Bruke p eller br tagger i HTML?

Anonym
Anonyms bilde

Hei, i HTML kan man bruke <p> og <br> tagger. Hva er vitsen med <p> taggene egentlig? Kan man ikke bare bruke <br> taggene mellom skrift for å lage mellomrom mellom linjene?

Hjemmeside
Hjemmesides bilde
Avlogget
Bidragsyter
Ble med: 17.06.2009
Vitsen med å bruke <p> og ikke <br>

Det er riktig at man kan bruke <br /> (i XHTML) og <br> (i HTML) for å få mellomrom.

Mange gjør dette for å slippe å bruke <p>-taggen, dessverre.

Jeg sier dessverre, fordi du får mindre kontroll over hvor stor avstanden mellom avsnitt skal være med <br> fremfor <p>. <p> er, som du helt sikkert vet, HTML-koden for avsnitt (p står for paragraph).

Hvis du ikke putter tekst i <p>-tagger har du heller ingen kontroll på marginer heller. Jeg anbefaler deg på det sterkeste med å avslutte bruk av <br>-taggen og ta ibruk semantisk korrekt kode.

Med semantisk korrekt kode, menes det at man bruker den markup som best beskriver innholdet. Skriver du en overskrift, bruk <hx>-taggene, skriver du en adresse, bruk <address>-taggen osv.

Ved å bruke semantisk korrekt markup, sikrer du nettleserkompabilitet og at du har full kontroll over utseendet på websidene dine.

Hvis jeg har hjulpet deg, så setter jeg stoor pris på at du linker til Hjemmeside.org og anbefaler nettstedet til andre :)

Svar på forumemnet

(If you're a human, don't change the following field)
Your first name.
Innholdet i dette feltet blir holdt privat og vil ikke bli vist offentlig.