forsjell på php og html

Anonym
Anonyms bilde

hei jeg lurer p va som er forsjellen på php og html.og hvordan koding burde jeg spesialisere meg på?Mvh adrian 13

Hjemmeside
Hjemmesides bilde
Avlogget
Bidragsyter
Ble med: 17.06.2008
Forskjell på HTML og PHP

Kort forklart:

1. PHP er et dynamisk programmeringsspråk som kan manipulere data basert på input.
  2. HTML er en måte å formatere output på.

På en dynamisk webside kan man mao la brukeren skrive inn noe (input), bruke PHP for å lagre det, samt. hente det ut igjen (output) og så bruke HTML for å formatere det.

For eksempel: Når du skrev denne forumtråden så brukte du verken HTML eller PHP. I det du klikket på "Lagre", så ble det du hadde skrevet sendt til webserveren. Videre lagret PHP det du skrev i en database.

Da jeg kom inn i forumtråden hentet PHP ut det du hadde skrevet, deretter formaterte PHP det du hadde skrevet med HTML og jeg ser forumtråden.

Jeg skjønner at dette kan høres komplisert ut og at det er veldig mange begreper du kanskje ikke kjenner.

Det jeg vil si: Hvis du skal bruke PHP til å lage websider så må du først lære deg litt HTML og CSS, deretter kan du begynne med PHP.

En webside laget utelukkende i HTML kan ikke ha dynamiske funksjoner som gjestebok, kommentarer osv. Det er fordi websider som er kodet i HTML er statiske.

Skal du lage en dynamisk webside med input og output derimot, ja, da er PHP tingen for deg.

Du finner forøvrig videokurs i HTML, CSS og PHP her. Begynn øverst og gå nedover, da lærer du ting i naturlig progresjon.

Anonym
Anonyms bilde
tusen takk!! jeg er bare 13år

tusen takk!! jeg er bare 13år så jeg tror jeg har nåkk av tid til å lære meg php

ThomasK
ThomasKs bilde
Avlogget
Donator
Ble med: 30.12.2009
 HTML = Innhold og struktur

• HTML = Innhold og struktur (eks. tekst og hvor teksten er plassert)
  • CSS = "Style" HTML'en (design - hvordan skal teksten se ut (eks. farger, fet, kursiv, størrelse etc.)
  • PHP = programering (hva skal skje ved en gitt hendelse)
  • JavaScript = Dynamikk og brukeropplevelse

mener det var Hjemmeside her som foklarte det noe slik i en av videoene sine...

med hilsen
Thomas Kile

Anonym
Anonyms bilde
takk

takk

Anonym
Anonyms bilde
er det noen som har noen

er det noen som har noen hjemme sider som jeg kan se på??

ThomasK
ThomasKs bilde
Avlogget
Donator
du er inne på en nå... ellers

du er inne på en nå...

ellers kan du se inne på "vis din hjemmeside" her

med hilsen
Thomas Kile

Anonym
Anonyms bilde
haha..dæven steike førr en

haha..dæven steike førr en bra nett side..e det du som snakka i alle videoene?

Hjemmeside
Hjemmesides bilde
Avlogget
Bidragsyter
Min hjemmeside

Nei, det er meg som snakker i videoene, haha. :)

AdrianM
AdrianMs bilde
Avlogget
Ble med: 22.03.2010
holder du kurs?

holder du kurs?

Hjemmeside
Hjemmesides bilde
Avlogget
Bidragsyter
Trådstarter?

Er det deg som er trådstarter?

Jeg holder ikke kurs utenom dette nettstedet om dagen, men jeg har tenkt på at det kan bli aktuelt i fremtiden. :) Kursene vil eventuelt bli holdt i Bergen eller Oslo, avhengig av hvor jeg havner etter sommeren.

Anonym
Anonyms bilde
supert at du har tengt til

supert at du har tengt til det..trådstarter?

Hjemmeside
Hjemmesides bilde
Avlogget
Bidragsyter
Trådstarter

Ja, er AdrianM og du samme person? :)

En trådstarter er den som starter et emne. Dette emnet startet med den første posten. :]

Anonym
Anonyms bilde
ja jeg er den som startet og

ja jeg er den som startet og er anonym og AdrianM

ThomasK
ThomasKs bilde
Avlogget
Donator
Jeg heter ThomasK jeg, ikke

Jeg heter ThomasK jeg, ikke Hjemmeside.... hehee

med hilsen
Thomas Kile

Anonym
Anonyms bilde
heheh

heheh

Anonym
Anonyms bilde
hva er navnet på

hva er navnet på "hjemmeside"?

Hjemmeside
Hjemmesides bilde
Avlogget
Bidragsyter
Mitt navn

Jeg heter Otto.

Haha, neida, jeg heter det samme som den sære gamle forfatteren, jeg - Henrik :)

Anonym
Anonyms bilde
ok kult navn..nesten like

ok kult navn..

nesten like tøft som mitt..  : - )

Anonym
Anonyms bilde
hvordan ble denne nett sidan

hvordan ble denne nett sidan lagd?av publiseringverktøy eller kodet hele siden??

Hjemmeside
Hjemmesides bilde
Avlogget
Bidragsyter
Kode selv eller CMS

Denne siden er bygget på Drupal CMS, moduler og egen koding. Hvis du er interessert i å lære programmering, vil jeg råde deg til å kode nettstedet ditt selv. Læring gjennom praksis er best.

Hvis du bare skal ha et nettsted og er mer opptatt av innholdet; bruk et CMS. Ved å kunne HTML, CSS, PHP og SQL vil du få mer kontroll over CMSet og dermed nettstedet ditt.

Jeg er en forholdsvis dyktig programmerer og bruker stadig kunnskapene mine for å modifisere CMSet. Kunnskap om programmering gir også bedre dybdesyn, og du vet hva som er mulig og ikke mulig. :)

Anonym
Anonyms bilde
ok.men koding tar så sinnsykt

ok.

men koding tar så sinnsykt lang tid..; - )

Hjemmeside
Hjemmesides bilde
Avlogget
Bidragsyter
TTT - Ting Tar Tid

Gjennomsnittlig levealder for menn er vel rundt 79 år i Norge, så statistisk sett har du rundt 66 år på deg. Gitt at du ikke blir dement eller liknende i ung alder selvfølgelig. Haha.

Man skal ha lyst til å lære å kode for å gidde og legge ned timene i det. Har man lyst på kjappe resultater så bruker man CMS. Man kan gjøre mye nyttig med dem uten programmeringskunnskaper, og ofte lærer man litt her og der om man har interessen.

Anonym
Anonyms bilde
hva er SQL?

hva er SQL?

Hjemmeside
Hjemmesides bilde
Avlogget
Bidragsyter
SQL = Structured Query Language

Det betyr Structured Query Language. SQL er betegnelse på syntaksen man bruker når man skriver spørringer for å lagre, hente ut og modifisere data i en database, f.eks. MySQL.

For å lære mer om MySQL og databaser, se denne videoen.

AdrianM
AdrianMs bilde
Avlogget
tusen takk..

tusen takk..

AdrianM
AdrianMs bilde
Avlogget
det var en ting til jeg lurer

det var en ting til jeg lurer på.hvordan kan jeg få samme bakrunn sånn som ha hær ho her er bildeter det css fila jeg lager den på eller html??

Hjemmeside
Hjemmesides bilde
Avlogget
Bidragsyter
Trådhitler slår tilbake

Dette emnet er nå off topic. Det handlet opprinnelig om forskjellen på HTML og PHP, og det har du fått svar på. Hvis du har nye spørsmål som handler om et nytt tema, lag en ny tråd. Vi går aldri tom for tråder :)

Det du egentlig lurer på er hvordan man definerer en bakgrunn i CSS. Men som sagt: Nye spørsmål; lag nye tråder, hilsen trådhitler.

Svar på forumemnet

(If you're a human, don't change the following field)
Your first name.
Innholdet i dette feltet blir holdt privat og vil ikke bli vist offentlig.