Hva er mulig å oppnå med Drupal

stones
stoness bilde
Avlogget
Ble med: 09.02.2010

Er jo på nybegynner stadiet i hvordan en hjemmeside kan bygges opp.

Samtidig stiller eg med noen spørsmål... hva er mulig å oppnå som amatør? amatør VS webdesign?

Eg tenker slik.... Når eg utfører et arbeid for en kunde, så skal eg ha en fag stolthet/utførelse evne som sier meg at dette kunne ikke en vanlig mann i gaten gjøre like godt. (eg er byggmester)

Er det slik med hjemmesider også? Vil en se at her er en amatør som har holdt på?

Det fines sikkert mange svar på dette, noen amatører er sikkert veldig flinke og lager flotte hjemmesider.

Eg er en liten perfeksjonist og liker at ting blir sikkelig som eg holder på med.

Eg har funne en grei og oversiktlig hjemmeside som er under same kategorien eg skal lage hjemmeside til. Link til siden eg ønsker å basere min hjemmeside på www.stromsheimbygg.no Kan eg bli så flink å lage noe slikt? 

Firmaet eg jobber for nå har jo en hjemmeside som eg laget av en webdesigner, men der har vi så mange begrensninger til hva vi får lov å gjøre uten av vi må kontakte de, slik at de må gjøre endringene vi ønsker.

Slik vil ikke vi ha det, så derfor har eg godt i gang med dette prosjektet, lære meg å lage hjemmeside :) 

Har du noen gode råd til meg på dette også? :)

Mvh, Steinar

Hjemmeside
Hjemmesides bilde
Avlogget
Bidragsyter
Ble med: 17.06.2008
Webdesign selv eller profesjonell webdesigner

Antar at du mener selve layouten på websiden når du snakker om webdesign (webdesign som sådan er et vidt begrep). Vil tillegge at jeg perfeksjonist og pedant selv, så jeg kan relatere til det du sier, hehe. :)

Webdesign og talent

Akkurat som at det finnes gode og dårlige håndtverkere, finnes det gode og dårlige webdesignere. Fellesfaktoren for yrker er vel at de beste er de som har yrkesstolthet, og som elsker det de driver med. En amatør med interesse kan gjøre en like god jobb som en profesjonell, men det er klart at talent er en forutsetning for å bli god på webdesign.

Tror vi kan dra paralleller til fotografering her. Har en kompis som er amatørfotograf, og han er skikkelig flink til å lage kjempeflotte bilder. Flere av bildene hans ser faktisk profesjonelle ut.

Selv kan jeg innrømme med en gang at jeg ikke har talent for det designmessige, i alle fall ikke i forhold til hva mange andre har. Jeg er bedre på programmering og bakforliggende funksjonalitet, i tillegg til markedsføring på internett og SEO. Prøver daglig å forbedre meg på det grafiske though. Problemet mitt er ikke at jeg ikke kan kode CSS, men heller at jeg har problemer med å finne harmoniske sammensetninger av elementer og farger. Var som ung aldri flink til å tegne, og tror en god tegner har bedre forutsetninger for å bli en god grafiker, enn en som ikke kan tegne. Grafikk er jo en stor del av webdesignet.

Siden du er en byggmester, og det du sier oser av yrkesstolthet, virker det jo som om du er veldig seriøs med dette. Tror du at du har talentene som kreves for å gjøre det godt mhp det visuelle da? Det verste med å lage webdesign er ikke selve kodingen av CSS og HTML, men å få det til å se pent ut. Alle kan spikre opp en bod, men hvor fin den blir er et annet spørsmål. Man har også standarder å forholde seg til innenfor webdesign forresten.

Webdesignet på byggsiden

Webdesignet på websiden du viser til er helt klart fint. Legg merke til alle detaljene, f.eks. prikkene etter overskriften, mønsteret i bakgrunn, skyggene og så videre.

Den ser pen, brukervennlig og harmonisk ut, synes jeg. Hvis jeg skal kritisere noe, så må det være at de bruker litt liten tekst. Ellers får man med en gang inntrykket av hva denne websiden er, og hva den handler om.

Det er klart man kan lage noe i samme kvalitet som amatør, men da går det nok med endel timer. Jo mer visuell man er, og desto flinkere man er til å lage grafikk, desto bedre.

Alternativ til å lage webdesign selv

Ellers er alternativet å sette bort utviklingen av selve webdesignet til en profesjonell webdesigner. Det er noen fallgruber man må unngå, og de kan jeg hjelpe deg med. Ser jo ut til at dere allerede har smertelig erfart hvordan dårlige løsninger fungerer, så godt dere har lært og nå vil bruke et open source CMS.

Fordelen din nå er jo at det er MANGE som er gode på å utvikle webdesign til akkurat ditt CMS. Hvis du ikke har problemer med å uttrykke deg på engelsk, så kan du hyre inn en utenlandsk profesjonell webdesigner som lager et custom Drupal theme til deg. Mange av de som legger themes for nedlastning på Drupal.org, gjør det for å få oppmerksomhet rundt ferdighetene sine, så å lete etter en profesjonell webdesigner der er ikke dumt.

Hvis du bestemmer deg for å hyre inn en webdesigner så bør du ha klare ting i kontrakten. F.eks. vil du ha alle råfilene som inngår i webdesignet, slik som PSD o.l. Disse filene er viktige hvis du skal videreutvikle webdesignet videre. Ha også klart hva kontrakten skal dekke. Sjekk kundereferanser, samt. tidligere prosjekter, m.m.

Respekter webdesigneren

Pass også på å respektere webdesigneren. Mange webdesignere blir ofte utsatt for 'ønske om små endringer', dvs.: Man avtaler at noe skal se slik og sånn ut, får oppdateringer underveis, og så blir det ikke slik man hadde forventet. Ikke fordi webdesigneren ikke har gjort jobben sin, men fordi idéen man hadde i utgangspunktet ikke var særlig god.

Man sier nå til webdesigneren: Jeg vil ha det "slik og sånn", og så ender han eller hun opp med å jobbe masse ekstra for den samme betalingen. Det er ikke særlig fair. Det blir som at jeg ber deg rive verandaen jeg ba deg bygge, for så å sage til materialene og lage en som blir penere, selvsagt uten at du får mer betalt.

Det er også dumt å skulle ha alt så billig, billig som mulig. Gi heller en god bonus hvis han leverer over forventning, da ligger incentivene til rette for at du skal få et bra webdesign. Layouten på nettstedet ditt er jo som innredningen av butikken, så å bruke knapper og glansbilder på det er vel ikke helt å anbefale.

Hvis man er snill med webdesigneren, så er webdesigneren snill tilbake. Husk at du kanskje ønsker å videreutvikle designet senere, og hva er da bedre enn å ha en man allerede har en god tone med? :)

Tips for å få best mulig webdesign

Finn gjerne frem et knippe med websider som du kan vise til webdesigneren, gi ham kunnskap om forretningsprofilen og hva dere ønsker at websiden skal gjøre for dere og de som besøker den. I tillegg kan det være lurt å la ham få kreativt spillerom. Han kan design bedre enn deg, og hvis han er profesjonell, så vet han også hva som virker og hva som ikke virker.

Ikke trippel-insister på å få ting slik du vil, men ta imot råd fra ham med åpne armer.

Vel, dette var mine to cent, Steinar. Bare still spørsmål hvis det er noe du lurer på :)

stones
stoness bilde
Avlogget
Skisse til hjemmeside

Hei,

Nå har eg vert litt i tenke boksen, ang. hvordan eg vil angripe hjemmeside oppbygningen selv vs firma.

Eg har laget meg en skisse/første utkast i power point hvordan eg ser for meg oppbyggningen av hjemmesiden. Kunne du ha sett på den og kommet med dine synspunkter? (hvordan får eg evt. sendt deg et vedlegg?)

Er dette noe som lar seg opprette av meg som nybegynner?

Vist eg bestemmer meg får å sette opp siden, hva trenger eg av hjelpemidler og å gjøre dette enklest mulig? "gode verktøy er halve jobben". Eg har Adobe Dreamweaver CS4, er det noen bøker eg kan anskaffe meg når det gjelder koding? Du har tidlige anbefalt Webprogrammering i PHP. Eg ser du refererer mye til engelske sider på nettet, når eg ikke eg den sterkeste i engelsk og vil prøve å samle mest muling hjelpemidler på norsk.

Mvh, Steinar

Hjemmeside
Hjemmesides bilde
Avlogget
Bidragsyter
Opplasting av filvedlegg i forum

Hoppetidhei Steinar. Ser problematikken i fildeling her, så synes dette var et godt indirekte forslag. Har derfor aktivert opplasting av vedlegg for deg (og andre medlemmer), så nå kan du laste opp powerpointen din her, så kan jeg se på og skamkritisere den. :) (Du ser en egen drop down for filvedlegg under feltet hvor du skriver posten din)

La meg få se utkastet ditt før jeg begynner å rådgi deg mht hva du bør titte nærmere på, litt enklere å gi råd da :)

stones
stoness bilde
Avlogget
Skisse til hjemmeside

Skal si du legger din skjel i å hjelpe folk, eg (vi) er evig takknemlige.

Vedlagt finner du skisse til hjemmeside, det er bare helt grovt skisse opp hvordan eg ser for meg oppbygningen.

Eg har vert litt i kontakt med Cateno AS, ang. tilbud på oppbyggning av hjemmesiden. Men at vi har muligheten til å redigere hjemmesiden i ettertid (så mye vi ønsker), uten at vi trenger å kode endringene. Tror du dette kan la seg gjøre? Skjenner du til Cateno?

Hva pris klasse tror du en hjemmesiden vil koste ferdig oppsatt?

Ha en strålende helg!

Mvh, Steinar

VedleggStørrelse
Skisse_til_hjemmesiden.pdf 195.58 KB
Hjemmeside
Hjemmesides bilde
Avlogget
Bidragsyter
Tilbakemelding på webside

Skal vi se her. Nå har jeg kikket PSD-filen din i sømmene, og må si dette var et godt gjennomarbeidet forslag til løsning. Er vel litt av byggmesteren i deg som kommer frem her, tror jeg :) Svarer ikke på alle spørsmålene dine i denne omgangen, da det er noen spørsmål jeg stiller deg før jeg kan svare godt nok.

Løsningen du skisserer har mange behov som ikke er vanlig overalt, derfor tror jeg websiden vil bli rimelig kostbar å få utført. Det er også mange fallgruber å gå i her, da fleksibilitet og brukervennlighet er en absolutt nødvendighet slik jeg ser det.

Skal ikke være bastant å si at det ikke finnes et system som lar deg utføre alle disse funksjonene 'out of the box' til en billig penge, men jeg har i alle fall aldri hørt om den.

Funksjoner på hjemmesiden

Jeg begynner med å ta utganspunkt i ting jeg vet er mulig, så drøfter jeg litt rundt ting jeg synes virker usikkert etterpå.

• Rullende bilde på (s.2)
  • Kart (s.3) [bruke Google Maps]
  • Bildevisning i popup (s.6)
  • Listing av bilder og prosjekter med linker til prosjektbeskrivelser o.l. på diverse andre sider
  • Diverse skjemaer

Alt dette er mulig å få til med Drupal CMS. Det må muligens finpusses litt her og der, men det kan du alltids få hjelp til.

Bilder i forskjellig størrelse på hjemmesiden

I skissen din viser du flere steder til at bilder skal fremstå i forskjellige størrelser, f.eks. på s. 6 der du skal ha 3 størrelser av samme bilde; underbilde, hovedbilde og forstørrelse av hovedbildet.

Her er en potensiell fallgrube at en stakkar må laste opp tre versjoner av samme bilde. I steden bør man levrage modulen ImageCache i Drupal samt. noen andre moduler for å sette opp dynamisk generering av de andre bildene fra ett hovedbilde. Bruker vil mao laste opp ett bilde, mens alle andre versjoner vil genereres automatisk.

Dynamisk bildebehandling krever mye minne og prosessorkraft, noe man ikke får på de billigste webhotellene, så dette er noe du må være veldig klar over når du skal velge hvem som skal hoste websiden din.

Med dynamisk bildebehandling samt. modulen views kan du styre hvordan bilder og tilhørende tekst skal vises.

Presentasjon av kataloger på hjemmesiden

På side 10 refererer du til kataloger. Her skal man kunne klikke på én av katalogene og bla i denne. Dette er mulig, men så kommer spørsmålet om kompatibilitet inn i bildet. Hvis katalogene er i PDF, så skal du vite at ikke alle er velsignet med en PDF-leser på datamaskinen sin. I tillegg krever PDF endel minne, og du har sikkert fått nettleseren krasjet ved åpning av ei PDF-fil selv.

Skal ikke være påståelig, men hva om nettleseren til en potensiell kunde krasjer etter han har kommet innom sidene dine? (1) Kanskje han synes du er useriøs, fordi websidene dine gjør slik og (2) kanskje han ikke finner tilbake til websidene dine igjen når han får opp nettleseren sin (Alle vet jo ikke om historieknappen). Det kan fort koste deg et salg. Men for all del, jeg ville heller hatt katalogene der og opplyst om at man må ha Adobe Acrobat Reader enn å utelate dem.

En annen løsning vil være å bruke Flash. Flash har også tilkortkommenheter, det kan sluke minne, krasje nettleseren og ikke alle har Flash på PCen, men flere og flere får det som et resultat av at sider som YouTube bruker det. Hadde en diskusjon rundt presentasjon med ThomasK her på forumet om akkurat dette temaet. Ikke akkurat det du ønsker, men jeg tror du kan ta lærdom av å lese litt i den tråden. Les om presentasjon på hjemmeside her.

Internsystem for timelister o.l. på hjemmesiden

Jeg ser videre at du ønsker administrasjon av timelister, egenmeldinger, lønnsoversikt og andre finurligheter i det interne systemet. Dette er mulig, men jeg har ikke gjort det før, og her grenser det til å gå over i et ERP-system (Enterprise Resource Planning).

Dessuten vil egenmeldinger forhøye kravene til sikkerhet, da man neppe ønsker at de ansattes egenmeldinger (eller andre viktige data) skal komme på avveie.

Er dette noe som skal implementeres med bedriftens eksisterende økonomisystem? I såfall snakker vi om cross platforms data sharing (deling av data mellom forskjellige systemer), og slike ting må man som oftest utvikle selv, eller få andre til å utvikle for seg.

Fra s.30 snakkes det om endringer med priskonsekvens. Hvem skal legge inn disse opplysningene? Er dette noe som skal legges inn av ansatte? Skal systemet generere fakturaer og liknende selv?

Hvis man planlegger å legge inn diverse nøkkelopplysninger selv, fremfor å bruke et solid økonomisystem, så spør deg selv: "Lager jeg kompleksitet nå? Blir dette effektivt? Hvem må lære det, hvor lang tid vil det ta å lære dem det og hvor mye vil det koste meg?" - Ingen vil ha kompleksitet, men bedrifter sliter jo ofte med det.

Svar på forumemnet

(If you're a human, don't change the following field)
Your first name.
Innholdet i dette feltet blir holdt privat og vil ikke bli vist offentlig.