Homeopat Fossberg sin hjemmeside

Runer
Runers bilde
Avlogget
Donator
Ble med: 19.02.2010

Heisann :-)

Jeg vet siden er enkel, men tar allikevel imot tilbakemeldinger med takk!

Homeopat i Bærum - homeopat-fossberg.no

Og tusen takk til hjemmeside.org!!!

Hilsen Rune

Hjemmeside
Hjemmesides bilde
Avlogget
Bidragsyter
Ble med: 17.06.2008
Tips til forbedring og tilbakemelding på hjemmesiden

Tror du har begynnelsen på noe bra her. Jeg synes siden din var veldig basic, personlig (likte at du hadde et tillitsvekkende og blidt bilde av deg selv) og fin. Hvis jeg hadde vært ute etter en homeopat, så hadde jeg ikke hatt betenkeligheter med å slå på tråden, siden jeg synes du virker seriøs (og trivelig). Det er jo tross alt ikke webdesign du selger.

Tre småendringer jeg ville gjort:

1. Endre title taggen på sidene, på flere av dem er den lik
  2. Endre h1-tag på forsiden din, slik at den inneholder ordet homeopat
  3. Et kart fra Google Maps er ikke å forakte på siden der du forteller hvor du holder til

Om å lage gode title tags

Det første er ganske enkelt. Tenk på hva folk som bor der du holder til vil søke på. Type "Homeopat FYLKE". Det er viktig at du har med dette i teksten din, slik at folk som er på utkikk etter homeopat i ditt fylke finner din side. Dette kan du også ha i title-taggen din.

Her er et eksempel på en god title tag på forsiden din:

• "Homeopat Rune Stølen Fossberg | Homeopat i Bærum"

På andre sider, f.eks. "Om meg" og "Om homeopatiske medisiner", kan du ha:

• "Om meg | Homeopat Rune Stølen Fossberg | Homeopat i Bærum"
  • "Om homeopatiske medisiner | Homeopat Rune Stølen Fossberg | Homeopat i Bærum"

Du skjønner tegninga, og igjen: grunnen til å gjøre dette er for å øke sannsynligheten for at folk som søker på homeoptat i ditt fylke finner deg. Aner ikke om Bærum er korrekt fylke, søkte bare på Hosle og prøvde å finne ut av det på den måten. :)

Runer
Runers bilde
Avlogget
Donator
Takk igjen

Takk og takk!

Hvorfor fjernet du egentlig donasjonsknappen på denne siden?!  (Bare det er en sikker overføring ;-)

Det skjønner jeg ikke :-)

Endringene er gjort, og er glad for at du syntes jeg var tillitsvekkende, det er det jeg er ute etter.

Ha en god helg!

Hilsen Rune.

Hjemmeside
Hjemmesides bilde
Avlogget
Bidragsyter
Webside og donasjoner

Det ble mye bedre, men jeg er enig med det Vendetta sier under om at du bør ha navigasjonslenkene på hver side, slik at folk som lander på en av undersidene dine enkelt kan bla seg frem til forsiden og eventuelt andre sider de finner interessante. Synes det ble greit med kart, og det gjør sikkert du også.

Grunnen til at title tags på sidene dine er viktig, er fordi de vil fremstå som overskriften i søkemotorene. Videre kommer det litt tekst under linken fra søkemotoren og til din side. Dette er på en måte ingressen til websiden din i søkemotorene, og ved hjelp av meta description kan du styre hva som skal stå i denne. Bruk rundt 155 tegn i denne taggen, og gjør den så appellerende som mulig for de som leser den. Det vil føre til at flere trykker seg inn på websiden din fra søkemotorene.

1. <meta name="description" content="beskrivelse på 155 tegn">

Denne taggen kan du gjerne plassere under <title> i <head>-seksjonen av HTML-dokumentene dine.

title og meta description i resultat fra Google

Angående donasjon på Hjemmeside.org

Donasjonsknappen var aldri på Hjemmeside.org (tror jeg), men hadde den på en annen webside en gang i tiden. Der var det ingen som donerte, så jeg fjernet den. Har ikke implementert det her, for jeg er redd for at folk skal føle seg forpliktet til å donere. Det hadde vært kjedelig om folk ikke turte å spørre om hjelp fordi de føler seg forpliktet til å donere. Med det sagt: Det er uprøvd her, og det er selvfølgelig veldig hyggelig å motta en donasjon. Har derfor implementere dette på følgende måte:

Siden jeg har god erfaring med PayPal (som er eid av eBay), og jeg har brukt dem som betalingsformidler på nett siden begynnelsen av 2000, har jeg valgt deres donasjonsløsning.

1. Man kan donere med PayPal (man trenger ikke å ha PayPal selv, men kan bruke VISA/MasterCard osv)
  2. Beløp er helt valgfritt
  3. De som donerer og skriver inn brukernavnet sitt på Hjemmeside.org får stjerne i forumet (skikkelig søndagsskole, hehehe)

Knappen er å finne nederst i venstre menykolonne.

Til folk som liker innsatsen jeg legger i dette prosjektet og vil gi oppmerksomhet tilbake, men ikke har penger eller lyst til å gi penger, setter jeg veldig stor pris på en link til Hjemmeside.org, gjerne med ordet "Hjemmeside" i selve linken. En slik link gir gir Hjemmeside.org publisitet, slik at flere finner den.

Vendetta
Vendettas bilde
Avlogget
Ble med: 25.12.2009
Kjempe fin side.

Vil si at du har fått deg en kjempe fin side der. Men synes det hadde vert bedre om menyen hadde ver med på alle sidene i steden for den knappen som sender deg tilbake til hoved siden. Det blir mye lettere om hele menyen var på alle sidene. Dette er bare noe jeg synes.

Men som jeg sa i staren synes det er veldig bra.

- Vendetta

Anonym
Anonyms bilde
Detta blir bra kara

Detta blir bra kara

Runer
Runers bilde
Avlogget
Donator
Takk for respons :-)

Takk for alle tilbakemeldinger, det var hyggelig :-)

Sitter på jobb nå, og blir opptatt en del i helgen, så må nok vente litt med å pusse mer på siden.

Har forøvrig støtt på et annet problem, nemlig at jeg med en IE7 på jobben så blir teksten i CV (ul'en) og bestille-time siden midtstilt....Den så jo helt fin ut med Firefox. Har forøvrig forelsket meg helt i Firefox, og vil tipse om et supert addon, nemlig WikiLook. Pek på et ord/highlight setning, hold nede shift og høyreklikk på musetasten så får du ordbokoppslag i engelsk ordbok. Alt+høyreklikk gir wikipediaoppslag og ctrl+høyreklikk gir encyclopediaoppslag. Hvis man lurer på et engelsk ord kan man bare skrive det inn i 'googlesøkebaren', peke, og trykke shift+høyreklikke og vips!. Anbefales!

Donasjon kommer :-)

God helg alle sammen.

Rune.

Hjemmeside
Hjemmesides bilde
Avlogget
Bidragsyter
Sentrering av elementer i HTML og CSS

Ja, Firefox er kjempemessig, og takk for tipset om addon. Skal sjekke den ut. For diverse oversettelser har jeg tidligere brukt Babylon.

Tips for å se hvordan siden din presterer i diverse nettlesere:

1. Sørg for å validere markup (HTML) og CSS
  2. Kjør browsershots

Så på screenshotet ditt at du hadde installert web developer toolbar, du kan validere både CSS og HTML direkte fra den. Når ting er validert og screenshots du får på browsershots ser ille ut (i de store nettleserne), så må man gjøre noe. Jeg har ikke IE7 for hånden, men IE8 har jeg (Windows 7). Der er også teksten midtstilt, faktisk.

Det er fordi Firefox (men ikke IE) automatisk retter en feil du har gjort i HTML, nemlig her:

<h1><center>Bestille time</h1>

Ser du at du har glemt å lukke <center>? Uansett: Jeg vil anbefale deg å fjerne center-taggene helt og heller bruke CSS til dette. Det kan du f.eks. gjøre ved å gi elementer du ønsker å sentrere class="center", slik:

<h1 class="center">Bestille time</h1>
<p class="center">tekst tekst bla bla bla</p>

Videre stiller du inn sentrering av CSS for elementer med denne klassen slik:

.center {
  text-align: center;
}
Runer
Runers bilde
Avlogget
Donator
Sentrering

Hei igjen,

Takk! Der sparte du meg for masse tid igjen :-)

Skal rette det opp når jeg får tid.

Runer
Runers bilde
Avlogget
Donator
Pusset litt mer

Hei!

Har pusset litt mer på siden, og jeg blir fortsatt glad for tilbakemeldinger.

Fortsatt god helg.

http://homeopat-fossberg.no/

Hjemmeside
Hjemmesides bilde
Avlogget
Bidragsyter
Flere tilbakemeldinger på hjemmesiden

Hjertlig takk for donasjonen, det var veldig hyggelig å vokne opp til :)

Jeg ville nok gitt navigasjonslenkene samme plassering på alle undersidene, for å unngå forvirring fra folk som blar seg rundt. Altså plassert den på venstre side, slik du har gjort på forsiden.

Skal ikke være bomastisk, men er ikke sikker på om jeg ville brukt telefonnummer i description-taggen på alle sidene, siden de som ser den er folk som finner deg i søkemotorene. De har jo ikke sett siden din enda, derfor er de kanskje ikke overbevist om at du er riktig mann. Dette er jo noe du kan eksperimentere med underveis, så ikke fjern den bare fordi jeg sier det.

Hadde kanskje vært smart med en footer der du har org.nr, telefonnummer, epost og adresse på selve siden? På den måten ser folk kontaktinfoen din på hver side. (Folk leter gjerne etter kontaktinfo i footeren).

Runer
Runers bilde
Avlogget
Donator
Tilbakemelding.

Jeg ser poenget ditt med ikke å ha tlf nr i description, kommer til å fjerne den. Kan nok virke litt overivrig.

Footer var en god ide også. Ser at menyen er litt halvveis...skal prøve å rette opp det. Har knotet en del med plassering av elementer, og det er ikke lett synes jeg. Med menyen fast til venstre så fikk jeg rot på de andre sidene. For eksempel på "her holder jeg til" da vet jeg ikke helt hvordan jeg skal få bildet av huset rett under kartet når jeg ikke kan bruke <center>. Float gir rare resultater av og til, men finnes det en komando slik at jeg kan dele inn skjermen i to, en del til menyvalg og en annen del til tekst og bilder hvor ting kan sentreres? eller må man bruke px og %? Skal lese meg litt opp på w3 i mellomtiden.

Hjemmeside
Hjemmesides bilde
Avlogget
Bidragsyter
Forskjellige problemstillinger

Vil bare si dette først: Mange av problemstillingene i denne tråden er gode nok til å "stå på egne ben", derfor kommer jeg til å skille ut visse segmenter av denne tråden og sette dem i egne tråder. Vil deretter skrive om et par poster her og linke ut til de respektive trådene. (Grunnen: Hvis hver problemstilling skilles ut i egen tråd, så vil andre lettere finne svaret på akkurat det de lurer på, f.eks. i dette med meta description).

Description tag på hjemmesidene

Takk for det, og, ja, jeg ville nok brukt de 155 tegnene i description taggen til noe annet enn kontaktinformasjon, gjerne til å fenge brukeren litt - prøve å fortelle hva resultatet av å klikke gjennom blir. Meta description skal jo inneholde meta data, altså informasjon/beskrivelse av data, eller data om data som man også sier.

Jeg liker å fortelle brukeren hva resultatet av å klikke blir. Hvis jeg har en guide så gir jeg gjerne informasjon som: "Lær hvordan du bla bla bla i denne videoguiden". Prøver også å ha søkefrasen jeg forsøker å ranke på minst én gang i description (såfremt den er relevant for innholdet på akkurat den siden), fordi søkefrasen vil bli vist i tykk skrift i søkeresultatene - dermed vekker den mer oppmerksomhet.

Plassering av elementer i CSS

Dette er en stor problemstilling, og floating av elementer gir mange mennesker meget med hodebry, hehe. Jeg skal forsøke å skrive en guide i plassering av elementer i CSS. Vil da eksemplifisere hva som skjer når man bruker "absolute", "relative" og "float" i kombinasjon med hverandre.

Jeg kommer ikke til å få skrevet denne guiden før senere i uken, for jeg tror jeg skal gjøre den skikkelig "forseggjort", og akkurat nå har jeg hendene fulle.

Deling av skjermen

Jeg vet du har eksperimentert med å dele skjermen i 2 ved hjelp av frameset - ikke gjør det. Da er det bedre for deg å eksperimentere med plassering av elementer ved hjelp av CSS.

Si f.eks. du har to divisjoner.

<div id="navigasjon">
  linker
  linker
  linker
</div>
<div id="main">
  hovedinnhold
</div>

Videre kan du plassere disse elementene ved hjelp av position: absolute; i CSS. F.eks slik:

#navigasjon {
  position: absolute;
  top: 0px;
  left: 0px;
  width: 180px;
}
#main {
  position: absolute;
  top: 0px;
  left: 200px;
  width: 700px;
}

Eksperimenter med verdiene top og left, og gjerne også bottom og right. Gjør nettleseren større og mindre, og se om det påvirker plassering av elementer.

Runer
Runers bilde
Avlogget
Donator
Nå enda bedre...

Hei!

Har fikset på menyen mm.

Footeren får komme senere.

Rune.

Hjemmeside
Hjemmesides bilde
Avlogget
Bidragsyter
Linker i lister, ikke tables

Jeg ville nok ha beholdt linkene i ei uordnet liste. HTML er jo markup, altså en måte å presentere data på. I tables viser man tabelldata, f.eks. statistikk, mens ei liste med linker (der rekkefølgen ikke teller) hører hjemme i ei uordnet liste (punktliste) - man kan jo fjerne punktene og evt. legge inn egne "bullets", slik at listen med linker blir finere.

Men for all del, bruk tables hvis du heller vil det.

Runer
Runers bilde
Avlogget
Donator
CSS og plassering

Hei, og takk for nyttig informasjon.

Har fått øynene opp for plassering med CSS, og har fått på plass en footer (fant fin kode da jeg google css+footer).

Det er mye å pusse på når man først har begynt, og så er det jo gøy å få det til også :-)

Rune

ThomasK
ThomasKs bilde
Avlogget
Donator
Ble med: 30.12.2009
Jeg har litt og komme med da.

Jeg har litt og komme med da. Jeg må bare få starte med å si at siden din er veldig flott. Ingenting som er dårlig, men ting kan nok utbedres.

MENY:

Menyen er flott den, men menyen hører ikke hjemme i bunnen. Man bytter side, og så forsvinner den. Man lurer på hvor den ble av.

En annen ting er at du bør ha en fast plass til menyen. Ikke flytte den fra side til side.

TEKSTING:

"Om homeopati" - Syns det ble velding mye tekst. Altså, sammenhengenede og ikke avskilt tekst. For meg så ble det forvirrende for øynene med så mye sammenpakka tekst.

Noen overskrifter hadde gjort seg veldig mye. Som:

Historie

Formål

Virkniger

bi-virkninger

Dette gjelder forøvrig også på "om homeopatiske medisiner".

EDIT: Det med overskrifter.

LINKER:

Linker bør du legge til - target="_blank" - så brukere ikke forlater siden din.

EDIT: Altså de linkene som leder til sider utenfor din side.

CV'en

Ville også ha gjort noe mer ut av CV'en din. Gjøre den mer tiltrekkende og oversiktlig. En punktliste syns jeg virker litt halveis gjort. Se litt her http://re.tard.no/cv/ så ser du hva jeg mener.

Dette er bare mine personlige meninger.

Lykke til videre;)

med hilsen
Thomas Kile

Runer
Runers bilde
Avlogget
Donator
Takk Thomas

Hei Thomas.

Takk for dine tilbakemeldinger, det gleder meg å få litt feedback. Mange gode poeng her, som jeg skal rette opp. Og takk for at du tok deg tid :-)

Hilsen Rune

ThomasK
ThomasKs bilde
Avlogget
Donator
bare hyggelig... ville også

bare hyggelig... ville også legge til at jeg ikke ser nødvendigheten til å legge ut kontonr. på "bestill time".

Ville ikke anbefalt det.

Kansje du også kunne lagt opp til ett kontaktskjema isteden for kun eposten din?

Jobber med det samme selv, ikke kommet så langt enda... hehee

med hilsen
Thomas Kile

Runer
Runers bilde
Avlogget
Donator
Hei igjen

Hei!

Sant nok, det er jo unødvendig med kt.nr., takk.

Jeg har tenkt på en enkel oversikt over ledig tid ja, det kommer ganske snart. Ny og forbedret side ligger ute.

Nå mangler jeg bare å fikse CV'en og kanskje noen flere bilder/logoer.

ThomasK
ThomasKs bilde
Avlogget
Donator
Se der ja, det var noe helt

Se der ja, det var noe helt annet... Mye bedre når menyen holder seg på en plass;)

I forbindelse med overskrifter ville jeg anbefalt deg å bruke:

• arial
  • UPPERCASE-LETTERS
  • og BOLD

Men ellers ser det flott ut...

med hilsen
Thomas Kile

Svar på forumemnet

(If you're a human, don't change the following field)
Your first name.
Innholdet i dette feltet blir holdt privat og vil ikke bli vist offentlig.