Her får du hjelp til å lage hjemmeside med video. Alle verktøy og programmer vi bruker til å lage webside er gratis.
Får en rar error (PHP)
I denne koden:
<?php
//Database Information
$dbhost = "localhost";
$dbname = "db";
$dbuser = "-";
$dbpass = "-";
//Connect to database
mysql_connect ( $dbhost, $dbuser, $dbpass)or die("Could not connect: ".mysql_error());
mysql_select_db($dbname) or die(mysql_error());
session_start();
$username = $_POST[‘username’];
$password = md5($_POST[‘password’]);
$query = SELECT * FROM users WHERE username=’$username’ AND password=’$password’;
$result = mysql_query($query);
if (mysql_num_rows($result) != 1) {
$error = “Bad Login”;
include “login.html”;
} else {
$_SESSION[‘username’] = “$username”;
include “memberspage.php”;
}
Feilen får jeg ved $query. En "unexpected t_string", noen ideer til hva jeg kan ha gjort feil?
Ja, se
$query = SELECT * FROM users WHERE username=’$username’ AND password=’$password’;Her har du glemt å bruke fnutter, så PHP ser en plutselig string med tekst på en plass hvor den ikke hører hjemme.
$query = 'SELECT * FROM users WHERE username=\'' . $username . '\' AND password= \'' . $password . '\'';Hva sier feilmeldingen? Du bør bruke require('filnavn') til å inkludere filer som er nødvendig for at websiden skal vises skikkelig.
Da skal jo feilmeldingen også inneholde hvilket linjenummer som gir feilen. Se etter feil i fnutter/anførselstegn _før_ den linja som gir error.
Jeg regner med at du bruker vanlig " (anførselstegn) i scriptene dine? Husk også at du må bruke ; (semikolon) etter hver angitte kodelinje.
Feilemeldingene du får er enkle syntaksfeil, så du kan like godt lære deg å debugge slike først som sist, for at du kommer til å få mange slike, er jeg helt sikker på :)

Nå får jeg en error ved
$error = “Bad Login”;