Hente og legge inn data i database med php

oyslan1
oyslan1s bilde
Avlogget
Ble med: 11.11.2011

Hei !

Finnes det  en video på denne  nettsiden som forklarer hvordan man henter og legger inn data i databasen med php?

Hjemmeside
Hjemmesides bilde
Avlogget
Bidragsyter
Ble med: 17.06.2008
SQL og PHP for å jobbe med data i MySQL

Heisann!

Nei, så langt har jeg dessverre ikke kommet i videotutorialene, men dersom du er trygg nok på konstanter, variabler, funksjoner og så videre, så har temaet blitt fyldig drøftet i tråden hvordan kjøre SQL query mot MySQL database med PHP.

Det som er cluet, er at PHP bare vil fungere som en formidler av spørringer mot databasen. Spørringene skrives i SQL (Structured Query Language), altså et eget språk. Du kan se på PHP som telefonen du bruker for å ringe til en person du vil spørre om forskjellige ting, men for å kunne spørre personen om ting, så må du snakke hans språk. Du må altså lære deg SQL i tillegg til PHP. SQL er relativt enkelt. Noen få spørringer vises i tråden, og du kan også bruke phpMyAdmin til å utforme spørringer. Best er det selvfølgelig å trene selv, noe du kan gjøre ved å sende kommandoer direkte til databasen, f.eks. ved bruk av phpMyAdmin eller console.

Heldigvis for deg er ikke SQL så vanskelig. Du kan gjøre relativt mye med få enkle kommandoer; legge inn data, hente ut data, endre data, slette data og så videre. Likevel kan spørringene bli svært komplekse, avhengig av hvordan du utformer tabellene i databasen. Mitt råd er å begynne enkelt, og så jobbe seg videre.

Begynn med å lese tråden øverst, og kanskje hele eller deler av denne tråden om å opprette tabeller i MySQL. I tillegg har du en kjemperessurs for å lære SQL hos w3schools.

oyslan1
oyslan1s bilde
Avlogget
Ble med: 11.11.2011
Takk

Takk for bra svar :) Gleder meg til å utforske de databaser, sql og php videre.

Fantastisk nettressurs du har her. Stor fan av videoen dine!

Hjemmeside
Hjemmesides bilde
Avlogget
Bidragsyter
Ble med: 17.06.2008
Takker og bukker

Tusen takk. Supergøy å høre at du blir inspirert av dem, det gjør meg veldig glad. :)

Svar på forumemnet

(If you're a human, don't change the following field)
Your first name.
Innholdet i dette feltet blir holdt privat og vil ikke bli vist offentlig.