Flere norske sider om php?

Anonym
Anonyms bilde

God kveld :)

Jeg lurte på om det var noen som viste om noen flere norske sider som driver med php læring. satt i hele natt og så på di vidone som lå ute her og lærte mye som jeg ikke kunne i fra før.

Så jeg vil ta det et skritt videre så vis det var noen som viste om noen bra norske sider om php så hadde det vert fint :)

Mvh Ola

Hjemmeside
Hjemmesides bilde
Avlogget
Bidragsyter
Ble med: 17.06.2008
Norske websider om PHP

Hallo, så fint at du lærte mer PHP. Kom gjerne med litt konstruktiv kritikk på de ressursene jeg allerede har laget. Det viktigste er at dere lærer noe. Fortell gjerne hva dere ønsker å gjøre med PHP, så skal jeg komme med forslag.

Etter nyttår kommer jeg til å lage flere videoer om alle emner. I PHP blir det blant info om OOP (object oriented programming) og hvordan man bruker PHP til å legge inn og hente ut data fra MySQL (database).

Til slutt vil jeg lage ett eller annet i PHP som bruker alt som allerede er innlært i de foregående videoene (PHP, HTML og CSS). Har tenkt på gjestebok, enkel hjemmeside el.l, får se hva det blir til.

Norsk bok om programmering i PHP

Jeg kjenner ikke til noen skikkelig god, norsk webside om webprogrammering i PHP, men jeg har tidligere anbefalt denne norske PHP boka.

Jeg har den, og må si det var er ei kjempebok å eie for en stakkars nybegynner. Med tid og stunder vil jeg skrive en egen bokanmeldelse av den.

Engelske PHP ressurser

Denne siten har ikke videoer om PHP, men en rekke skriftlige og gode PHP tutorialer, også i objektorientert programmering, hvilket gir store fordeler, feks ved gjenbruk av kode på andre prosjekter.

Spør i kodeforumet

Ellers skal du vite at du kan spørre om hva du vil i kodeforumet, så skal jeg komme med noen forklaringer med kildekodeeksempler osv.

Skal også få lagt inn muligheten for å legge inn formatert kildekode som dette for brukere:

<?php
if($_SERVER['REMOTE_ADDR'] != '192.168.0.1') {
  print
'Du har ikke tilgang';
}
?>
Vendetta
Vendettas bilde
Avlogget
Ble med: 25.12.2009
Takk for svar :)

Jeg har sett litt på engelske sider og sånn. Men pga at jeg har dystleksi så er det vansklig for meg og få med meg alt, men det har hjulpet litt. Så derfor ble jeg jo kjempe glad da jeg endelig fant denne siden som var på norsk og var filmer så det ikke bare blir og lese tekst og lese tekst.

Jeg har planer om og kjøpe meg den boken men har aldri fått tullet meg til og kjøpe den.

Mine planer med php og scripting er jo at jeg skal prøve og lage et tekstbasert spil. Er en jeg kjenner som har laget et før og han er vilig til og hjelpe meg men er jo ikke han som skal lage det, Det er jeg som skal lage det. Han har også vist meg litt men det han driver med er litt mye over det jeg kan så jeg skjønte ikke så mye av det han dreiv med.

Og det med at jeg kan spørre om alt i kode forumet. Det kommer jeg nok til og gjøre også. MEn jeg må lære meg litt mere om php før jeg begyner og spørre om ting Jeg har fått inn alt det du sa i de videoene som ligger under php og de er helt yperlige for de som er nybegynere sånn som jeg er.

Men så er det det da om du viste om noen sider på nette som var norske som jeg kunne ha lært meg mere php på. For jeg kommer nok ikke til og få kjøpt den boka på en stund for jeg har ikke så mye penger nå for tiden :P

MvH Ola

Hjemmeside
Hjemmesides bilde
Avlogget
Bidragsyter
PHP-ressurser

Skjønner at det kan være en utfordring å ha dysleksi, ja. Du har ikke sjekket litt rundt på Youtube da? Mulig det er litt om PHP der, hvorvidt det er på norsk vet jeg ikke, men du finner nok noen på engelsk.

Ja, du burde definitivt skaffe deg den boka så snart økonomien din tillater det. Den har veldig mange gode eksempler og tar for seg masse som er verdt å få med seg.

Ser at det er litt norsk info om PHP på phpguiden.net, men det er ikke videoer, kun tekst. Selv brukte jeg for det meste boka, og utviklet meg videre derfra ved å sette igang et stort prosjekt. Underveis brukte jeg PHP manualen på php.net og spurte folk som kunne.

Kan du ikke bare begynne å lage skissene over hvordan onlinespillet ditt skal fungere da? Jeg brukte penn og papir og laget grov outline av hva som skulle være mulig å gjøre på mitt nettsted, dernest begynte jeg å finne ut hva jeg trengte for å få til det jeg ønsket.

Vendetta
Vendettas bilde
Avlogget
Har starta

Har starta litt med og skrive opp hvordan funksjonene skal funger og hvordan ting skal se ut.

KAn legge det ut her da jeg blir helt ferdig med det..

Men jeg skal sjekke litt rundt på yutube og har sjekka litt rundt på goggle. Skal sjekke litt ut den nett siden du la inn oppi her.

- Ola

Vendetta
Vendettas bilde
Avlogget
en ting til

Vet du om det er noe måte du får sett php scripten til andre nett steder på? eller går ikke det ann?

Hjemmeside
Hjemmesides bilde
Avlogget
Bidragsyter
Se php-koder

Ja, det må du gjerne legge ut :)

Nei, man kan ikke se PHP-koden til andre websider. Ofte lagrer man brukernavn, passord og liknende i PHP-koden, og da hadde det vært rimelig kjedelig om den hadde vært tilgjengelig for alle og enhver. :)

Det du kan gjøre for å se litt kode, er rett og slett å laste ned open source systemer eller scripts som er kodet i PHP. Jeg ville nok begynt med små scripts, for det er rimelig komplekse ting som skjer i CMS som Drupal.

PS: Grunnen til at jeg ikke får laget nytt materiale, er fordi jeg ikke er hjemme i "studioet" mitt. Jeg er på besøk hos slektninger i anledning jul/nyttår, og har ikke nødvendig verktøy til å lage videoguider osv.

Vendetta
Vendettas bilde
Avlogget
drupal

Jeg lasta ned drupal og lekte meg bare litt. prøvde og endre litt og se hvordan det reagerte og sånn på det jeg gjore. Synes det var litt moro og se at det ikke var så mye til før det kom opp errorer og ting skjedde.

Skjønner at du prioriterte familie og sånn i steden for og legge inn nye vidioer og drive og tulle. Men du får ha en God jul videre, Kose deg med familien og venner

Svar på forumemnet

(If you're a human, don't change the following field)
Your first name.
Innholdet i dette feltet blir holdt privat og vil ikke bli vist offentlig.