Endre menyer, faner og blokker i Drupal theme

HaukC
HaukCs bilde
Avlogget
Ble med: 03.01.2010

Se det, skulle ikke ta lenger tid, nei!

Jeg kikket over den readme-filen jeg fikk fra MonsterTemplates, og den sier:

In order to make site look like on our live demo you have to set blocks to preset regions. To do that login as as administrator, go to administer -> site building -> blocks and set blocks to positions listed belowBlock name      Region      Sort orderBanner        Right Sidebar      1Navigation    Right Sidebar     2User Login    Right Sidebar     3Banner2       Right Sidebar     4Last Review     Custom          1 

Når jeg så går inn i blokker i Drupal får jeg opp følgende blokker:

* Laget med Drupal

* Pålogging

* Navigering

* Nye brukere

* Primærlenker

* Sekundærlenker

* Siste kommentar

* Språkliste

* Syndikering

* Tilkoblede brukere

Etter det jeg kan se fra den readmefilen kan jeg benytte Navigering til Navigation, Pålogging til User Login, men ikke noe for de andre de ber meg om å føre opp. Noe som fører meg over til det å lage blokker.

Når jeg klikker meg inn på "ny blokk" får jeg opp en hel del valg. Hvordan går jeg frem for å få opp disse menyene? Jeg regner med at det er noe spesifikt jeg må skrive, ettersom de sikkert er lenket til noe i themet?

Hjemmeside
Hjemmesides bilde
Avlogget
Bidragsyter
Ble med: 17.06.2008
Data fra theme.sql i Monster Template theme

For andre som leser denne tråden; dette er særegent ved dette themet. Trådstarter har kjøpt theme fra Monster Templates. Dette themet kommer med egne filer som legger data inn i Drupal.

Datafiler i theme fra Monster Template

Jeg har jo ikke themet ditt, så jeg er ikke 100% sikker på dette. Jeg antar at du har en fil som forklarer hvordan du skal legge inn dataene.

Disse er høyst sannsynlig lagret i filen theme.sql (i katalogen sources), filetternavnet sql indikerer her at filen inneholder diverse data som kan legges inn i databasen. Vær imidlertid oppmerksom på at queryene i denne filen kan ødelegge oppsettet ditt. (For eksempel hvis databasestrukturen i Drupal er endret etter themet ble laget). Dette ser jeg som lite sannsynlig, og i verstefall må du installere på nytt (med mindre du tar backup av databasen først).

Du kan muligens laste opp katalogen sources. I denne ligger det, som du nevnte i denne tråden, blant annet en index-fil. Last opp sources og gå til domene.com/sources/ og se om du får muligheter til å legge inn data fra theme.sql.

Uansett bør du lese nøysomt hvordan du skal legge inn data fra disse filene i readme-filene som fulgte med templaten.

Opprette egne blokker

Jeg skal lage en video på hvordan man lager kategorier, blokker og menyer i Drupal, denne kommer iløpet av natten.

HaukC
HaukCs bilde
Avlogget
Nei, er ikke mer info enn det

Nei, er ikke mer info enn det jeg siterte i første innlegg.

Jeg sjekket index-fila i sources-mappa, og der stod det

This is a technical file included in your template package for security reasons.

Please refer to technical documentation for the correct path to your template index file.

Noe som får meg til å ikke tro at den skal lastes opp, eller?

Hjemmeside
Hjemmesides bilde
Avlogget
Bidragsyter
Hvilken fil er det du siterte

Hvilken fil er det du siterte fra her da?

HaukC sa:

Ser i den drupal-readme fila står det: Dersom du vil at siden din skal være lik som den vi har laget, gjør... Så da gjør jeg det ;-)

Den indexfilen der er tydeligvis lagt der for å unngå at folk laster opp sources katalogen til webhotell, og dermed gir andre tilgang til råfilene. (Så snart man har en indexfil i katalogen, så vil jo den komme opp og eventuelle filer og kataloger som ligger på webhotellet).

HaukC
HaukCs bilde
Avlogget
Ja, det er samme fil, men det

Ja, det er samme fil, men det står ikke noe nyttig annet enn det jeg siterte nå sist. Da ser jeg frem til videoene før jeg fortsetter!

Hjemmeside
Hjemmesides bilde
Avlogget
Bidragsyter
Tips til websiden

Ja, du kan glede deg til disse videoene, de blir meget nyttige. :) Hvis du ikke har HTML-kunnskaper, så anbefaler jeg deg at du tar en titt på det, da det kan være greit, men ikke nødvendig, å kunne litt HTML og CSS når man skal opprette blokker.

Videre er det, som tidligere nevnt, nyttig å installere en WYSIWYG-editor i CMSet. Da blir det mye enklere å legge til innhold - det ser du jo bare her i foraet.

Hvis du vil ha tips om noen moduler, så kan du godt opprette en egen tråd hvor du forteller litt om hva du skal ha på domenet ditt. Drupal har ikke rare funksjonaliteten "out of the box", men hvis du feks skal ha stjernerating på spill osv, så finnes det moduler for dette. Uansett: Bare opprett en tråd, så skal jeg peke deg i riktig retning.

HaukC
HaukCs bilde
Avlogget
Sånn som

Sånn som denne? ;-)

http://drupal.org/project/fivestar

Heldigvis klarer jeg LITT selv, men jeg sier selvsagt tusen takk for at du tilbyr meg enda mer hjelp, og jeg kommer helt sikkert til å benytte meg av den!

Hjemmeside
Hjemmesides bilde
Avlogget
Bidragsyter
Flinke mannen!

Jeg undervurderte deg, haha :)

Sjekk også ut gigantene CCK, VIEWS og Contenttemplate. Videre er filefield, imageapi, imagecache, pathauto, advanced forum, taxomony title, page title og nodewords noen av de mange veldig nyttige moduler. Skal lage videoer om disse etterhvert.

Pris herren for at du valgte Drupal og ikke Joomla, sier jeg bare.

Hjemmeside
Hjemmesides bilde
Avlogget
Bidragsyter
Lage menyer og kategorier i Drupal CMS

Da var videoen om vokabulær, termer, menyer og blokker ferdig. Gå hit for å lære hvordan du kan sette opp kategorier og menyer på hjemmesiden din. :)

HaukC
HaukCs bilde
Avlogget
Fantastisk. Skal sjekke den

Fantastisk. Skal sjekke den ut imorgen, når jeg kommer hjem fra jobb! Det er bare å ta av seg hatten for den fantastiske hjelpen du gir!

Har forresten vært i kontakt med MonsterTemplates support, og gitt dem brukernavn/passord til både server og drupal-admin. De skulle ordne templaten slik at jeg får det utseendet på siden som jeg skal ha!

Svar på forumemnet

(If you're a human, don't change the following field)
Your first name.
Innholdet i dette feltet blir holdt privat og vil ikke bli vist offentlig.