Hjelp til PHP

nichi
nichis bilde
Avlogget
Ble med: 03.03.2011

Hei, jeg og et par venner driver nå å planlegger en relativt stor nettside, jeg vil ikke dele informasjon om hva den vil inneholde, men siden jeg ikke har jobbet stort lenge med PHP i seg selv, er jeg usikker på hvordan jeg kan lage forskjellige PHP script som login, osv.

Jeg kan si med en gang, at jeg forstod ganske lite av Hjemmesides login script, aner ikke hvor jeg da skal legge inn dette for at det skal bli funksjonelt, og det viser hvor mye til nybegynner jeg er når det kommer til dette. Jeg har sett alle videoene + lest litt rundt på nettet om dette, men finner ikke ut hvordan jeg kan lære meg hvor alt skal ligge, og hvordan man da skal bygge alt opp, slik at det skal virke.

Forhåpentligvis så svarer noen, jeg har sett mange emner hvor ingen har svart, og folk står fast lenge etter.

Takk

Hjemmeside
Hjemmesides bilde
Avlogget
Bidragsyter
Ble med: 17.06.2008
Om å kode egen webside

Hei,

Om dere planlegger en stor webside, men mangler erfaring til å kode den sikker, så vil jeg nok fraråde at dere scripter hele siden selv. CMS er da et tryggere valg, som dere kan videreutvikle, evt. betale utviklere for å utvikle i den retningen dere ønsker.

Det er så utrolig mange småfeller å gå i, når man skal kode noe stort fra bunnen, og ofte mister man motivasjonen underveis, særlig når ting går galt. Videre tar det ganske lang tid å etablere gode rutiner, og dette er tid man forspiller ved å gjøre alt selv. Det jeg prøver å si er at det ikke nødvendigvis er billigere å gjøre ting selv, siden man bruker mye tid man kunne brukt på å f.eks. jobbe overtid, for å få råd til å betale en skikkelig god koder som gjør jobben fort.

Har vært lite aktiv i foraet den siste tiden, fordi jeg er travelt opptatt med heltidsstudier og har flyttet til en ny plass, men skal skvise inn litt mer plass til Hjemmeside.org fremover.

Man bør begynne med det enkleste, og jobbe seg videre fra det. Konseptet deres bør være nøye planlagt, og hva som skal skje i gitte situasjoner må være klarlagt. Med det mener jeg at websidens "infrastruktur" bør være klar. Først når man har alt dette på plass, kan man begynne med å kode hver funksjon.

Med en funksjon mener jeg f.eks. hvordan man skal opprette en bruker, når brukeren gjør A, B, C. En webside har med andre ord mange funksjoner.

Loginscript er ofte veldig komplisert, siden det innebærer lagring av brukerdata i database, uthenting og validering av input etc. Om jeg var dere ville jeg nok gått for Drupal, og bygget videre på denne. Det vil gjøre prosjektet deres realiserbart raskere, og det finnes allerede mange moduler som yter vanlige funksjoner.

Bare å spørre hvis jeg snakker for komplisert, eller om du mener jeg gir gale råd fra hvordan dere ser dette.

nichi
nichis bilde
Avlogget
Ble med: 03.03.2011
 Altså, vi har planlagt store

Altså, vi har planlagt store deler av nettsiden, og alt som står igjen nå er å fikse funksjoner osv. Jeg bruker også denne muligheten til å kunne lære meg PHP. Altså, selve nettsiden skal ikke bestå av veldig viktig informasjon, det viktigste blir vel for brukerne å ha passordene sine kryptert. Jeg kan allerede en del om databaser, da MySQL og hvordan tabeller osv. fungerer. Jeg kan også funksjonen for hvordan man krypterer passord, så det skal ikke være noe problem.

Med stort, så mener jeg at dette er noe som kan bli populært.

Det vi har planlagt er:

-Login for brukere, da også registrering

-Artikkelskriving for brukere

-Kommentering

-Lik-funksjon

-Abonnering til brukere (få deres innlegg i e-post dersom du ikke er registrert)

Login og artikkelskriving har jeg allerede peiling på hvordan vi skal få til, mens resten er det litt verre med. Har brukt store deler av dagen idag på å finne ut hvordan alt henger sammen, så det er også greit nå.

Men dersom du har noen gode tips til hvor det er mulig å evt. finne online-tutorials på hvordan man effektivt kan lære seg dette, så ville det vært perfekt.

Altså, sikkerheten på nettsiden er ikke så veldig viktig, siden det ikke skal lagres noe kjempeviktig informasjon, annet enn passord.

Svar på forumemnet

(If you're a human, don't change the following field)
Your first name.
Innholdet i dette feltet blir holdt privat og vil ikke bli vist offentlig.