Flash på hjemmeside - Hvordan?

HaukC
HaukCs bilde
Avlogget
Ble med: 03.01.2010

Hei du, lenge siden sist :)

Har gått bort litt fra egen hjemmeside siden sist. Ikke fordi jeg har mistet lysten, men fordi jeg har fått en jobb hvor jeg (tro det eller ei) har ansvaret for drifting av websida. Veldig spennende, og ikke minst utfordrende!

Har lært sinnsykt mye på den ene måneden jeg har vært ansatt der, og nå planlegger vi å gjøre diverse større endringer på sida. Blant annet har jeg lyst til å få inn Flash på sida, for å få den mer dynamisk (dette er en nettbutikk, så jo mer som fanger øyet, jo bedre). Har kikket litt rundt på nettet etter enkle måter å gjøre dette på, men ettersom jeg får inntrykk av at dette er ganske massivt kom jeg til å tenke på deg, som jo er så flink til å forklare enkelt :)

Har du litt tips om hvordan jeg bør gå frem for å få flash på sida?

ThomasK
ThomasKs bilde
Avlogget
Donator
Ble med: 30.12.2009
nå er ikke jeg hjemmeside.

nå er ikke jeg hjemmeside. Jeg kjenner ikke til hvordan man legger inn en flash foruten via Adobe Dreamweaver.

Men jeg ville kansje sett bort fra flash i forbindelse med nettbutikk da flash ikke er det letteste å få SEO til å fungere opptimalt.

Jeg liker personlig ikke flash til navigasjon og som hovedfremstilling av innholdet. Flash kan være bra i forbindelse med virtuell fremvisning av elementer (animasjoner og illustrasjoner) for å slippe å lage en lang setning/tekst beskrivelse.

Dessuten er det vel produktene/tjenestene dere vil ha fokus på. Så stilige menyer, bakgrunder eller effekter ser ikke jeg på som relevant i forbindelse med nettbutikk. Med mindre ikke at det er flash som er prduktet.

men dette er bare min mening da...

Hjemmeside kan sikkert fortelle deg hvordan dette gjøres i praksis hvis du ønsker en flashbasert nettbutikk.

med hilsen
Thomas Kile

Hjemmeside
Hjemmesides bilde
Avlogget
Bidragsyter
Ble med: 17.06.2008
Pass opp for bruk av Flash

Hiver meg inn bak Thomas her og føyer meg til det han sier.

De eneste forsvarlige plassene å implementere Flash i en nettbutikk vil såfremt jeg kan se det være:

1. Vise videoer av produkter
  2. Lage reklamebannere som skal vises på andre websider
  3. Ha "rullerende" visning av kampanjeprodukter/nyheter osv

Med det sagt, det kan faktisk være bedre å løse alle punktene ved hjelp av JavaScript, samt. at 2 kan gjøres i en gif-animasjon (såfremt den ikke skal være interaktiv). Videre vil HTML 5 by på video, men det blir ikke før senere.

Grunnen er at alle ikke har Flash installert, mens de fleste har JavaScript aktivert i nettleseren sin. Men selvsagt: Om man kan Flash så er det en helt grei måte å lage visuelle effekter på. Selv ville jeg gjort 1 & 2 (såfremt banneret skulle være interaktivt) i Flash, mens 3 ville jeg gjort i JavaScript.

Det er ikke så mye å implementere Flash på websiden som er vanskelig, det er heller å lage websiden i Flash som gir utfordringen.

Husk også at folk foretrekker det kjente, så vend blikket mot de som driver store nettbutikker og kopier praksisen deres, da den garantert er basert på enormt med empiri (statistiske data).

Ja, og gratulerer med ny jobb forresten! :)

PS: Legg merke til hvem som bruker mye Flash på nettstedet sitt (ofte rene Flash-sider). Det er ofte promoteringswebsider for nye filmer o.l., ikke nettbutikker. Flash kan jo dette med å skape stemning og dermed forventning, noe som ofte er viktig i markedsføring av filmer.

Hjemmeside
Hjemmesides bilde
Avlogget
Bidragsyter
Implementere flash på websiden

Misforstod Mr T og jeg deg nå eller? Hvis du trenger hjelp til å plassere et ferdig laget element fra Flash på websiden, så er det ikke noe stress.

ThomasK
ThomasKs bilde
Avlogget
Donator
Ble med: 30.12.2009
Du skirver "... (dette er en

Du skirver "... (dette er en nettbutikk, så jo mer som fanger øyet, jo bedre) ...".

Lurer litt på hva du vil fremheve? Er det reklame, produkter, menyer, bakgrund, effekter?

med hilsen
Thomas Kile

HaukC
HaukCs bilde
Avlogget
Hei, og takk for svar! Vi har

Hei, og takk for svar!

Vi har vel hatt en veldig kjedelig side i flere år nå, og planlegger å kjøre bannere på sida med flash. Altså ikke Flash på hele siden, det ville vært forferdelig dumt, men for å fronte kampanjer etc.  Jeg er usikker på hvor jeg kan lese meg til litt mer kunnskap om dette, slik at jeg kan få ut noen flash-bannere på sida.

Hjemmeside
Hjemmesides bilde
Avlogget
Bidragsyter
Lage Flash eller bare implementere?

Ok, men som tidligere spurt: Er det deg som skal lage bannerne i Flash, (dette gjøres gjerne av egne utviklere som har spesialisert seg på Flash, ofte er de også gode grafikere) eller skal får du ferdig laget bannere som du skal implementere?

HaukC
HaukCs bilde
Avlogget
Planen er å lage disse selv i

Planen er å lage disse selv i Macromedia Flash, evnt Adobe Dreamweaver. Er jo godt vant med Photoshop, så den grafiske biten er jeg ikke bekymret for. Mitt issue er det tekniske i forhold til å få dette inn på nettsida, samt rekkefølgen jeg bør gå frem med for å få dette til :)

Hjemmeside
Hjemmesides bilde
Avlogget
Bidragsyter
Embedding av Flash på nettside

I Flash har man en egen eksportfunksjon som også lager HTML-output. Det vanligste er vel bare å lagre råfilene i .fla og det du skal implementere på websiden i swf.

Så hvis din eneste issue er å få det inn på nettsiden, så er det egentlig bare å gå igang med å lage det du skal implementere.

Deretter kan du eksportere med HTML, og så hvordan man embedder swf objektet i kildekoden til den eksporterte HTML-filen. Deretter laster du opp swf-fil(ene) til webhotellet, setter riktige filbaner i HTML-koden fra det eksporterte HTML-dokumentet og paster inn koden som embedder den på de stedene hvor du ønsker å legge til Flash-objektet (swf-filen).

Hvis du skulle møte problemer med å sette det inn på siden, så kan jeg godt hjelpe deg.

HaukC
HaukCs bilde
Avlogget
Ah, det er så enkelt. Men da

Ah, det er så enkelt.

Men da er jeg jo på god vei. Hørte noe rykter om at det var enkelt, men visste ikke at det var SÅ simpelt :)

Takk skal du/dere ha!

Svar på forumemnet

(If you're a human, don't change the following field)
Your first name.
Innholdet i dette feltet blir holdt privat og vil ikke bli vist offentlig.