Her får du hjelp til å lage hjemmeside med video. Alle verktøy og programmer vi bruker til å lage webside er gratis.
Forskjell på JavaScript og jQurey
man, 01/25/2010 - 17:18
Hei. Er to ting jeg lurer på.
1: Hva er forskjelen på JavaScript og jQurey?
2: Går det an og legge inn jQurey i Javascrpt filen jeg har eller må jeg lage en ny fil.
tir, 01/26/2010 - 02:05
JavaScript og jQuery
jQuery er basert på JavaScript, man har laget et library som gjør det enklere å utføre mange oppgaver (ved hjelp av såkalte metoder).
Jeg anbefaler folk først å sette seg litt inn i JS, for så å angripe jQuery. Det er ikke nødvendig å gjøre det, men det er en klar fordel på lang sikt. Hvis jeg skal lage et kurs her, så blir det høyst sannsynlig et kurs i jQuery fremfor JavaScript, fordi jQuery er både enklere og mer elegang.
- Av effektivitetshensyn ønsker man ofte å kombinere alt JavaScript i én og samme fil. (Hver gang nettleseren laster ned et JavaScript, så stopper den inntil scriptet er ferdig nedlastet, dette gjør at brukere kan oppleve nettstedet som tregt).
- Videre fjerner man all whitespace (indentering og mellomrom), fordi også mellomrom tar opp plass. På den måten minimaliserer man scriptet og ved å kombinere flere script i samme fil går overføringen fortere. Det er vanlig at man kan laste ned en minimalized versjon.