EK Enterprise - på nett

ThomasK
ThomasKs bilde
Avlogget
Donator
Ble med: 30.12.2009

Da er jeg klar til å få litt tilbakemeldinger og tips til forbedringer på siden min... (forstatt under utvikling da)

EK Enterprise - En verden av muligheter;)

Denne siden ska svare på følgende adresser:

ekbedriften.no / .com / .net / .org

ekenterprise.no / .net /. org (.com er opptatt :( *irriterende* )

samt venter på godkjennelse på ekaaskilebedriften.no

Denne siden er ment som en personlig informasjonsside for oss og for våre sammarbeidspartnere...

Jobber med Spania, Tyskland og Kina for korrekte oversettelser...

med hilsen
Thomas Kile

Hjemmeside
Hjemmesides bilde
Avlogget
Bidragsyter
Ble med: 17.06.2008
Konstruktive tilbakemeldinger på ekbedriften

Her kommer noen konstruktive tilbakemeldinger, både på det tekniske og gjennomførelsen. Begynner ovenfra og går nedover. Lurer du på løsninger må du gjerne opprette en tråd med spesifikke spørsmål, f.eks. "hvordan fjerner jeg tekst ved aktivering av form?".

Håper ikke du tar dette som slakt, men konstruktive tilbakemeldinger og eventuelle idéer. :)

Angående ekenterprise.com

Kjedelig at com var tatt, du får sette deg på overvåkningsliste hos domeneshop, så får du svar om domenet blir ledig. Ser det ble registrert først i 2004, så vedkommende har tydeligvis lang avtale på domenet, eller så er han flink til å fornye kontrakten :(

Du kan jo ta kontakt med ham og høre om han er villig til å selge. Ser ikke ut til at websiden er særlig godt besøkt eller (ingen Alexa rank, noen få linker fra andre websider). Uansett, her er kontaktdetaljene til vedkommende:

Eric Knox
Phone: +1.8666826431
Email: info@ekenterprise.com

Logo og domene

Du dominerer med logoen EKEnterprise, mens hoveddomenet er ekbedriften.no. Jeg ville nok hatt det samme i logo såvel som domene, da det gjør det langt enklere å huske domenet.

Nå omdirigeres ekenterprise.no korrekt til ekbedriften.no, men kanskje det er lurt å gjøre det motsatt?

I tillegg har man en diffus "sublogo" hvor man henviser til enda et nytt domene, ekaaskilebedriften.no. Selv ville jeg fokusert alt på ett domene, men latt de andre være registrert som en sikring av netteretorie.

En annen ting er at logoen som oftest er en link til forsiden. Folk flest er vant til dette, og jeg ville gått for samme løsning.

Form for innlogging

Det er vanskelig å lese hva som står over skjemaet i rødt. "Visk-ut"-knappen fungerer ikke slik man skulle tro den fungerer (den setter jo bare tilbake til default tekst, når man skulle tro den fjerner alt) og default tekst bør forsvinne automatisk ved aktivering av feltene i formet.

Ville nok fjernet hele "Visk ut" knappen, hatt nedtonet default tekst som default, fjernet teksten ved aktivering og tekst med bedre kontrast når folk skriver inn. Rimelig enkelt med jQuery.

Folk kan også komme til å trykke på feil knapp, hvilket er UTROLIG irriterende (been there done that).

Navigasjonsmeny i header

Navigasjonsmenyen i header er grei nok, men den første og siste linken (Hjem og Kontakt) har dårlig kontrast mellom skrift og bakgrunn. Det kan by på bryderi for svaksynte.

En idé er også å style det aktive elementet slik at brukeren ser hvor han er. Klikker du på tabbene øverst her, f.eks. "publiseringsverktøy", så ser du at taben er aktivert ved at den skiller seg fra de andre. Dette er en liten detalje, men den viser hvor brukeren er til enhver tid, og det kan for mange være en fordel.

Ser nå at du har denne funksjonaliteten i navigasjonsmenyen til venstre, ville implementert noe lignende i headermenyen.

Linkstruktur i navigasjonsmenyen

Omdirigeringene jeg nevner nedenfor gjøres gjerne i ".htaccess". Be om utfyllende informasjon om hvordan hvis dette er noe du vil forfølge.

Når man klikker på "Hjem" linkes det til "index.html", dette gjør at du har to websider med samme innhold, henholdsvis selve domenet og domenet etterfulgt av "index.html". Her ville jeg gjort en omdirigering, samt at linken til "Hjem" settes slik: href="/", dette vil peke til hovedsiden uten "index.html".

Det samme gjelder for "Muligheten", her linkes det til "oppertunity/index.html". (Det skrives forøvrig opportunity). Her ville jeg også skrevet linken direkte til "/opportunity/" i href og omdirigert index.html til samme.

Du må naturligvis bytte mange linker om du skal gjøre det slik, da er "search and replace" funksjonen gull verdt.

Websidene på nettstedet

Her kommer noen betraktninger på de forskjellige websidene på nettstedet.

Om oss siden

Kjempebra med bilder av deg, sambo og ungen, og her har dere en unik mulighet til å legge inn en ganske personlig video.

Produktsiden

På produktsiden synes jeg du har en veldig spammy title tag. Google viser vel 65 tegn av title taggen, så jeg ville virkelig vært varsom med hva jeg valgte å ha der. (Det er jo det som kommer opp i søkemotoren ved søk, og folk velger om de vil klikke på eller ei).

Synes bildene og effekten når man tar musa over er fin-fin.

Kontaktsiden

Kontaktsiden bør inneholde et kontaktskjema fremfor en mailto-link. Det gjør det enda raskere å få kontakt. Det eneste de trenger å gjøre er å skrive inn eposten sin og meldinga. Deretter sender du mailen til din adresse via PHP.

Forslag til andre forbedringer

Bruk god tid på å tenke ut hva du skal ha i title taggen (viktigste tag for SEO). Både h1-tag og title-tag bør om ikke være like, i alle fall ha samme betydning.

I søkeresultater ser man også tekst under title taggen, denne kan skreddersys for hver side ved å bruke meta-taggen "description". Da kan man skrive en kort snippet på 155 ord som vises i søkeresultatene under title taggen på maks 65 tegn.

ThomasK
ThomasKs bilde
Avlogget
Donator
logo og domene, helt enig

logo og domene, helt enig der. at de bør samsvare... I og med at det er EK Enterprise som er selve navnet, så kan jeg igrunnen bare ta bort "ekaas kile bedriften.no" der... skal tygge litt på den og se.

Kanskje jeg heller skal velge ekenterprise.com som hoveddomene...

Mener på jeg spurte om det en gang her, at teksten forsvant da man klikket i feltene til formen. Fikk det kansje ikke til, husker ikke helt... Visk ut knappen, skal jeg være helt ærlig, så ble den lagt opp som testing, så har den bare blitt værende...

Det med syling når man er på siden har vert litt tricky, da jeg ikke kan bruke en universal menu.fil. Eller, kansje det er mulig, men jeg har ikke funnet den enda...

index-biten har jeg tatt å linket direkte til domenet i href'en... Og jobber med å gjøre om sidene til .php nå. Litt jobb da jeg har brukt templates tidligere. så må kopiere innholdet til ny fil og styr og stell... Men satser på å få gjort det i løpet av morgen dagen...

Den title-tag'en var den føste. så delte jeg den opp på de understående sidene. men har ikke fått gjort det på produkt index siden enda... Skal egentlig bare være eksklusive produkter - hjemmet, helse og velvære...

mener det står på kontakt siden at den ikke er ferdig opparbeidet enda...

Men det er det som er så greit å ha noen til å se på den, så får man liksom en ordentlig evaluering av siden... Man ser seg litt blind på seg selv...

med hilsen
Thomas Kile

Hjemmeside
Hjemmesides bilde
Avlogget
Bidragsyter
Tilbakemeldinger

Helt enig i at man ser seg blind på seg selv. Noen av tingene jeg drar frem er subjektive, mens andre ikke er så subjektive. Dette med description, title tag og "index.html" er ikke subjektivt, men SEO-fakta, så det bør du virkelig gå i sømmene. Bare å spørre, så skal jeg hjelpe deg å skrive omdirigeringsreglene i .htaccess.

Ja, du spurte om hvordan man fjernet tekst i felter en gang, men da tror jeg vi løste det ved hjelp av ren JavaScript. Det er mye "renere" og enklere å gjøre det med jQuery. :)

Ja, man kan lage en universal menyfil i PHP og kjøre diverse tester for å sette en class på den headerlinken som er aktuell. Evt. gå inn og gi headerlinken en stylet class i hvert dokument som tilhører hver headerlink. Mulig mye jobb for lite, men det er småplukk du kan ordne opp i senere. Det viktigste er dette med omdirigering. :)

Skjønner at det er litt del jobb å gjøre om alt til PHP, ja. Igjen; "search and replace"-funksjonen er gull verdt for å oppdatere linkene til de nye dokumentene.

Angående kontaktskjema på kontaktsiden. Du får bare spørre hvis du trenger hjelp til å sende mail med PHP. Det er en rimelig smal sak. Du kan jo sende kvittering i tillegg. Hvis folk sender deg en mail sender du en bekreftelse til avsender, selvsagt med en link tilbake til websiden din for å brande den ytterligere. :)

Hjemmeside
Hjemmesides bilde
Avlogget
Bidragsyter
Video på websiden

Ja, og angående dette med video på websiden. Jeg har ikke greie på Amway, men det er vel MLM? I alle fall, her er det ei norsk dame (som bor i USA) og hevder hun er god på MLM. http://tjenerpengerhjemmefra.com/

Hun bruker mye Google AdWords for å markedsføre websidene sine (såkalte landingssider), og hun har gjort det lenge. Videre har jeg estimert at hun bruker rimelig godt med penger på annonseringen sin, så det er tydelig at hun konverterer bra og tjener godt.

Tror ikke hun kunne holdt slike kampanjer gående så lenge uten god ROI (Return On Investment).

ThomasK
ThomasKs bilde
Avlogget
Donator
har sett på noe av de greiene

har sett på noe av de greiene der. Det er faktisk helt enormt hvor mye trafikk de klarer å dra der... Mer nettbasert konsept som har spesialisert seg på SEO i den mer ekstreme kategorien. Mulig det heter SBI (Site Build It) eller My MLM LeadSystem PRO. Ett av de 2.

Ikke helt min greie da det virker litt sært igjen. Vårt konsept går mer på personlig relasjoner.

Vet at de har ett autopilotkonsept som er ganske gjennomført da. Virker hvertfall sånn. Hadde vert artig å fanget opp noe der...Du kan vist markedsføre deg i så si alle kanaler, bare via ett taste trykk. Skrive noen stikkord, så formulerer ett script det til å bli sånn flere 100 forskjellige anonser som automatisk plasserer seg i søkemotorer, googleads, blogger, twitter og flere 10talls kanaler. Også ett script opplegg som fisker søkeord fra søkemotorene.

Når noen blir henvist til din side da, fra en annen, eks. søkemotor. Så henter ett script opp deres søkekriterier og implenterer dem på en eller annen måte... Noe som gjør at du altid er oppdatert samt at du ikke trenger å bekymre deg for å ikke "være der det skjer"...

men men, det funker ser det ut som da...

med hilsen
Thomas Kile

Hjemmeside
Hjemmesides bilde
Avlogget
Bidragsyter
Søkemotoroptimalisering

Jeg har ikke tro på "bli rik i en fei"-konsepter selv. Og om noen av slike systemer fungerer, så blir det i alle fall ikke over lang tid. Ingen liker autogenerert innhold og spam.

SEO

Det jeg derimot liker er god SEO-analyse. Bruker selv (betalte) verktøy for å utføre dette arbeidet. På den måten kan man sjekke konkurrenter, målrette websider mot en viss gruppe søkere, vite hva søkerne er ute etter, følge egen utvikling og så videre.

SEO er for meg synonymt med å finpolere CV'en så en arbeidsgiver skal legge merke til og velge meg. Altså gjør god SEO at brukeren legger merke til og bruker deg.

Det er noe med å legge litt stolthet og personlighet i ting, noe som blir vanskelig med autogenerert innhold. Holder derfor med deg i at det handler om å skape relasjoner.

Statistikk og analyse av data

Tolker selv dataene på websider og fokuserer der jeg ser det er best. Eksempel:

Målet er å få folk til å registrere seg. Hva gjorde de rett før de valgte å registrere seg? Hvilken side var de på som gjorde at de besluttet å registrere seg? Hvordan kom de til den siden, og hvis de søkte, hva søkte de på?

Har man litt statistikk så ser man fort et mønster, og hvis, la oss si, 25% av folk som er på en webside og ankom den ved å søke på en spesifikk frase registrerer seg, så bør man legge mer trykk på å ranke på den frasen for den spesifikke websiden.

Klarer man det driver man mer trafikk til akkurat den siden og flere vil registrere seg.

Dette går selvsagt på salg av produkter og alle andre ting websider gjør også.

ThomasK
ThomasKs bilde
Avlogget
Donator
Endringer foretatt

Da var en en del "ryddet" opp i...

1. endret nettstedet til .php
  2. Logo
  3. litt layout så det blir lettere å lese
  4. title-tag

Igjen, gi meg litt tilbakemelding... SEO er ikke startet enda da...

med hilsen
Thomas Kile

Hjemmeside
Hjemmesides bilde
Avlogget
Bidragsyter
Lang tilbakemelding på hjemmesiden din

Du står på ass, haha. Dette ble jo mye bedre. Menyen er enklere å lese, og det var en fin hovereffekt på den, samt. at man ser hvilke av linkene i menyen man er under. Du er helt sikkert enig i at dette er bedre?

Link i logoen har du også fått til, så nå er det enkelt å navigere seg til forsiden.

Kanskje litt tweaking av fargen på ordene "forretning" og "produkter" på forsiden hadde vært tjenelig? De vekker oppmerksomhet, men kanskje med litt merkelig kontrast i forhold til bakgrunnen? Dette kan du jo tweake etter egen smak :)

Et par bugs i loginscriptet

Du har en bug i loginscriptet, klikk på "Send forespørsel" og se helt nederst på siden. Der er det to feilmeldinger. Ser ut til at du har byttet filbane el.l. for filen "footerText.php".

Du har også glemt å lage link til forsiden på logoen fra dette dokumentet ("check_validate.php").

Den andre buggen er at du lukker <form> med en gang etter du åpnet den, mao.

<form ...></form>

Input elementene må være inne mellom <form>, slik:

<form ...>
  <input ...>
  ...
</form>

Fjerne tekst i skjema ved aktivering

For å fjerne teksten i skjemaet ditt ved aktivering, kan du som jeg har nevnt tidligere bruke litt jQuery.

1. Last ned minified versjon av jQuery herfra
  2. Legg det inn rett over </head>-taggen ved hjelp av <script>
  3. Bruk ett av eksemplene nedenfor, for å enten markere teksten eller fjerne den
  4. Lagre valget ditt i en fil med etternavnet ".js", og bruk <script> for å legge inn dette over </head>

Begge eksemplene forutsetter at du fjerner default tekst fra value-attributten i form input (kun av type tekst). Det dette scriptet gjør er nemlig å sette feltene når dokumentet er loadet.

Grunnen er at slik tekst da bare vil legges inn såfremt klienten, dvs. brukeren har aktivert JavaScript i nettleseren sin.

Sette default tekst i form input og fjerne den ved aktivering med jQuery

$(document).ready(function() {
  // defining defaults
  var member_id = 'ditt registrerte ABO-nummer';
  var member_name = 'ditt registrerte navn';
  var member_email = 'din registrerte epost';
  // setting defaults
  $('input[name=member_id]').val(member_id);
  $('input[name=member_name]').val(member_name);
  $('input[name=member_email]').val(member_email);

// When user activates input
  $('input').click(function() {
    var input_type = $(this).attr('type');
    // Checking if input was submit
    if(input_type !== 'submit') {
      // Input was not sumbit
      $(this).val('');
    }
  });
});

Sette default tekst i form input og markere den ved aktivering med jQuery

$(document).ready(function() {
  // defining defaults
  var member_id = 'ditt registrerte ABO-nummer';
  var member_name = 'ditt registrerte navn';
  var member_email = 'din registrerte epost';
  // setting defaults
  $('input[name=member_id]').val(member_id);
  $('input[name=member_name]').val(member_name);
  $('input[name=member_email]').val(member_email);

// When user activates input
  $('input').click(function() {
    var input_type = $(this).attr('type');
    // Checking if input was submit
    if(input_type !== 'submit') {
      // Input was not sumbit
      $(this).select();
    }
  });
});

Omskriving i .htaccess

Det mangler også noen omskrivinger i .htaccess, men de er rimelig enkle å foreta seg. Si ifra hvis du vil ha hjelp til det.

ThomasK
ThomasKs bilde
Avlogget
Donator
sett over formen ett par

sett over formen ett par ganger her, men kunne ikke se noen feil med den... altså, har en div som heter <form_area>, og så starter <form..> rett etterpå. mulig du har forvekslet litt der...

Den jQuery-linken du gav meg, funker ikke... står bare å loader i evigheter...

med hilsen
Thomas Kile

Hjemmeside
Hjemmesides bilde
Avlogget
Bidragsyter
jQuery og form

Mulig jeg tok leif angående form da. Det var feil da jeg lagret hele websiden din, men da var det kanskje meg som så feil. Kikka på kildekoden din nå, og det så jo greit ut. Beklager feiltagelsen.

Virker ikke linken til jQuery, sier du. Merkelig, når jeg klikker på den fungerer den helt fint. Kommer til nedlastningssiden hvor man kan laste ned scriptet. Kanskje det er noe mellom ISPen din og hosten hvor jQuery sine sider ligger da. Man kan alltids prøve igjen senere.

Scriptet jeg har laget og jQuery fungerer i alle fall sammen. Prøvde begge to. :)

ThomasK
ThomasKs bilde
Avlogget
Donator
jQuery på plass...

formen er inkludert, vet ikke om det var det som gjorde det...

EDIT: jQuery'en på plass... funker smell dette... blir bedre bruker-grensesnitt det... men, hva tenker du på i forbindelse med omskriving i .htaccess?

EDIT 2: Denne er mer slik jeg ønsker i form'ene mine. Men hvordan endrer jeg til slikt opplegg?

med hilsen
Thomas Kile

Hjemmeside
Hjemmesides bilde
Avlogget
Bidragsyter
jQuery og .htaccess

Bare å lagre jQuery-koden (se nedenfor) i en egen javascript-fil og inkludere den det.

$(document).ready(function(){
  $('input, textarea').emptyonclick();
});

Si ifra når du er klar for .htaccess da. :)

ThomasK
ThomasKs bilde
Avlogget
Donator
altså, er vel klar for å vite

altså, er vel klar for å vite hva jeg børe gjøre med .htaccess da

med hilsen
Thomas Kile

Hjemmeside
Hjemmesides bilde
Avlogget
Bidragsyter
Starter en ny tråd i ditt

Startet en ny tråd i ditt brukernavn for dette temaet, siden det er så generelt at andre kan ha nytte av det.

Hvordan bruke mod rewrite i .htaccess

ThomasK
ThomasKs bilde
Avlogget
Donator
Nytt design

Heisann

har jobbet sånn smått med ett nytt design.

test_index.php

Ingenting er over enda, men føler selv at dette ble mer "rent", "roligere" kansje litt med moderne?

Hva syns dere?

med hilsen
Thomas Kile

Hjemmeside
Hjemmesides bilde
Avlogget
Bidragsyter
Tilbakemelding på nytt webdesign

Jeg er enig med deg i at det er renere, roligere, penere og mer moderne, ja. Ville kanskje kvittet meg med den grønne gradienten i bunn, tror det ville blitt finere. Den rosa teksten ville jeg også endret, den er litt for pregende for min smak, og passer liksom ikke inn i fargebildet. Kanskje grønt ville passet bedre der? Grønt og blått er jo en fin fargekombinasjon.

ThomasK
ThomasKs bilde
Avlogget
Donator
prøver... gi meg ett par

prøver... gi meg ett par minutter bare

EDIT: Sånn... Du kan godt komme med en fargekode som du kansje syns passer bedre...

med hilsen
Thomas Kile

Svar på forumemnet

(If you're a human, don't change the following field)
Your first name.
Innholdet i dette feltet blir holdt privat og vil ikke bli vist offentlig.