Bilder i fullskjermvisning

Anonym
Anonyms bilde

Hei - jeg er for nybegynner å regne, men tenkte i første omgang å lage et hjemmesnekra bildealbum.

Ser for meg en side med miniatyrer og litt tekst, der hvert lite bilde linker til fullskjermversjon. Her kommer problemet: Da det er mange forskjellige skjermoppløsninger rundt omkring, er det vel best at et fullskjermbilde passer til skjermen (ikke no' stas å drive og skrolle for å se hele bildet). Når jeg skriver inn filbanen til bildet går dette greit - det tilpasses nettleservinduet, og for å se fullstørrelsen får man et plusstegn på markøren. Virker i alle fall på IE, Firefox og Chrome.

Men så er det dette med bakgrunnsfarge da. Den er hvit. Synes personlig at store bilder på svart bakgrunn tar seg best ut, så jeg lagde en enkel html med bilde og svart bakgrunn. Ble bra det, men da er det slutt på å tilpasse seg leservinduet. Full størrelse uansett. Ser ut for meg som om denne tilpasningen funker på rene bildefiler, ikke på html (web-sider).

Mitt spørsmål er: Må jeg ta et valg her, eller finnes det en måte å få begge deler på? (både leservindutilpasning og svart bakgrunn)

Takknemlig for hjelp her.

Hjemmeside
Hjemmesides bilde
Avlogget
Bidragsyter
Ble med: 17.06.2008
Skalering av bilder ved forskjellige skjermoppløsninger

Aner ikke om du har fått til dette nå, men det finnes måter for å få til dette.

Du kan eksempelvis bruke jQuery til å sette andre dimensjoner på bildet dynamisk idet siden lastes (ved hjelp av width og height attributtene på img-taggen).

En annen, mer krevende metode, er å bruke PHP eller annet server side skript til å hente ut informasjon fra klientmaskinen (den som besøker websiden), for så å lage en kopi av bildet i korrekt dimensjon on the fly, eller velge én av flere forhåndsdefinerte bildefiler for visning.