Css Templets

Vendetta
Vendettas bilde
Avlogget
Ble med: 25.12.2009

God dag. Jeg fikk vist jobben med og fikse css'n på twilightmafian (og jeg som suger i css)

Men det jeg lurer litt på hvordan skal jeg få gjort det lettest mulig og lage en css fil med en venstre meny, høyre meny. Og selfølgelig innholde i midten da :P

Ja jeg er nybegyner i css men det er derfor jeg er glad for at denne siden er oppe og går :)

- Vendetta

Hjemmeside
Hjemmesides bilde
Avlogget
Bidragsyter
Ble med: 17.06.2008
Holy grail - three column layout

Du er ute etter den såkalte "holy grail" i CSS. En tre column layout som de kalles.

Denne artikkelen har en kjempefin fremgangsmåte på hvordan man får til det du ønsker. Den er på engelsk, men det er eksempler i den og den forklarer på et enkelt språk, synes jeg.

Hvis det er noe du lurer på i forbindelse med den, så må du gjerne spørre. :)

Vendetta
Vendettas bilde
Avlogget
Tusen takk for kjapt svar som

Tusen takk for kjapt svar som vanlig :) skal se igjenom det og er det noe jeg lurer på så skal jeg skrike ut :P

Vendetta
Vendettas bilde
Avlogget
Men jeg lurer litt på hva

Men jeg lurer litt på hva feilen blir der? kan du hjelpe meg med det?

VedleggStørrelse
stilark.txt 2.02 KB

Vendetta
Vendettas bilde
Avlogget
For jeg ser for meg at det er

For jeg ser for meg at det er lettere og fikse på den en og lage alt på nytt igjen xD

Hjemmeside
Hjemmesides bilde
Avlogget
Bidragsyter
HTML markup og CSS

Det viktiste når man skal velge hva slags layout man har, er at man koder inn riktig markup (HTML), deretter bruker man jo selvsagt CSS for å styre hvordan markup skal fremstå.

Hvis systemet deres er kodet slik at PHP blandes med HTML, og dere ikke har et "templatesystem", så må du inn å redigere hvordan HTML-output skal se ut, så fikse alt sammen ved hjelp av CSS etterpå.

Vendetta
Vendettas bilde
Avlogget
ok for det er noe vi 3 som

ok for det er noe vi 3 som driver med dette ikke skjønner en dritt av for og si det mildt :P for vi tok kvelden her og når vi sto oppigjen dagen etter da var hele siden fucka opp. og så for og si det sånnså er alt blankt for oss. ingen av oss er eksperter på css (for og si det sånn alle suger) men vi må jo bare prøve så får vi se om det blir bra til slutt :) ug uheldig vis så var det jo jeg som hadde css filen og sånn som funka men så tok jeg og formaterte pc'n for trodde det var noen andre av de som hadde det også.

Hjemmeside
Hjemmesides bilde
Avlogget
Bidragsyter
Fikse CSS

Du kan jo begynne med å validere CSS-fila du har da. Har jo vist i videoene hvordan man gjør det. Flere plasser i filen du har lastet opp her avslutter dere med to curly brackets, f.eks her:

#footer {
  height: 40px;
  width: 650px;
  background-color: #252525;
  border-left: 1px solid #606060;
  border-right: 1px solid #606060;
  border-bottom: 1px solid #606060;
  margin-left:206px;
  margin-bottom:5px;
  float:left;
}
}

Kan jo begynne med å fjerne de og se om det gir noen virkning på resultatet.

Vendetta
Vendettas bilde
Avlogget
Css'n ble ikke validert pga:

Css'n ble ikke validert pga:

39 #leftcolumn Value Error : color Unknown dimension 3db9c7
69 #rightcolumn Value Error : color Unknown dimension 3db9c7
128 .topphoyre Value Error : color Unknown dimension 3db9c7

Vendetta
Vendettas bilde
Avlogget
men hjalp mye med og fjerne

men hjalp mye med og fjerne der det var dobbelt curly brackets. Så nå har jeg høyre meny og alt det jeg trenger :P men er vist en liten feil med at innholde kommer i høyre menyen, og det som skal i høyre menyen plasserer seg fint i midten :P

Vendetta
Vendettas bilde
Avlogget
størrelse
#centercolumn {
    margin-top: -15px;
    padding: 3px;
    background-color: #252525;
    min-height: 950px;
    width: 650px;
    float: right;
    color: 3db9c7;
    border-left: 0px solid #606060;
    border-right: 1px solid #606060;
    border-bottom: 1px solid #606060;
}

samma hva jeg endrer width: 650px; til så blir det ikke endra inne på spillet. Det skjønner jeg egentlig ikke helt. Er den noe feil der eller er det deil en anen plass?

Hjemmeside
Hjemmesides bilde
Avlogget
Bidragsyter
Sammenhenger

Slike ting må jeg se i sammenheng med andre elementer. Hvis du slenger inn URL så blir det mye enklere å hjelpe deg.

Vendetta
Vendettas bilde
Avlogget
har fåt fiksa på det.  Det

har fåt fiksa på det.  Det var jeg som hadde skrevet to kolonner hadde samme navn . Men takk for al hjelp jeg har fått her :)

Svar på forumemnet

(If you're a human, don't change the following field)
Your first name.
Innholdet i dette feltet blir holdt privat og vil ikke bli vist offentlig.