FTP filezilla

Runer
Runers bilde
Avlogget
Donator
Ble med: 19.02.2010

Hei!

Har nå fulgt flere videoer, men jeg har et problem når jeg skal koble meg til ftp-serveren. Da får jeg feilmeldingen:

Tilkoplingsforsøket feila med "EAI_NONAME - Neither nodename nor servname provided, or not known.

Hva er nodename? Har oppgitt servername...hmm....

Rune.

Hjemmeside
Hjemmesides bilde
Avlogget
Bidragsyter
Ble med: 17.06.2008
Mulig skrivefeil i host eller problemer med DNS

Hei, Rune - dette tyder på at du har skrevet inn feil host. Helt sikker på at du ikke har en skrivefeil i hosten din? Se over den et par ganger. (Host er f.eks ftp.domene.com). Det kan også være problemer med DNS, har du nylig registrert domenet du forsøker å koble til via FTP?

Anonym
Anonyms bilde
Hei!Det kan se ut som at

Hei!

Det kan se ut som at "sharedIP" adressen ikke kan brukes når jeg redirecter dns hos domeneshop, men at jeg heller må bruke ip adressen til ns1.bluehost.com...men så er det også oppført en ipadresse til ns2.bluehost.com.

kanskje jeg ikke kan bruke "localhost" men kanskje ns1.bluehost.com istedenfor??

Mye nytt her....

Takk for hjelp!

Rune

Hjemmeside
Hjemmesides bilde
Avlogget
Bidragsyter
Host i filezilla

Hvilken host brukte du da du la inn host til FTP i FileZilla, Rune?

Anonym
Anonyms bilde
nå surrer jeg litt her...host

nå surrer jeg litt her...

host er ftp.minhjemmesideadresse.no

Hjemmeside
Hjemmesides bilde
Avlogget
Bidragsyter
Spørsmål om domene og webhotell

Ok, jeg har falt helt ut her, jeg. La meg begynne fra nytt her. Jeg trenger litt mer informasjon for å se hva som egentlig er problemet. :)

1. Du har webhotell hos Bluehost?
  2. Du har domene hos Domeneshop?
  3. Oppsett av DNS:1. Du har pekt www.domene.com og domene.com mot webhotellet?2. Eller har du satt nameserverne til Bluehost på domenet ditt hos Domeneshop?
  4. Hvis du går inn på domenet ditt med nettleseren, hva ser du?

Problemet ditt nå er at du ikke får koblet på FTP. Dette er høyst sannsynlig fordi du ikke har satt opp ting korrekt. For at jeg skal kunne sjekke dette må gjerne si hva domenet ditt er, enten her eller sende det på mail via kontaktskjemaet.

Anonym
Anonyms bilde
Først kjøpte jeg domenet

Først kjøpte jeg domenet homeopat-fossberg.no på domeneshop.

Så, når den var gått igjennom ordnet jeg webhotell hos bluehost.

Satte opp Mysql og ftp som anvist. Ordnet settings.php fil med brukernav og passord som anvist.

Når jeg nå vil koble meg opp på bluehost med filezilla for å laste opp drupal så får jeg følgende feilmelding:

Status:    Slår opp adressa til ftp.homeopat-fossberg.noStatus:    Tilkoplingsforsøket feila med "EAI_NONAME - Neither nodename nor servname provided, or not known".Feil:    Klarte ikkje å kopla opp mot tenaren

Hva er nodename? Skjønner ikke hva jeg kan ha gjort feil....

Anonym
Anonyms bilde
spørsmål 3: Jeg logget meg

spørsmål 3: Jeg logget meg inn på domeneshop.no og klikket videre slik at jeg kunne redigere pekere. Først brukte jeg ipadressen i expanded stats menyen i cpanel. med feilmedingen over og informasjon hos bluehost endret jeg pekeren i dag til ipadressen for ns1.bluehost.com. var det feil?

Jeg er usikker på den pekingen - skal både homeopat-fossberg.no og www.homeopat-fossberg.no pekes mot samme ip? Hvorfor nevner bluehost ipadressene til ns1.bluehost.com go ns2.bluehost.com? Hva er forskjellen egentlig, og hvorfor 2?

4: Jeg får tidsavbrudd når jeg prøver å koble meg opp mot homeopat-fossberg.no med firefox.

Takk igjen :-)

Hjemmeside
Hjemmesides bilde
Avlogget
Bidragsyter
Endre DNS hos Domeneshop til bluehost

Heisann! Så vi har en homeopat her, trivelig :) Takk for forklaring, skjønner hvor landet ligger her nå.

Ikke rot noe mer på egenhånd, men prøv dette først. La oss holde oss til akkurat dette nå. Jeg sitter her utover, så er tilgjengelig til å svare deg fort.

Gå til Domeneshop, logg inn og fjern nameserverne til domeneshop og legg inn Bluehost sine. Dette er en mye bedre løsning enn å bare peke domenet til IP-adressen hos Bluehost. Grunnen til at ftp.dittdomene.com ikke fungerer er fordi det ikke er pekt noe sted.

Her ser du hvordan man endrer nameservere hos Domeneshop, gjør som "2.1: Skifte name servere (DNS) hos Domeneshop" sier, ikke utfør pkt. 2.2! Si ifra her når du har gjort det, og om du fikk det til.

Runer
Runers bilde
Avlogget
Donator
Jeg får feilmelding der

Jeg får feilmelding der også... :

Navnetjeneren ns1.bluehost.com er ikke korrekt satt opp. Den har følgende NS-records i sonefilen for homeopat-fossberg.no:

ns1.bluehost.com ns2.bluehost.com

Dette stemmer ikke overens med de navnetjenerne du har oppgitt, som er:

ns1.bluehost.com ns1.hyp.net ns2.bluehost.com ns2.hyp.net ns3.hyp.net

Listen over navnetjenere som du oppgir må være identisk med listen av NS-records som returneres av hver enkelt navnetjener på listen.

EDIT:

...altså nå har jeg ingen ipadresse under DNS pekere i det hele tatt. er det riktig?

Takk for i dag, regner med at du hører mer fra meg i morgen :-)

Og takk for hjelp, og veldig bra side :-)

Hjemmeside
Hjemmesides bilde
Avlogget
Bidragsyter
Jeg har tabbet meg ut

Hei, beklager - i guiden jeg har satt opp er det gjort en feil. Du skal ikke ha med flere name servere enn de to fra bluehost, nemlig "ns1.bluehost.com" og "ns2.bluehost.com". (Du skal mao fjerne de andre name serverne, "ns2.hyp.net" osv) - Beklager dette. Har redigert guiden, slik at den er riktig nå.

Grunnen er at zonefilen Bluehost har på ditt domene kun inneholder bluehost sine dns-servere. Når du nå forsøker å legge inn flere servere enn zonefilen inneholder, så får du en feilmelding.

Det som skjer etter at du har byttet nameservere er at all administrasjon av domenet gjøres fra cPanel hos Bluehost. Det innebærer ikke at domenet ditt flyttes, det er fortsatt Domeneshop som er din registrar (som det heter). Det eneste som skjer er at du får alt samlet på ett sted.

Når du har gjort dette så skal ftp.domene.no osv fungere. Domener er egentlig bare "kallenavn", for alt på internett skjer egentlig via IP-adresser, men det er vanskelig å huske IP-adresser, og derfor har vi valgt å bruke domener. En DNS server peker subdomener o.l. til IP-adresser (tenk på det som et postkontor, eller adresseregister), så grunnen til at du ikke fikk kontakt via FTP, var fordi adressen "ftp.domene.no" ikke pekte til noen IP. Dette kan sammenlignes med å sende et brev uten å skrive adresse på det.

Vær oppmerksom på at det kan ta noe tid fra du har fått byttet name servere til innstillingene fungerer. Si ifra når du har byttet DNS hos Domeneshop, så skal jeg følge deg opp videre.

Forhåpentligvis lærte du noe nytt nå, det gjorde i alle fall jeg.

Runer
Runers bilde
Avlogget
Donator
Nå ser det lovende ut :-)

Hei!

Takk for hjelpen - nå er "endringsmelding sendt NORID". Da kan jeg fortsette å tråkle meg videre ;-)

Jeg har MYE å lære...men med hjemmeside.org blir det i hvert fall mulig å sette seg inn i ting. Uten denne siden hadde jeg vært ganske hjelpeløs. Flott med de videoene, da skjønner man ting fortere.

God helg!

Hjemmeside
Hjemmesides bilde
Avlogget
Bidragsyter
Nameservere er endret

Bare hyggelig, og nå ser jeg at domenet ditt svarer på tiltale også, så nå er endringene effektivisert :)

Det skal gå ann å logge på FTP nå med andre ord. :]

Runer
Runers bilde
Avlogget
Donator
Har et par spørsmål til...

Hei!

Det var et par ting jeg lurer på:

1. Er det helt nødvendig å laste opp Drupal på webhotellet for å få alt til å fungere, eller kan man laste opp en ferdig hjemmeside laget med drupal til slutt??

2. Jeg har fått background-kommandoen til å fungere i html med hjelp av w3schools, men ikke i css. Det hadde jo vært morsommere å få til background funksjonen i css...

Takk igjen :-)

Hjemmeside
Hjemmesides bilde
Avlogget
Bidragsyter
Bakgrunnsbilder i CSS og kjøring av drupal lokalt

Heisann hoppsann

Beklager tregt svar, var på kurs i kveld - har litt å lære jeg også, hehe. Det handlet forøvrig om stress, noe de fleste av oss er godt kjent med - dette hører du sikkert mye om, du som er homeopa :)

Men tilbake til dette du spør om. Det kommer helt ann på hva du mener med å laste opp Drupal til webhotellet. Det kreves at du har tilgang til webserver og database for å kjøre Drupal, men du kan kjøre disse tingene på den lokale PCen din. For å lese mer, eller spørre mer om dette, kan du lese tråden om å kjøre Drupal lokalt eller på webhotell.

Angående bakgrunner i CSS har man denne tråden :) Prinsippet går ut på at du har et element i HTML og setter bakgrunn på elementet ved hjelp av CSS. I alle HTML-dokumenter har du en body-tag, ved hjelp av CSS kan du sette en bakgrunn på denne slik:

body {
  background: #ffffff url('/adresse/til/bildet.jpg') no-repeat;
}

Denne koden vil sette hvit bakgrunn i tillegg til bildet.jpg som bakgrunnsbilde på siden. Bakgrunnsbildet vil ikke repeteres, men havne øverst i venstre hjørne.

bodilhelene
Anonyms bilde
ftp - hvorfor legger det seg tusen kataloger i høyre felt???!!

Hjeelp! Tror jeg tørner!!

Trodde endelig at jeg hadde fått det til, men lurer nå på om jeg har lastet ned "server"-utgaven av filezilla i steden for "client"-utgaven?? Har prøvd å følge anvisningen på  videoen. Syns det er litt rart at der man blir bedt om å velge "new sites" er valget hos meg "ny server". Og når det  endelig faktisk ser ut som alt er klart til å laste opp html-filene til "public"området så er høyrefeltet - som da skal være "public" merket med "server" OG det legger seg en uendelig svær mengde ting og tang der!!?? Skal jeg bare slette dette og så begynne og legge ut html-filene???

Takknemlig for hjelp :)

Svar på forumemnet

(If you're a human, don't change the following field)
Your first name.
Innholdet i dette feltet blir holdt privat og vil ikke bli vist offentlig.