Hjelp til og lage en passordbeskyttet hjemmeside

deluxe makeup
deluxe makeups bilde
Avlogget
Ble med: 06.04.2010

Har idag to domener der det ene er i drift.  På Det ene domenet har jeg webshop hvor jeg har veiledende priser og siden er åpen for alle. På det andre domenet vil jeg ha en "logg inn" løsning" som f.eks kun passord slik at forhandlere kan bruke den ene siden og andre kunder den andre.  Hvordan lager jeg det? Er det noen som kan hjelpe meg?

Sting
Stings bilde
Avlogget
Ble med: 11.01.2010
Drupal er løsningen!

Hvis du installerer Drupal ved å se på videoene her, har du den funksjonaliteten i løpet av fem minutter!

Hjemmeside: www.arleeproductions.org

Hjemmeside
Hjemmesides bilde
Avlogget
Bidragsyter
Ble med: 17.06.2008
Spørsmål

Hei og hjertlig velkommen Deluxe!

Stiller meg bak det Sting sier, men er usikker på hvilken av websidene dine som er operative, og om du har en løsning på begge domenene. Kort sagt: Har du to fungerende websider allerede?

Vil gjerne vite litt mer om nettsidene dine. Er dette to nettbutikker? Skal folk ha egen handlevogn, eller vil eventuelle bestillinger gå via epost, eller hvordan fungerer det? Hvis du allerede bruker nettbutikk-CMS, så hadde det vært flottfint om du sa hvilket du bruker.

Svar på disse tingene, så blir det litt enklere å hjelpe deg. Det kan nemlig hende nettbutikken din allerede har støtte for dette.

deluxe makeup
deluxe makeups bilde
Avlogget
passord beskttet hjemmeside

Den ene siden som er i drift i dag er www.deluxe-makeup.com  Der har jeg handekurv løsning mellom paypal og benytter "sitebuilderen" mellom vistaprint.  Har domene www.deluxe-makeup.no også men den er pr i dag kun rutet videre til .com siden. Det som er planen er og fjerne rutingen og gjøre om .NO siden til en passord beskyttet forhandler side med de samme løsningene. Det som er "casen" her er og få passord beskyttet NO siden og samtidig bygge siden i den samme sitebuilderen som .com siden. I sitebuilderen kan man legge til html koder og sånn men jeg har ikke peil på det så trenger derfor hjelp og passord beskytte HELE .no siden.  Hvis jeg ikke får lagt til denne løsningen via sitebuilderen jeg bruker idag, hva kan jeg gjøre for og lage en webshop med passord, handlekurv og visa betaling uten og betale skjorta?

.NO domenet er idag parkert hos fastname.no og rutet videre derifra hvis det har noen betydning

Hjemmeside
Hjemmesides bilde
Avlogget
Bidragsyter
To hjemmesider på forskjellige domener

Jeg forstår hvorfor du vil bruke PayPal. Det blir mer og mer vanlig blant nordmenn også nå, så det er nok ikke så lenge til de fleste ikke har betenkeligheter med å bruke det. Har selv brukt det siden 2001, hehe. De fleste Open Source nettbutikkene som eksisterer der ute støtter PayPal. Mange har også implementasjoner med PayPals API også. Så det å bruke en annen nettbutikkløsning skal ikke være en hindring til å bruke PP.

Men over til nettbutikkløsningen din. Jeg er ikke kjent med Vistaprint sin sitebuilder, da jeg primært koder selv eller bruker open source programvare.

Jeg ser nettbutikken din ikke har innebygget handlekurv, men at du heller benytter deg av PayPals handlekurv. Det er en grei om ikke superprofesjonell løsning. Jeg antar at ordre o.l. lagres utelukkende hos PayPal i ditt tilfelle. Vil si dette er en god start. :)

Flere domener på én hjemmesidegenerator

Men, la oss se om jeg har forstått deg korrekt:

Du vil bruke den samme implementasjonen av "sitebuilderen" til Vistaprint på to domener, men denne implementasjonen skal bare eksistere ett sted? Altså: To identiske sider, der kun prisene er forskjellige (og kanskje også kvantumsrabatter o.l. på "wholesale"-siden din)?

Etter noen oppslag ser jeg at hjemmesiden du har laget med sitebuilderen er hostet i Nederland hos Vistaprint.

Jeg antar derfor at hjemmesidebyggeren fra Vistaprint er en slags tjeneste, der man betaler per hjemmeside. Problemet med slike løsninger er tap av kontroll, slik du nå opplever.

Har du tilgang til FTP, slik at du kan velge hva du vil ha på webhotellet fra Vistaprint? Jeg skal ikke si dette for sikkert, men for meg tror jeg ikke det vil fungere å opprette to nettbutikker på den ene tjenesten du har nå.

Jeg tror du er nødt til å kjøpe en implementasjon til, og bygge opp alt på samme måte. Før du eventuelt gjør dette må du forsikre deg om at du har mulighet for å passordbeskytte sidene ved hjelp av .htaccess (en fil for å kontrollere forespørsler til webserveren) eller liknende.

Du er sikker på at det ikke eksisterer slik funksjonalitet i systemet til Vistaprint da? Det kan være lurt av deg å ta kontakt med dem og høre hva de sier for noe om problemstillingen din.

Eventuelt kan du bygge opp noe med Drupal, slik Sting påpekte ovenfor. Men for å gjøre det trenger du et webhotell, samt at du bør bruke litt tid på å lære deg ting. Fordelen med det er mer kontroll og fleksibilitet, og så er det bare webhotellet som koster deg penger da. (Under 500 kroner i året hvis du går for Bluehost, slik jeg anbefaler.).

Det har forøvrig ingenting å si at du har registrert domenet ditt hos Fastname. De er en helt vanlig registrar som alle andre. :)

Spør gjerne mer om det er noe du lurer på i forbindelse med dette. Skjønner at det er mange begreper her du kanskje har problemer med å forstå.

deluxe makeup
deluxe makeups bilde
Avlogget
Det er ikke passord løsning

Det er ikke passord løsning på vistaprint sin løsning. Har sendt mail med dem men det vil ikke komme en slik løsning ennå ihvertfall..

Webhotell er ikke noe problem og betale for. .COM siden skal være som den er i dag men skal lage en identisk side med domenet .NO og som er passord beskyttet. Jeg er ikke helt grønn på data og lærer meg nye ting ganske kjapt men må si jeg ikke har peil hvordan jeg lager en hjemmeside fra bånn med handlekurv, visa betaling, passord osv. Tips om noen som kan gjøre dette billig?

Hjemmeside
Hjemmesides bilde
Avlogget
Bidragsyter
Nettbutikk

Kjedelig at de ikke tilbyr passordløsning eller evt. mer fleksibel tilgang slik at du kunne satt opp passordbeskyttelse ved hjelp av .htaccess.

Jeg kan ikke tipse deg om noen som kan gjøre dette billig for deg, men kan si at det er veldig mulig med Drupal og eventuelt übercart. (übercart er (en pakke med moduler) til Drupal CMS som gir deg en nettbutikk hvor du kan ta betalt med forskjellige løsninger, herunder PayPal). Et annet alternativ er velkjente Zen Cart.

Vet ikke om du har sett videoene under publiseringsverktøy / Drupal, men der ser du hvordan man bruker Drupal. Det kan være kjekt å ta en titt på noen av dem før du bestemmer deg.

Hvis du går for denne løsningen så vil én av utfordringene dine bli å lage eksakt kopi av .com-netbutikken din på .no-domenet. Dette vil nemlig kreve at du kan litt CSS og HTML, men for all del - jeg og flere her på forumet kan hjelpe deg med alle utfordringer du møter på underveis her hvis du vil.

Vær obs på at dette kan ta litt tid, så hvis det er veldig prekært å få opp nettbutikken, så tror jeg du må se etter andre løsninger enn å gjøre alt fra bunn selv.

Sånn avslutningsvis så vil jeg si at det kan være lurt å gå inn i dette nå, hvis du har ambisjoner og tro på at konseptet ditt vil ekspandere. Kanskje du også finner ut at du vil emigrere din nåværende nettbutikk på .com over på et annet grensesnitt enn VistaPrint sitt. :)

Hjemmeside
Hjemmesides bilde
Avlogget
Bidragsyter
Migrere side til webhotell

Var meget trett da jeg svarte deg i går, så jeg skal prøve å gi et litt enklere svar i dag.

Siden hjemmesiden din er drevet av Vistaprint sitt CMS, og de ikke tillater at du begrenser tilgangen til websiden ved hjelp av passord så har du to valg.

Du kjøper først et webhotell og kobler no-domenet ditt til webhotellet (link til Guide).

1. Deretter kopierer du hele din nåværende side, legger den på webhotellet, legger inn nye Paypal-linker slik at priser for leverandører blir annerledes og begrenser deretter tilgangen til websiden med passord ved hjelp av PHP eller .htaccess
  2. Bruker et CMS og migrerer systemet ditt over på det. Utfordringen med dette blir som tidligere nevnt å få et identisk design på den nye nettbutikken din.

Jeg kan hjelpe deg med disse tingene. (1) vil være det letteste for deg, mens den andre løsningen (2) vil kreve mer av deg, men være mye mer fleksibel for fremtiden.

Hvis du velger 1, så skal du være klar over at du ikke får backendet du bruker der nå på wholesale-siden din. Praksis her vil bli at du må kopiere de statiske sidene fra com-butikken din, legge dem på webhotellet og redigere paypal-knappene.

Hvis du velger 2, så vil du få et eget backend med mulighet for en WYSIWYG-editor, slik du bruker her i forumet, m.m. (Hjemmeside.org er basert på Drupal og tilleggsmoduler).

Svar på forumemnet

(If you're a human, don't change the following field)
Your first name.
Innholdet i dette feltet blir holdt privat og vil ikke bli vist offentlig.