Drupal - flere brukere

stuttboksa
stuttboksas bilde
Avlogget
Ble med: 23.03.2011

Hei

Vi er en gjeng som driver med et ledertreningsprosjekt. Vi trenger en nettside som er forholdsvis enkel. Trenger ikke være veldig fancy da det bare vil være tekst på denne. Det som er utfordringen er at vi vil at det skal være mulig å logge seg inn på avgrensede sider via nettsiden. Dette fordi vi ønsker at elev og mentor skal ha et område der de kan kommunisere privat. Det er en veldig fordel hvis admin kan ha mulighet for å poste ting der. Er dette mulig å gjøre med Drupal, eller noe annet verktøy?

På forhånd takk!!

goran298
goran298s bilde
Avlogget
BidragsyterDonator
Ble med: 31.03.2010
Ja, det er mulig

Ja, det er mulig både med Drupal og andre CMS systemer. Det er også, og kanksje et bedre allternativ, SMF forum eller phpBB forum å få til dette.

Hvem, hva og hvor...  Hvilket type CMS eller forum du/dere bør velge vil avhening både i forhold til deres nåværende krav og ønsker, men også utbygging en gang i fremtiden. Smak og behage kommer også inn her.

Ta en titt på denne siden: http://php.opensourcecms.com/ Prøv og test litt med disse demoversjonene som du får tilgang til her, da får du en viss formening om hva dere selv syns om de enklete løsninger.

Skal dere ha en svært enkel løsning som ikke skal "bygges ut" til noe større i fremtiden bør du/dere ta en nærmere titt på disse 2 forumene jeg har nevnt. Skal dere ha en langt større utbyggings mulighet så er vel det bare Drupal Joomla og Wordpress som gjelder egentlig... Grunnen til jeg mener det er fordi disse er blandt dem klart største brukermassen som igjen fører til stor utvikling av systemene med tanke på sikkerhet og utbyggings muligheter. Det samme gjelder for disse 2 forumene jeg har nevnt også, og alle disse er gratis 

stuttboksa
stuttboksas bilde
Avlogget
Tusen takk for godt

Tusen takk for godt svar!!

Jeg har alledere en del kjennskap til wordpress, så jeg blir veldig glad hvis jeg kan bruke det.

Vet du hvilken plugin som er best å bruke til dette? Finnes jo utallige plugins her, så det er ikke lett å vite hvilken...

De fleste jeg finner er mer sånne som begrenser tilgangen til enkelte grupper. Jeg ønsker meg mulighet for å ha en innlogg og passord på den enkle nettsiden, som tar deg videre til de lukka sidene. Er dette mulig? Jeg var webansvarlig for en barnehage for noen år siden. Da brukte jeg noe som heter i-tools. Der kunne folk logge seg inn på deler av siden. I-tools er veldig kostbart, så jeg vil helst slippe å bruke det.

goran298
goran298s bilde
Avlogget
BidragsyterDonator
Tja...

Først av alt så er min erfaring med CMS stort sett begrenset til at jeg har installert de fleste på min lokal webserver og testet dem med tanke på mine behov og dermed er kunnskapen min om dem noe begrenset.

Etter å ha blad og lest litt om noen av plugins til WP så fant jeg denne som kanskje passer for deg: http://wordpress.org/extend/plugins/contexture-page-security/

Slik jeg ser for meg dette kan du f.eks. lage ei gruppe som kalles for "veiledere" eller noe sånt, disse får da tilgang til å opprette sine sider som dem igjen kan gi tilgang til sine "elever". På denne måten kan dem ha felles sider dersom det skulle være behov for det og lage enkelt sider for den enkelte. Men her er jeg sikker på det finnes andre og bedre løsninger uten at jeg kjenner dem direkte.

Jeg anbefaler deg og ta en titt på disse sidene:

Dette er sidene til phpBB forumet og SMF forumet. Min erfaring med disse er at SMF er enklere å bruke enn phpBB, men etter enkelte sine synspunkter svakere sikkerhet enn phpBB. Dette med sikkerhet er jeg ikke så sikker på om stemmer, tror dette har mest med hva enkelte tror... (løse rykter???) Tror uansett et av disse 2 alternativene er det som passer best for deg/dere. Mener også å huske at begge disse forumene har egne moduler/plugins til de mest brukte CMS systemer som Joomla, Drupal og WP.

stuttboksa
stuttboksas bilde
Avlogget
instalasjon

Hei

Jeg har nå lastet ned phpbb3. Jeg har overført filene via ftp. Det jeg lurer på er hva jeg gjør videre nå.

Jeg har laget en egen directory på webserveren der jeg allerede har instalert wordpress. Jeg har fått frem siden der jeg kan instalere programmet. Jeg er redd for at det jeg allerede har instalert vil forsvinne hvis jeg går videre i prosessen. Er det noen fare for dette? I en ideel verden ønsker jeg å bruke wordpress som den enkle siden jeg har nevnt i tidligere poster, og linke til phpbb3 via denne. Er det mulig å få til?

goran298
goran298s bilde
Avlogget
BidragsyterDonator
Hei igjen

Hei

Installasjon av forumet skal i utganspunktet bare være rein plankekjøring. Faren for at du skal miste din installasjon av WP og tilhørende ting skal ikke være mulig med en installasjon av et forum som en tilleggs funksjon. Man kan jo alltid gjøre en del feil men FTP programmet og lage en del krøll med databasen og slike ting men dette er da mennesklige feiler. Så faren er minimal vil jeg nå si.

Vet ikke hvordan du har gjort det... men jeg lager veldig ofte ei mappe til CMS systemet og ei til forumet. Skjønner jeg deg riktig så er det slik du har gjort.

Når det gjelder å linke til forumet direkte via WP husker jeg ikke helt hvordan man gjør det, mener at du gjør dette på samme måte som å opprette en ny side, men der du skriver inn linken til en ny side skriver du i stede for linken til forumet. Husker ikke om du kan gjøre dette direkte med å bare lage en meny knapp... om du kan det så er vel det den greieste måten å gjøre det på.

Gi meg noen dager så skal jeg sette opp WP på min egen test server så kan jeg kanske gi deg et bedre svar på konkret hvordan du gjør dette. Har brukt WP før men kan bare ikke huske hvorfor jeg kuttet det ut  Må uansett sette det opp da jeg finner flest tileggsfunksjoner til dette for mitt bruk.

EDIT: Da hare jeg satt opp WP hos meg. Det du gjør for å linke forumet opp mot WP er:

• Under boksen "Appearance" (finnes på venstre side på adminstrasjonssidene) så klikker du på Menus.
  • Du får nå opp en ny rute omtrent midt på skjermen, skriv inn f.eks. Forum på navnet på menyen som du skal legge inn.
  • På denne siden som du får opp alt dette som har med menyer å gjøre, så finner du litt til høyre og litt ned på siden noe som heter "custom Links". Her skriver du adressen/stien til forumet f.eks. www.minside.no/forum
  • Og helt til slutt trykk på knappen "Create Menu".

Da håper jeg du fikk en forståelig oppskrift på hvordan linke forumet via WP.

Svar på forumemnet

(If you're a human, don't change the following field)
Your first name.
Innholdet i dette feltet blir holdt privat og vil ikke bli vist offentlig.