leser teksten i alt-taggen, slik at bilde og svaksynte skal forstå det hvis et bilde har relevans for innholdet. Hvis du f.eks. har et bilde av "is på Oslofjorden vinteren 2010", så skriver du det i alt-taggen.

Ja, det som står i alt-taggen brukes ofte for å søke i bildene. Google bruker også innholdet i denne for å forstå hva som er på bildet, men jeg tror de har dypere teknologi enn det også. Det finnes algoritmer nå som kan analysere bildene og se det i forhold til andre bilder på nettet, og dermed kunne si hva som er på bildet. Eksempel: Eiffeltårnet. Det finnes grisemange bilder av dette, så da analyseres bildene og man kan si at det faktisk er et bilde av eiffeltårnet.

Det som er dumt er jo at jo flere felter en bruker må fylle inn, desto mindre sannsynlig er det at han gidder. Tittel og bilde holder nok, og forhåpentligvis skriver de som er på bildet i tittelen, slik at dette også kan brukes i alt.

Takk for skryt - loggrer her :)

Aleek
Aleeks bilde
Avlogget
Takk!

Hei igjen.

Ja, men da skal jeg sette meg ned å fundere på hvordan jeg skal gjøre det :) Så kan jeg si ifra når det er ferdig.

Bildene som blir lastet opp på forsiden av uregistrerte brukere tenkte jeg bare kunne bli brukt til deres personlige bilde hosting, hvis de f.eks skal vise bildet på et forum eller trenger og laste det opp får og vise kompisen. 

Er vell kanskje best å ha slik at man _må_ registrere seg for å laste opp bilder, men det må jeg se på hvis det blir mye trafikk :) Så ikke hele serveren blir fyllt opp med bilder.

Men hvis man skal dele et bilde må man registrere seg for å skrive tittelen på bilde og beskrivelsen (fotografen), har også fått dette med i betingelsene.

Et kommentarfelt høres veldig smart ut! :D Det må jeg få fikset, uten tvil.

Ja, legger navn på alt-taggen så kan ihvertfall blinde lese hva bildet handler om :) 

Et søkefelt må vell også inn :) 

Men nå skal jeg sette meg ned og prøve meg på en enklere brukervennlighet, takk igjen ;) 

Hjemmeside
Hjemmesides bilde
Avlogget
Bidragsyter
Bildeopplasting

Det høre ikke dumt ut, men jeg ville kanskje hatt et valgfritt felt for bildeoverskrift for uregistrerte også, evt. kan du jo gå gjennom bilder som blir lastet opp av uregistrerte og katalogisere dem manuelt 1 gang i uka eller noe sånt.

Du kan også bruke filnavnet til å sette tittelen, dersom brukeren ikke gjør det. Bilder navngis ofte med bindestrek eller underscore, så du kan jo bruke preg_replace() for å gjøre dem om til mellomrom. Du kan også sjekke metadata tilknyttet bilder og se om det er noe informasjon der som du kan benytte deg av.

Kom gjerne tilbake og si når du har gjort mer på siden din :)

Aleek
Aleeks bilde
Avlogget
Forside oppdatering.

Heisann igjen.

Har fått litt tid til bildeportalen idag, så da ble det oppdatering på forsiden. La til 4 bokser hvor brukere kan trykke seg enklere inn. Håper det kan hjelpe på brukervenligheten :) 

Uregistrerte brukere kan legge til tittel og beskrivelse på last opp siden. At filnavnet setter tittelen hvis ikke brukeren har skrevet en tittel, var lurt. Skal legge det til! 

Ellers har jeg oppdatert kategoriene litt, prøver og vise mer til hvor man finner bildet i full proporsjonalitet. 

Kommer seg nå :) 

Hjemmeside
Hjemmesides bilde
Avlogget
Bidragsyter
Bildeportalen - Gratis opplastning av bilder

Jeg har ved et par anledninger brukt bildeportalen, men den overskriver jo filer hele tiden!

Hvis jeg laster opp en ny png, så kommer det hit:

http://bildeportalen.net/files/0.png

Laster jeg opp en ny png, så overskrives den gamle...

Svar på forumemnet

(If you're a human, don't change the following field)
Your first name.
Innholdet i dette feltet blir holdt privat og vil ikke bli vist offentlig.