Domenennavn og webhotell hos domeneshop.no

Kjerstin
Kjerstins bilde
Avlogget
Ble med: 15.06.2010

Hei

Har fulgt guiden når det gjelder ftp, filezilla osv. for opplasting av drupal, men det skjer ingenting når jeg prøver å gå inn på nettsiden min. Er det et problem at jeg har webhotell hos domeneshop?

Ole Martin
Ole Martins bilde
Avlogget
Domeneshop ok

Å kjøre drupal på domeneshop skal gå fint. Personlig så synes ikke jeg så mye om dem, men teknisk så skal det gå greit. Krever alltid svar på support hos hosten innen maks 1 - 2 timer... man vet aldri hva som skjer. Hvis du ikke ser noe når du går inn på domenet eller i katalogen hvor drupal er er i så tilfelle at du har lastet opp på feilt sted eller at det mangler filer. Har du en url?

- gi en fisk til en person, og personen blir mett èn gang
-lær personen å fiske, og personen blir alltid mett

Kjerstin
Kjerstins bilde
Avlogget
URL

Ja, har flere domener men bruker www.lupinform.no. Den siden som kommer opp er domeneshop sin (har ligget der hele tiden) og ikke min.

Ole Martin
Ole Martins bilde
Avlogget
Her er det tydelig at du ikke

Her er det tydelig at du ikke har lastet opp på rett sted. Filer, dokumenter, bilder osv. som skal være synlige og tilgjengelig via web må legges inn i katalogen (mappen) "www". 

Filer som er der fra før kan du bare la ligge der, men døp om index.html eller index.php til f.eks. domeneshop-index.html. Da har du dem i tilfelle du vil sette siden tilbake til utgangspunktet. Dette kan være lurt hvis du sletter installasjonen,døper filen tilbake til index.html slik at ingen ser eller får tilgang til mapper som ligger igjen der, f. eks. bilder eller dokumenter.

Ole Martin
Ole Martins bilde
Avlogget
Kom til å tenke på at det kan

Kom til å tenke på at det kan være at filene dine er på rett plass, men domeneshop sin index blir lest før drupal sin index som er av filtypen php. Html-indexen blir vanligvis lest først.  I så tilfelle, døp om domeneshop sin index-fil

Kjerstin
Kjerstins bilde
Avlogget
Kan det være at

Kan det være at drupal-installasjonen skal ligge under /www? For nå ligger den under rot-mappen. Det ligger også en bashrc-fil og en profil-fil der fra før, skal jeg ev. slette disse?

Ole Martin
Ole Martins bilde
Avlogget
Ja, du skal legge drupal i

Ja, du skal legge drupal i "www"-mappen.

Så sletter du de samme filene og mappene som tilhører drupal i roten. Sammenlign) IKKE SLETT NOEN ANDRE, er du i tvil, la dem bare ligge der så lenge. De gjør ikke noe skade der. Men greit å få rydde opp slik at du ikke gjør feil senere. Merker du at det er noe som ikke stemmer senere så er det nærliggende å tro at det kan være ang. feilefiler i roten, men da vet du det.

Har ca. 15 sider på kjelsaas.no som er koblet sammen via enkelte databasetabeller og jeg må se ekstra nøye på hvor jeg er før jeg gjør noe med instillinger, moduler, themes etc. Lett å gjøre feil når man er trett.

Kjerstin
Kjerstins bilde
Avlogget
Mysql

Nå fikk jeg heldigvis opp Drupal på siden, men dessverre en ny feilmelding. Jeg har sikkert en feil innstilling - spørsmålet er hvor....

Her er meldingen som står på lupinform.no akkurat nå:

Site off-line

The site is currently not available due to technical problems. Please try again later. Thank you for your understanding.

If you are the maintainer of this site, please check your database settings in the settings.php file and ensure that your hosting provider's database server is running. For more help, see the handbook, or contact your hosting provider.

The mysql error was: Unknown MySQL server host 'lupinform' (1)

Ole Martin
Ole Martins bilde
Avlogget
Databaseurl

Ser at du har feil databaseurl, som jeg mener skal være: mysql.domeneshop.no

"$db_url = 'mysql://username:password@mysql.domeneshop.no/databasename';" Husk at alle feltene må være 100% rett utfylt.

(PS. blir borte resten av dagen, så lykke til)

Kjerstin
Kjerstins bilde
Avlogget
Takk :-)

Da er jeg igang

Tusen takk for god hjelp

Svar på forumemnet

(If you're a human, don't change the following field)
Your first name.
Innholdet i dette feltet blir holdt privat og vil ikke bli vist offentlig.