CSS på elementer og i head på HTML

Anonym
Anonyms bilde

En kompis av meg kan litt CSS, men han pleier ikke å putte CSS i en egen fil. Han har det øverst i fila med HTML eller på elementene direkte.

Øverst i HTML-filene bruker han det, feks sånn

<html>
  <head>
    <style type="text/css">
     .strong-text { font-weight: bold; }
    </style>
  </head>
  <body>
    <p class="strong-text">Her er tekst</p>
  </body>
</html>

og feks sånn her:

<p style="font-weight: bold;">Skrift som blir tykk</p>

Hva er grunnen til at han bruker det sånn her? Hvilke fordeler og ulemper har de forskjellige måtene, og hva er best? CSS i egen fil, i head-seksjonen av HTML eller på elementene ved å bruke style?

modedit: formaterte markupen din

Hjemmeside
Hjemmesides bilde
Avlogget
Bidragsyter
Ble med: 17.06.2008
CSS i egen fil, i <head> eller ved style

Kjempegodt og viktig spørsmål! Selv foretrekker jeg å skille HTML og CSS fra hverandre, her får du vite hvorfor.

Hvorfor ha CSS i egen fil adskilt fra HTML

I den første HTML- og CSS-guiden jeg laget her, forklarer jeg hvordan webben fungerte før og nå. Jeg snakker kort om hvordan man anga design i HTML-dokumentet, og dermed, ved endring av webdesignet, måtte redigere samtlige HTML-dokumenter.

Dette er hovedgrunnen til at man alltid bør skille HTML og CSS fra hverandre. Koden blir lettere å holde oversikt over. Koden blir enklere å administrere og oppgradere.

Inline CSS

Når man angir CSS i toppen av et HTML-dokument, slik du viser ovenfor, får man selvsagt ikke gleden av å kunne endre egenskapene ett sted, og se at forandringen man gjorde vil skje på hele nettstedet. Her må man inn i hvert dokument som har definert hva egenskaper på elementer skal være via CSS i toppen.

Det samme gjelder når man bruker style-attributten for å angi CSS. Prøv i høyest mulig grad å unngå dette. Lag heller classer, definer disse i et CSS-dokument og angi navnene på classene via class-atttributten på HTML-elementene.

Tim
Tims bilde
Avlogget
Ble med: 15.01.2010
Kan vel si min mening også

Kan vel si min mening også her selv om jeg er ganske enig med Hjemmeside her.Jeg ser på det som en stor fordel og ha HTML og CSS avskilt. Av  noen enkle årsaker.- Om du har mange filer på din side vil dette ta unødvendig mye plass i dine filer.

- Filene dine blir unødvendig lange og tyngere og administrere

- Litt usikker men tror også at hastigheten på opplastningen på filen vil bli tregere ettersom det blir mer og lese igjennom.

Altså ser ingen store fordler til og ha det i en fil. Har det selv kun i 1 fil da jeg starter og kode på en nettside til jeg får den sånn nogen lunde slig jeg fil og når den skal publiseres deler jeg det opp. Selv synes jeg dette er en fin måte å jobbe på.- Tim

Tim @ Gambinomafia

ThomasK
ThomasKs bilde
Avlogget
Donator
Ble med: 30.12.2009
Hvorfor ikke bare starte i 2

Hvorfor ikke bare starte i 2 dokumenter, HTML og CSS, og bygge siden din opp som en "glidelås"?

jeg starter med å sette opp strukturen og elementene jeg, i CSS. Så går jeg til HTML og henter de frem i <div>... Syns det gir en flott flyt... og lite frem og tilbake og klipping...

med hilsen
Thomas Kile

Tim
Tims bilde
Avlogget
Ble med: 15.01.2010
Jeg starter ikke i 2 fordi

Jeg starter ikke i 2 fordi jeg koder i Dreamweaver å da synes jeg det er lettest slik. Er vel egentlig mest en vanesak :)

Tim @ Gambinomafia

ThomasK
ThomasKs bilde
Avlogget
Donator
Ble med: 30.12.2009
sant sant... bruker

sant sant... bruker dreamweaver selv...

med hilsen
Thomas Kile

Svar på forumemnet

(If you're a human, don't change the following field)
Your first name.
Innholdet i dette feltet blir holdt privat og vil ikke bli vist offentlig.