Hjelp til blokkinstillinger for nyhetsinnsamler

torbjornhb
torbjornhbs bilde
Avlogget
Ble med: 21.03.2012

Hei.

Jeg legger ut en post her som jeg også har lagt ut på drupalforumet.

Jeg har et spørsmål når det gjelder blokkinstillinger for nyhetsinnsamleren. Jeg skal lage en blokk hvor nyheter fra nyhetsinnsamleren, ruller nedover og hele tiden oppdateres (slik som "Under sykling i media" her: http://www.sykling.no/Sider/Velkommen.aspx)

Jeg har forsøkt å opprette en blokk hvor stien er navnet på siden, etterfulgt av "aggregator", men da dukker bare mine egne noder opp. Jeg har også forsøkt å lage en egen meny-link med samme stien, og da kommer de riktige nyhetene opp. Men her møter jeg et annet problem...når jeg logger ut av admin-kontoen, og ser på siden slik en vanlig bruker gjør, så vises hverken nyhetsinnsamler-blokka eller meny-linken.

Jeg har forsøkt en del ulike løsninger, men ender alltid opp med samme resultat, at mine egne noder vises. Det hadde også vært fint om lenken åpnet seg på en ny side.

Håper det finnes en grei forklaring på dette. God påske smil

Hjemmeside
Hjemmesides bilde
Avlogget
Bidragsyter
Ble med: 17.06.2008

God påske til deg også, og gratulerer med foruminnlegg nr 1000. smil

Det finnes flere måter å gjøre dette på i Drupal, så det er fint om du sier hvilke moduler du har brukt. Det blir mye enklere å hjelpe deg da, for da kan jeg evt installere alle de samme modulene på en testside jeg har og prøve der. smil

Jeg antar at du prøver å bruke eksterne RSS- eller Atom-feeds, vise disse i en blokk og samtidig linke til egne elementer og eksterne elementer, det vil si artikler på eget nettsted / andre websider?

torbjornhb
torbjornhbs bilde
Avlogget

Takk for svar smil Og ikke verst med innlegg nr 1000!! Jeg har ikke benyttet noen moduler for dette, kun det dom er i drupal core 7. Jeg ønsker å benytte eksterne rss-kilder fra nyhetskilder som TV2, NRK og lignende, ikke inkludere egne noder og nyheter. Så antakelsen du gjør om at jeg ønsker å lenke til andre kilder stemmer bra smil

Hjemmeside edit: Du må være innlogget for at innlegget ditt skal bli publisert med en gang. Hvis ikke må jeg godkjenne innlegget. Dette er et tiltak mot spam. De forrige innleggene dine ble lagt inn uten at du var innlogget, men jeg har satt innlegget til ditt brukernavn.

Hjemmeside
Hjemmesides bilde
Avlogget
Bidragsyter

Ok, da forstår jeg hva du ønsker å gjøre. Jeg bruker ikke Drupal 7, fordi det er bredere støtte blant så mange moduler med Drupal 6. Med det sagt, så fant jeg en ressurs som kan være av interesse, på engelsk dessverre.

Hvordan legge inn eksterne feeds i Drupal 7

Hjelper dette deg overhodet? Jeg prøver meg litt frem med en fresh install av 7eren selv nå.

Kjøring av cron.php for å oppdatere elementer fra eksterne feeds

Husk at du må nødt til å kjøre cron.php-scriptet for at aggregatoren skal se etter nye elementer i feedet! Hvordan du kjører cron.php er litt avhengig av hvor du har webhotell.

Hvis du ikke har satt opp automatisk og regelmessig kjøring av cron.php og trenger hjelp til dette, så blir spørsmålet: Hvilken webhost bruker du?

Hjemmeside
Hjemmesides bilde
Avlogget
Bidragsyter

Jeg har nå prøvd litt. Det var bare å gjøre som i videoen, men husk å oppdatere feedene så du får inn de siste elementene. Du må gjerne poste linker til de feedsene du bruker, så kan jeg prøve med dem.

Vil anta at man også kan sette opp kategorier, og lage blokker med info fra feeds basert på dette, men jeg ville heller brukt modulen views og bygget opp min egen blokk og sortert elementene på tid.

Da kan du muligens også legge til attributten target og sette den til _blank, slik at linken åpnes i en ny fane. Eventuelt kan det hende at du må customize en template fil for å få til dette, men det er ikke så vanskelig. Det vil dreie seg om å utforme f.eks.

1. <a href="http://hjemmeside.org">Hjemmeside.org</a>

til

1. <a href="http://hjemmeside.org" target="_blank">Hjemmeside.org</a>

torbjornhb
torbjornhbs bilde
Avlogget

Hei.

Takker for alle svar. Har hatt en hektisk dag på jobb og det blir det nok i dag også, så jeg har ikke fått annledning til å se på det. Kommer tilbake med rapport på hvordan det går når jeg får satt meg ned å forsøkt litt mer smil

torbjornhb
torbjornhbs bilde
Avlogget

Hei igjen.

Da har jeg sett gjennom videoen, og det er akkurat dette eg har gjort fra før. RSS-feederen oppdateres med alle mulige nyheter, et er ikke noe problem. Probemet oppstår når jeg skal legge til blokka. Da vises kun mine egne nyheter.

Hjemmeside
Hjemmesides bilde
Avlogget
Bidragsyter

Forsøk å slette alt du har gjort, kanskje også deaktivere, avinstallere og så reaktivere og installere aggregatoren på nytt. Merk at du ikke bare skal deaktivere, men også avinstallere før du aktiverer modulen igjen!

Gå deretter til administrasjonen av aggregatoren og legg inn dette RSS-feedet fra Dagens Næringsliv for å teste: http://www.dn.no/rss?section=borsMarked

Legg til feed i aggregator modulen i Drupal 7

Deretter saver du og velger "Update items" eller "oppdater elementer" under domene.com/admin/config/services/aggregator

For å legge til blokken, velger du den fra blokkene på domene.com/admin/structure/block og legger den på ønsket plass. Resultatet jeg fikk, ser du under.

Drupal 7 aggregator modul block med elementer fra feed

torbjornhb
torbjornhbs bilde
Avlogget

Hei!

Da har nyhetsaggregatoren ordnet seg! Det eneste som gjenstår er å få sakene til å åpne seg på en ny side. Skjønte ikke helt hva som ble ment i tråden over her...

Hjemmeside
Hjemmesides bilde
Avlogget
Bidragsyter

Svar på forumemnet

(If you're a human, don't change the following field)
Your first name.
Innholdet i dette feltet blir holdt privat og vil ikke bli vist offentlig.