Finner ikke IP-adresse

Anonym
Anonyms bilde

Hei!

Jeg har fulgt "oppskriften" på Hjemmeside.org - mange takk for gode og informative sider, forresten!

Har nå skaffet meg domene fra Domeneshop og webhotell hos Bluehost. Men jeg strever med å koble domenet til Bluehost, evt Bluehost til domenet.

Det står på guiden at det skal stå en IP-adresse i velkomst-e-posten fra Bluehost, men jeg finner ingen IP-adresse!

Noen som kan hjelpe? Mange takk! :-)

Hjemmeside
Hjemmesides bilde
Avlogget
Bidragsyter
Ble med: 17.06.2008
Finne IP hos BlueHost

Hei, takk og velkommen hit. Dette er ikke vanskelig. :)

Før sto IP-adressen i velkomsteposten, men hvis den ikke står der lenger, så kan du gå frem på denne måten:

1. Gå til BlueHost og logg inn i cPanel
  2. Når du er logget inn i cPanel har du en oversikt over "stats" på venstre side, under denne står det "expand stats",  klikk på den.
  3. Du får da opp veldig mange opplysninger om webhotellet, finn frem til IPen som står under "Shared IP Address". Dette er IP-adressen du skal bruke.
  4. Gå hit og følg denne guiden for å peke domenet mot denne IPen.

Det pleier å ta 1-2 timer før endringene trer i kraft. Gi meg beskjed om du fikk det til. :)

Guiden du fulgte er forøvrig oppdatert, slik at den nå inneholder denne oppskriften.

Anonym
Anonyms bilde
Navnetjener og IP-adresse

Hei igjen!

Takk for raskt og godt svar!

I mellomtiden har jeg fått tips om å endre navnetjenerne i stedet for å legg inn IP-adressen. Jeg skal lage min første hjemmeside, jeg har ikkje kjøpt et nytt domene som jeg skal sende trafikk fra og inn til et nytt domene.

Er det da riktig at det er navnetjenerne jeg skal endre og ikke IP?

Har lagt inn navnetjener 1: ns1.bluehost.com og navnetjener 2: ns2.bluehost.com.

M.

Hjemmeside
Hjemmesides bilde
Avlogget
Bidragsyter
Bytte DNS fremfor peking av IP

Både peking av IP og skifte av DNS fungerer stort sett til samme hensikt, men du har helt rett i at det er bedre å endre navnetjenere fremfor å peke IPen, ja.

Ved å skifte navnetjenere administrerer du DNS fra cPanel hos BlueHost, fremfor f.eks. Domeneshop (hvilket du må gjøre ved peking). cPanel er langt mer brukervennlig og byr på flere muligheter. I tillegg er det enklere å holde oversikt når alt er samlet på ett sted.

Merk at det er forskjell på å videresende og å "peke" et domene. Ved å peke domenet administrerer du DNS fra registraren du har navnetjenerne registrert hos, men domenet er likevel sendt til IPadressen hvor webhotellet er. Ved videresending videresender man bare trafikk fra domene A til domene B.

Men for å konkludere: Jeg holder med deg, du har valgt den beste løsningen.

Anonym
Anonyms bilde
Tusen takk! Supert at eg får

Tusen takk! Supert at eg får så raskt svar her, - dette er verkeleg god service!

M.

Hjemmeside
Hjemmesides bilde
Avlogget
Bidragsyter
Bare hyggelig

Bare hyggelig det, sitter og tukler litt med egne ting og får epost når det kommer inn innlegg seru :)

Svar på forumemnet

(If you're a human, don't change the following field)
Your first name.
Innholdet i dette feltet blir holdt privat og vil ikke bli vist offentlig.