Forskjell på JavaScript og jQurey

Vendetta
Vendettas bilde
Avlogget
Ble med: 25.12.2009

Hei. Er to ting jeg lurer på.

1: Hva er forskjelen på JavaScript og jQurey?

2: Går det an og legge inn jQurey i Javascrpt filen jeg har eller må jeg lage en ny fil.

Hjemmeside
Hjemmesides bilde
Avlogget
Bidragsyter
Ble med: 17.06.2008
JavaScript og jQuery

jQuery er basert på JavaScript, man har laget et library som gjør det enklere å utføre mange oppgaver (ved hjelp av såkalte metoder).

Jeg anbefaler folk først å sette seg litt inn i JS, for så å angripe jQuery. Det er ikke nødvendig å gjøre det, men det er en klar fordel på lang sikt. Hvis jeg skal lage et kurs her, så blir det høyst sannsynlig et kurs i jQuery fremfor JavaScript, fordi jQuery er både enklere og mer elegang.

1. Av effektivitetshensyn ønsker man ofte å kombinere alt JavaScript i én og samme fil. (Hver gang nettleseren laster ned et JavaScript, så stopper den inntil scriptet er ferdig nedlastet, dette gjør at brukere kan oppleve nettstedet som tregt).
  2. Videre fjerner man all whitespace (indentering og mellomrom), fordi også mellomrom tar opp plass. På den måten minimaliserer man scriptet og ved å kombinere flere script i samme fil går overføringen fortere. Det er vanlig at man kan laste ned en minimalized versjon.

Svar på forumemnet

(If you're a human, don't change the following field)
Your first name.
Innholdet i dette feltet blir holdt privat og vil ikke bli vist offentlig.