Feil i databasen min

Kriz
Krizs bilde
Avlogget
Ble med: 29.04.2010

SELECT s.lid, t.translation, s.version FROM locales_source s LEFT JOIN locales_target t ON s.lid = t.lid AND t.language = 'nb' WHERE s.source = 'Home' AND s.textgroup = 'default' in /home4/nornasal/public_html/team/modules/locale/locale.module on line 374.

Denne feilmeldingen får jeg på siden min, hva har jeg gjort gale eller slettet i db min? Hva kan jeg gjøre for å rette det opp?

Jeg måtte slette en fil fordi den hadde tatt opp så mye plass og jeg tror jeg slettet eller tømte en for mye. 

Hjemmeside
Hjemmesides bilde
Avlogget
Bidragsyter
Ble med: 17.06.2008
Hva slags fil har du slettet?

Hva slags fil har du slettet?

Kriz
Krizs bilde
Avlogget
user warning: Table

user warning: Table 'nornasal_teamlong.locales_source' doesn't exist query: SELECT s.lid, t.translation, s.version FROM locales_source s LEFT JOIN locales_target t ON s.lid = t.lid AND t.language = 'nb' WHERE s.source = 'Home' AND s.textgroup = 'default' in /home4/nornasal/public_html/team/modules/locale/locale.module on line 374. user warning: Table 'nornasal_teamlong.locales_source' doesn't exist query: INSERT INTO locales_source (location, source, textgroup, version) VALUES ('/thomas-imponerte-p%C3%A5-10000m.html', 'Home', 'default', '6.22') in /home4/nornasal/public_html/team/modules/locale/locale.module on line 390.

omtrent sånn går det nedover hele siden. 

Kriz
Krizs bilde
Avlogget
Jeg husker ikke hva den het,

Jeg husker ikke hva den het, men en het watchdog og så var det noen andre jeg tømte eller slettet . Var de som hadde høyt tall i rader.

Hjemmeside
Hjemmesides bilde
Avlogget
Bidragsyter
Ja, men du svarte jo ikke på

Ja, men du svarte jo ikke på spørsmålet mitt. Hvilken fil er det du har slettet?

Har du tatt backup av databasen før du gjorde dette? Hvis nei, så får jeg bare komme med standardfrasen: Håper du har lært...

En måte det kanskje lar seg fikse på, er å deaktivere og avinstallere modulen (locale), og så reinstallere den igjen. Jeg kan ikke gi deg noen garanti for at det vil virke, eller at det ikke kommer til å forverre problemene ytterligere.

Hjemmeside
Hjemmesides bilde
Avlogget
Bidragsyter
Databaseadministrasjon

Har du bare gått inn i databasen og slettet villt? Det kan du jo ikke gjøre uten at du vet hva du driver med, hehe. Ting lagres jo ikke i databasen for moroskyld. Watchdog er ikke så farlig å slette, men man bør ikke gjøre det mellom phpmyadmin eller liknende, men bruke CMSet for å rydde.

Grunnen til det er at data som lagres rundt i forskjellige tabeller i databasen ofte refererer til hverandre. Dvs at en lagret linje i en tabell kan være avhengig av en annen for at ting skal fungere skikkelig.

Det kan se ut til at du har slettet språkrelaterte tabeller.

Kriz
Krizs bilde
Avlogget
 Ja tok backup av databasen,

Ja tok backup av databasen, er det det samme som å eksportere. gjorde til csv exel. Ja sant, jeg burde ikke gå inn i databasen å gjøre noe, men fikk adarsel fra bluehost og siden min ble deaktivert pga for høy bruk av databasen. 

Kriz
Krizs bilde
Avlogget
Ok, nå overførte jeg på nytt

Ok, nå overførte jeg på nytt modulen locale og nå forsvant feilmelingene, men når jeg trykker på administrer (menyene som nå er blitt engelske) så skjer ingenting 

Hjemmeside
Hjemmesides bilde
Avlogget
Bidragsyter
Legge inn språk på nytt

Da skulle du sagt fra her før du gikk inn og tuklet det til. :(

Selv har jeg aldri tatt backup av databasen på den måten (csv). Jeg utfører en såkalt mysqldump. Dette har jeg skrevet om flere ganger her, så det skal være mulig å forbrede seg til nestegang. Med en slik dump lagres hele databasen til en tekstfil som man kan bruke til å gjenopprette databasen med igjen.

Er denne siden din kjempepopulær eller, siden mysql-bruken er såpass høy, eller har du noen moduler som virkelig stresser sql-serveren?

Avinstallasjon og installasjon av modul

• Har du først fjernet krysset på "locale" under domene.com/admin/build/modules
  • Avinstallert (om mulig) via domene.com/admin/build/modules/uninstall
  • Reinstallert ved å laste opp locale modulen, og så aktivere den fra domene.com/admin/build/modules

Hvis ikke du har tuklet med selve filene i locale modulen, så kan du fint bruke de som ligger der. Har du derimot vært inne og klåtet her, last ned ny versjon.

Installere norsk språk i locale

Har du nå muligheten for å legge inn norsk språk under:

• domene.com/admin/build/translate/import
  • eller via domene.com/admin/settings/language/add
  • og deretter sette norsk språk på domene.com/admin/settings/language
Kriz
Krizs bilde
Avlogget
Takk for hjelpen :)  Ja jeg

Takk for hjelpen :)

Ja jeg får gå inn å lese om mysqldump. 

Feilmeldingene forsvant, men når jeg trykker på meny eller limer/skriver inn  domene.com/admin/build/modules så skjer ingenting. 

Nei denne siden er nå ikke så populær så må være et eller annet jeg har fått inn som tar mye plass. Jeg har jo prøvd å legge inn noen moduler som jeg ikke helt fikk til og vet ikke helt hvordan jeg blir kvitt de helt. 

Hjemmeside
Hjemmesides bilde
Avlogget
Bidragsyter
Bruk av domene.com

Jeg antar at du byttet ut domene.com med ditt faktiske domene? :) Hva er det som skjer når du besøker siden, hva kommer opp? Det er svært merkelig at du ikke får opp noe...

Hvis du skal kvitte deg med moduler, så går du inn i "moduler", fjerner hakene ved de du ikke skal ha aktivert, lagrer i bunn av modullisten, klikker på "avinstaller" overst, haker av for de modulene du vil avinstallere og vips, så er de avinstallert. Deretter går du inn i FTP og sletter filene som hører til modulen.

Det er ikke smart å fjerne filene før du deaktiverer og avinstallerer modulene. Mange moduler oppretter egne databasetabeller o.l. og derfor er det så viktig å avinstallere på riktig måte.

Kriz
Krizs bilde
Avlogget
Ja da har man lært til neste

Ja da har man lært til neste gang. Men jeg forstår ikke helt det der med mysqldump.. hvor har du detaljert forklaring på den? 

Tror jeg begynner helt på nytt og tar alle forholdsregler, men det er vel mulig å få ut alle artiklene/nyheter (node) som ble opprettet under veis. Jeg hadde en blog som treneren kunne logge seg innpå og legge ut nyheter om løp. Det er vel mulighet for å hente ut den informasjonen og hva heter den filen i db som lagerer den dataen?

Svar på forumemnet

(If you're a human, don't change the following field)
Your first name.
Innholdet i dette feltet blir holdt privat og vil ikke bli vist offentlig.