Får en rar error (PHP)

nichi
nichis bilde
Avlogget
Ble med: 03.03.2011

I denne koden: 

<?php

//Database Information

$dbhost = "localhost";

$dbname = "db";

$dbuser = "-";

$dbpass = "-";

//Connect to database

mysql_connect ( $dbhost, $dbuser, $dbpass)or die("Could not connect: ".mysql_error());

mysql_select_db($dbname) or die(mysql_error());

session_start();

$username = $_POST[‘username’];

$password = md5($_POST[‘password’]);

$query = SELECT * FROM users WHERE username=’$username’ AND password=’$password’;

$result = mysql_query($query);

if (mysql_num_rows($result) != 1) {

$error = “Bad Login”;

include “login.html”;

} else {

$_SESSION[‘username’] = “$username”;

include “memberspage.php”;

}

Feilen får jeg ved $query. En "unexpected t_string", noen ideer til hva jeg kan ha gjort feil?

Hjemmeside
Hjemmesides bilde
Avlogget
Bidragsyter
Ble med: 17.06.2009
Mulig rettelse av script

Ja, se

$query = SELECT * FROM users WHERE username=’$username’ AND password=’$password’;

Her har du glemt å bruke fnutter, så PHP ser en plutselig string med tekst på en plass hvor den ikke hører hjemme.

$query = 'SELECT * FROM users WHERE username=\'' . $username . '\' AND password= \'' . $password . '\'';

Hvis jeg har hjulpet deg, så setter jeg stoor pris på at du linker til Hjemmeside.org og anbefaler nettstedet til andre :)

nichi
nichis bilde
Avlogget
Nå får jeg en error

Nå får jeg en error ved

$error = “Bad Login”;

Hjemmeside
Hjemmesides bilde
Avlogget
Bidragsyter
Feilmelding og inkludering av nødvendige filer.

Hva sier feilmeldingen? Du bør bruke require('filnavn') til å inkludere filer som er nødvendig for at websiden skal vises skikkelig.

Hvis jeg har hjulpet deg, så setter jeg stoor pris på at du linker til Hjemmeside.org og anbefaler nettstedet til andre :)

nichi
nichis bilde
Avlogget
 Får en unexpected T_STRING

Får en unexpected T_STRING fortsatt

edit: bruker phpDesigner 7 til php, så får en sånn fin error message. :) Fant den etter å ha sett videoene dine, faktisk!

Hjemmeside
Hjemmesides bilde
Avlogget
Bidragsyter
Syntax error

Da skal jo feilmeldingen også inneholde hvilket linjenummer som gir feilen. Se etter feil i fnutter/anførselstegn _før_ den linja som gir error.

Jeg regner med at du bruker vanlig " (anførselstegn) i scriptene dine? Husk også at du må bruke ; (semikolon) etter hver angitte kodelinje.

Feilemeldingene du får er enkle syntaksfeil, så du kan like godt lære deg å debugge slike først som sist, for at du kommer til å få mange slike, er jeg helt sikker på :)

nichi
nichis bilde
Avlogget
 får en feil i $error = "Bad

får en feil i

$error = "Bad Login";

alt er ut til å være riktig

Svar på forumemnet

(If you're a human, don't change the following field)
Your first name.
Innholdet i dette feltet blir holdt privat og vil ikke bli vist offentlig.