Domene og hjemmeside med iWeb

Anonym
Anonyms bilde

Jeg er fornøyd bruker av programmet iWeb som hører til Mac. Jeg har imidlertidig lyst på mitt eget domene, og å knytte det til bloggen/hjemmesiden. Jeg er usikker på hvordan jeg skal gjøre det, om jeg trenger webhotell eller bare eget domene. Hadde satt pris på noen tips :) 

Hjemmeside
Hjemmesides bilde
Avlogget
Bidragsyter
Ble med: 17.06.2008
Webhotell og domene

iWeb er vel en editor med templates og lignende, sant?

Webhotell er lagringsplass på nett. For at websiden din skal ligge på internett trenger du et webhotell. Med andre ord: Hvis nettsiden din ikke er tilgjengelig på internett nå, så trenger du webhotell.

Domener er adressering på nett. Ofte selges webhotell og domene sammen.

• Hvis websiden din ikke ligger på internett nå; kjøp webhotell og domene
  • Hvis nettstedet ditt allerede ligger på nett; hvor ligger det lagret?

Uten å bli for teknisk; det er best å kjøpe webhotell og domene sammen uansett. Såkalt cloaking av domene osv er ikke anbefalt.

Anonym
Anonyms bilde
 Ja stemmer det. Jo det

Ja stemmer det. 

Jo det ligger på nett, men det har en lang adresse som er vanskelig å huske. Jeg har mye bilder på, og er ikke så keen på å måtte betale veldig mye. Men må man så må man. 

Jeg er likvel usikker på hvordan jeg skal bruke webhotell, jeg har jo alt jeg trenger (så vidt jeg vet), utenom domene. 

Linken er:   http://web.me.com/mlarsengellein/MLG/Welcome.html   hvis det kan være til hjelp.

Takk for svar :)

Hjemmeside
Hjemmesides bilde
Avlogget
Bidragsyter
Webhotell og domene eller videresending og cloaking

Jeg hadde gått for webhotell og domene om jeg var deg, men dette får du avgjøre selv. Synes forøvrig det var interessant å lese om hvordan du opplevde å bo i Tehran.

Hvis du velger webhotell og domene, så ser det ut til at iWeb har en egen løsning for å publisere via FTP. Du får FTP-informasjonen av webhosten du velger etter du har kjøpt webhotellet.

Alternativt kan du bare kjøpe domene, og så sette opp en www-peker til den lange adressen du har nå. Problemet blir da at domenet ditt kun vil peke til forsiden din. Så med en gang noen går inn på domenet ditt, så vil adressen skifte til den lange du har nå.

Man kan også cloake domenet, slik at domenet blir stående i adressefeltet uansett hvilken side man ser på. Dette er ufordelaktig, siden andre ikke kan linke til undersider på nettstedet ditt. Her blir nemlig hele nettstedet ditt lagt i en ramme.

For mitt eget vedkommende har ting gått slik: Begynte å legge nettsider på gratistjenester, så irriterte jeg meg over stygge adresser og kjøpte meg domene. Først videresendte jeg det uten cloaking, så cloaket jeg det, og i dag har jeg webhotell og domene. :)

Håper du ble litt klokere av dette, og så får du bare spørre om det er noe du trenger hjelp med, uansett hvilken løsning du går for.

Anonym
Anonyms bilde
 Da tror jeg at jeg går for

Da tror jeg at jeg går for webhotell og domene. Synes det  er litt skummelt dette her. Fikk anbefalt clichehosting, er det bra greier tror du?

Jeg er usikker på hvor mye plass jeg trenger - men tenkte at den ved navnet Delta så greit ut sånn i utgangspunktet 

Takk for god hjelp! :)

Hjemmeside
Hjemmesides bilde
Avlogget
Bidragsyter
Bruk heller one fremfor cliche

Hei,

Jeg har brukt både Bluehost, Cliche og One. Jeg anbefaler Bluehost og One, ikke Cliche. Bluehost koster litt mer enn One, men så får man også mye valuta for pengene.

Hvis du skal ha billig webhotell, velg One fremfor Cliche. Hos One får du nemlig live kundeservice via chat, døgnet rundt, 365 dager i året. Dette tilbyr ikke Cliche, og de to koster omtrent det samme. Det holder fint med 1000 MB (slik du får med Delta til kr 19 pr. mnd hos Cliche), men hos One får du 3000 MB for kr 10 pr mnd.

Svar på forumemnet

(If you're a human, don't change the following field)
Your first name.
Innholdet i dette feltet blir holdt privat og vil ikke bli vist offentlig.