Elevbedrift som tilbyr datakurs, VHS til DVD, LAN og reperasjoner i Sogndal

HTMLA
HTMLAs bilde
Avlogget
Donator
Ble med: 24.01.2012

Hei, laget en nettside med mye bruk av hjelpen som har å vært å funnet her så hadde vært kult å fått en tilbakmelding på hva som kan gjøres bedre :) 

Selv syns jeg det ble sonn tålig greit nok, men kan vel alltid bli bedre?

www.delserviceub.com

goran298
goran298s bilde
Avlogget
BidragsyterDonator
Ble med: 31.03.2010
hva kan bli bedre......

Hei.

Bra utgangspunkt  :)

det første dere kan rette på er bildet dere har helt i toppen, bildet har dere kalt: "delserviceblå renderv3.png". det først jeg vil på peke er at bruke æøå i filnavn samt mellomrom. unngå helst begge deler, dette kan være grunnen til at bildet ikke vises på siden eller så har dere ikke bildet der dere forteller i html/css. Dere kunne ha kalt bildet f.eks. "delServiceBlaa_render_v3.png"

Nå har jeg nettopp vært igjennom denne biten på skola jeg går og i følge faglæreren vår er det mest riktige å alltid starte med små bokstaver i navnet og enten skille ord med store bokstaver slik jeg har gjort i delServiceBlaa eller slik jeg har gjort på slutten med "underscore"( _render_v3.png). Dette er vist nok også en gylden regel når det gjelder navngivning av variabler i JavaScript.

Jeg så på siden deres at dere skrev at dere kunne lage nettsider i HTML5 og CSS. Det jeg vil påpeke da er at i deres egen kildekode så har dere valgt  mere en HTML4 stil.... med det mener jeg at i kildekoden har dere angitt en del av disse tingene som "aside" og "article" i style settingen, men ikke bruker enkelte av dem i HTML koden.

aside f.eks brukes blandt annet til det samme som der dere bruker "sidebar1".

Jeg renger med at noe av poenget med studentbedriften deres er læringen dere gjør underveis. Da ville jeg gjort slik vi møtte gjøre på skola, når vi startet på programmering/scripting av nettsider. Start med HTML delen for så å legge til alt av CSS i ei egen fil: <link type="text/css" rel="stylesheet" media="all" href="DinCSSfil" />

Dere har også valgt f.eks. "width: 1250px;" her ville jeg ha brukt enten % eller em for å få siden til å endre størrelse med tanke om besøkende benytter mobiltelefon, nettbrett, pc eller hva dem nå bruker for å besøke ders nettside.

Uansett dere har et meget godt utganspunkt. :)

Jeg liker fargevalget dere har gjort på siden, enkelt og greit :) Liker også at dere holder til å gjøre det så enkelt som mulig, i stede for å dra inn masse "fansy" ting på siden.

Når det gjelder innhold så burde dere på hovedsien ha en kort og grei innledning på hvem dere, hva dere tilbyr og hvorfor man skal velge dere. Det dere har skrevet på "om oss" hadde kanskje passet bedre på forsiden.... og heller hatt en mere detaljert beskrivelse om dere på "om oss" siden.

Kanskje dere skulle bruke bilder til å fortelle på en enkel og grei måte hva dere gjør.... Husk, et bilde sier mere enn tusen ord :)

Som sakt jeg syns dette er en meget bra start jeg :) keep up the good work!

HTMLA
HTMLAs bilde
Avlogget
Donator
 Tusen takk for svar, vi har

Tusen takk for svar, vi har brukt litt DW, og derfor litt "rare" koder, men mye har vi også kodet selv takket være denne gode siden her. Det jeg lurer litt på er det du sier om % og EM har jeg vurdert lenge, men ble litt usikker så valgte piksler, skal skifte over til % slik at det blir bedre for andre.

Det med bilder skal vi fikse når vi har fått tatt noen bilder, vi fikk nettsida på nett igår (fredags kveld) så den har litt småjusteringer som må til verks som er lettere å se med friske øyner. 

Skal prøvde å fikse logoen nå slik at den kommer på plass hvertfall :)

Hjemmeside
Hjemmesides bilde
Avlogget
Bidragsyter
Ble med: 17.06.2008
Angående filnavn

goran298 skrev:

Nå har jeg nettopp vært igjennom denne biten på skola jeg går og i følge faglæreren vår er det mest riktige å alltid starte med små bokstaver i navnet og enten skille ord med store bokstaver slik jeg har gjort i delServiceBlaa eller slik jeg har gjort på slutten med "underscore"( _render_v3.png). Dette er vist nok også en gylden regel når det gjelder navngivning av variabler i JavaScript.

Jeg er enig med faglæreren din og deg, men jeg ville forsøkt å unngå store bokstaver i filnavn. Grunnen er at Windows og UNIX tolker ting forskjellig. Windows ser samme fil, uavhengig av om den heter «Filnavn.txt» eller «filnavn.txt», mens på UNIX vil dette bli tolket som to forskjellige filer.

Det går fint ann å kjøre webserver på Windows såvel som UNIX, og her kommer problemet: Hvis man kjører server på Windows og har filnavn med små og store bokstaver, mens man i kildekoden henviser til dem med andre bokstaver, så vil dette fungere. Flytter man websiden sin over på en UNIX-server senere, så fungerer ikke referansene til filene lenger. Ved å bruke små bokstaver konsistent, så unngår man menneskelige feil i høyere grad.

Jeg prøver også å unngå æ, ø og å i filnavn, selv om det blir mer og mer vanlig å bruke dem. Se f.eks. på hvordan Wikipedia bruker disse bokstavene i URLer.

Når det gjelder scripting så er jeg ikke like konsistent. I PHP navngir jeg variabler med underscore, _, mens i CSS, så bruker jeg bindestrek. Man kan også navngi variabler med store og små bokstaver, men personlig synes jeg de blir enklere å lese dersom man bruker underscore og bindestrek. Grunnen til at jeg bruker bindestrek i CSS, men ikke i PHP, er fordi PHP ikke tillater at man navngir variabler med bindestrek. Hvorfor bruker jeg da bindestrek i CSS og filnavn?

En grunn er at jeg er lat, hehe: Underscore krever at jeg holder inne SHIFT, mens bindestrek kun krever ett tastetrykk.

Hjemmeside
Hjemmesides bilde
Avlogget
Bidragsyter
Tilbakemeldinger på delserviceub.com

HTMLA skrev:

Hei, laget en nettside med mye bruk av hjelpen som har å vært å funnet her så hadde vært kult å fått en tilbakmelding på hva som kan gjøres bedre :) 

Selv syns jeg det ble sonn tålig greit nok, men kan vel alltid bli bedre?

Legger først ved et bilde for referanse, slik at andre som leser tråden vet hva vi diskuterer dersom du eventuelt skulle endre siden på senere tidspunkt.

delserviceub.com

Tilbakemelding på deres hjemmeside

Siden goran har gitt så gode tilbakemeldinger på flere av de tekniske tingene, så skal jeg gi tilbakemeldinger på innhold og slikt. Ikke ta ting jeg sier som en fasit for hvordan ting bør gjøres, og ikke la tilbakemeldingene ødelegge motivasjon. Dere har fått til mye allerede og det skal dere være stolte av. Det var også hyggelig å lese litt nynorsk :)

Oppfordring til annen nettleser på forsiden

Forsiden er som goran sier tom. Videre skriver dere at «Me opplever at det kan være problem med nettsida, om du bruker Internet Explorer, vi vil råde deg til å laste ned ein anna nettlesar for alle funk».

Dette ville jeg fjernet og ordnet, slik at hjemmesiden ser noen lunde konsistent ut på tvers av nettlesere. Har du noen gang kommet til en webside og byttet nettleser fordi websiden ba deg om det? Hvis du sier ja til dette, så er du nok i mindretall. Jobben til webutviklere er blant annet å sørge for accessibility, det vil si at nettstedet er tilgjengelig for så mange som mulig. Husk også at dere i høy grad tilbyr tjenester til absolutte nybegynnere (PC-kurs og reperasjoner o.l.). De som kommer til hjemmesiden vet kanskje ikke hvordan man installerer en ny nettleser.

Varierende bredde og navnkonvensjon i URL

Hvis jeg bytter mellom «Hovedside» og «Om oss», så endrer bredden på websiden seg. Jeg ville forsøkt å holde samme bredde for en mer konsistent brukeropplevelse.

URL på denne siden er også «/Om-oss.html», bruk små bokstaver konsistent.

Navigasjonsmeny med for mye juletrepynt

Navigasjonsmenyen har litt vel mye gående. Ved mouseover på denne så inverteres farger på bakgrunn og tekst, fonten blir tykk og blir understreket. Mulig «less is more» på dette feltet, og at det kanskje holder med å invertere fargene.

Vanskelig å lese logo

Det er vanskelig å lese logoen deres. Den har mange forskjellige fonter ser det ut til, samt at de varierer fryktelig i tykkelse.

Sentrering av tekst og dårlig lesbarhet

I sin iver etter å forme innholdet pleier nybegynnere å sentrere tekst. Dette synes jeg er en uting. Det er veldig sjelden man ser store fine nettsteder sentrerer tekst. Sentrert tekst gjør ting vanskeligere å lese, fordi man ikke har en naturlig plass å flytte øynene til når man er ferdig med å lese ei linje – man må lete etter hvor neste linje begynner.

Hvis websiden blir seende tom ut dersom man venstrestiller tekst, så gjør den heller smalere totalt. På den måten ser den mer innholdsrik ut, samtidig som man gjør den lett å lese.

Det kan også hende dere må nedskalere elementene litt, og da mener jeg enivest- og Sognenett-logoene, samt deres egen.

Godt utgangspunkt så langt. :)

HTMLA
HTMLAs bilde
Avlogget
Donator
 Tusen takk til deg

Tusen takk til deg Hjemmeside, jeg hadde satt veldig stor pris på om du kunne hjulpet meg litt mer over skype kanskje? Send meg en mail på ***SENSUR*** så kan jeg gi deg skype nicket mitt :)

Hjemmeside
Hjemmesides bilde
Avlogget
Bidragsyter
Hyggelig å være til hjelp

Hei, jo det er bare hyggelig å være til hjelp :)

Jeg gir dessverre ikke support over skype eller privat. Grunnen til det er at det ville gitt meg alt for mye å gjøre. Jeg kan ikke si ja til deg og nei til andre, hvis du skjønner hva jeg mener, sorry :(.

Det er kun i noen få tilfeller at jeg hjelper folk utenom foraet her. Det er f.eks. hvis de har serverproblemer og må utlevere sensitive opplysninger som passord o.l. til meg for å få hjelp til å fikse det.

Grunnen til at det er greit å hjelpe folk i foraet, er fordi det gir verdi til de som kommer til websiden her også. De kan lese hva vi har gjort, og hvis de har hatt liknende problemer og utfordringer, så finner de kanskje svar på ting ved å lese det vi har gjort her tidligere. Det er jo litt av meningen med et åpent hjelpeforum som dette.

Håper du ikke tar dette ille opp. Jeg vil ikke være avvisende mot folk som trenger hjelp, men døgnet har bare 24 timer. :(

HTMLA
HTMLAs bilde
Avlogget
Donator
 Skjønner den veldig godt

Skjønner den veldig godt :)

Men er det noen andre her ute som vil hjelpe setter jeg stor pris på dette. Ellers takker jeg til alle som har kommet med forslag, er min første hjemmeside jeg har laget selvstendig så litt feil og mangler regnet jeg egentlig med :)

goran298
goran298s bilde
Avlogget
BidragsyterDonator
Hei igjen

Har helt glemt denne da det har gått mer eller mindre døgnet rundt for å ferdig stille et prosjekt på skola....

Glemte helt bort dette med linux og windows servere, det burde jeg vite.

Bare å fyre løs med spørsmålene her så hjelper vi deg så godt vi kan alle som titter innom på forumet. Er det spørsmål som konkret gjør at man må ha tilgang på server opplysninger så tar man det per e-post.

For min egen del så vil det være en stor fordel å hjelpe andre slik at jeg evetuelt kan fyre løse med spørsmål til mine faglærer dersom det er noe jeg ikke kan.

HTMLA
HTMLAs bilde
Avlogget
Donator
 Lurte litt på hvordan jeg

Lurte litt på hvordan jeg kan gjøre siden litt mer stilig, har dere noen forslag?

Har også nå lagt til bilder

goran298
goran298s bilde
Avlogget
BidragsyterDonator
HTML5 og CSS3

Hei igjen.

Hva kan gjøres for å få siden mere "stilig"...... Det er egentlig smak og behag og her må dere nesten vurdere hva dere selv liker.

Det som er viktig å holde fokus på i begynnelsen er å holde på det enkle.....

Om dere tar og starter på http://www.w3schools.com/ så har dere et godt grunnlag i begynnelsen.

HTML5 og CSS3 er ikke en offisiell standard riktig ennå, tror målet er at det skal inn som stadard ffra 2013 eller 2014, men det er flere og flere som legger sidene over nå. 

Som jeg har nevnt tidligere, dere her et meget godt grunnlag slik siden deres er nå. Det jeg hadde gjort er å fjerne javascript koden dere har siden dette kan løses med HTML og CSS. I tillegg til dette hadde jeg gjort siden om slik at den har en relativ størrelse og ikke konstant størrelse slik den er nå, altså bredde i % eller em og ikke px.

Et kjapt eksempel på HTML:

1. <html>
  2. <head>
  3. <link type="text/css" rel="stylesheet" media="all" href="style.css" />
  4. </head>
  5. <body>
  6. <aside>
  7. Venstre eller høyre meny evt begge med og putte på
  8. <aside id="leftside"> og <aside id="rightside">
  9. </aside>
  10. <article>
  11. Selve innholdet på siden
  12. </article>
  13. </body>
  14. </html>

Og videre for CSS: style.css file ser da omtrent slik ut....

1. html {
  2. /* definer utsende for html elementet */
  3. }
  4. body {
  5. /* definere utsende for body elementet */
  6. }
  7. head {
  8. /* definere utsende for head elementet */
  9. }
  10. nav {
  11. /* utsende for nav */
  12. }

osv osv for de andre elementene også..... start med dette først, så begynner dere å leser litt rundt dette med css slik at dere får en enkel forståelse for hvordan dere kan gjøre ting. Deretter begynner dere å legge til slike ting som å "style" siden med bilder kanskje og mere "browser" spesifke ting..... ei god side for enkle ting er http://css-tricks.com

Jeg kan se om jeg får tid i løpet av uken som kommer å lage et bedre eksempel til dere men da lager jeg en ny tråd som vil hete noe sånt som HTML5 og en tråd som heter noe sånt som CSS3..... eller lager en tråd spsielt for dere smil

Er mitt i utviklingen av en spillbar prototype av et spill.... så det jeg kan ikke loeve noe 100% sikkert men jeg regner med jeg skal rekke det.

Hjemmeside
Hjemmesides bilde
Avlogget
Bidragsyter
Re: Hva skal gjøres bedre?

HTMLA skrev:

Lurte litt på hvordan jeg kan gjøre siden litt mer stilig, har dere noen forslag?

Vanskelig å gjøre noe annet enn å si seg enig med goran her. Når det kommer til smak og behag så finnes det ingen diskusjon, for alle har hver sin oppfatning.

Brukervennlighet på websiden

Det må likevel nevnes at brukervennlighet ikke er subjektivt. Det er f.eks. et faktum at folk skanner sidene fra venstre til høyre, så det er lurt å ha navigasjonsmenyer på høyre side, siden de da fort kan se om ressursene på et nettsted er av interesse.

Jeg begår den feilen ved å ha disse suckerfishmenyene øverst på siden her, og det gjør at mange ikke finner videoguidene mine. Hvis du ser i venstre navigasjonsmeny nå, så ligger det tre linker direkte til videoguidene der.

Hvis folk ikke ser noe som er av interesse ganske fort, så popper de like fort ut av websiden din som da de kom inn. Dette kalles gjerne bounce rate. Bounce rates måles på litt forskjellige måter: Noen måler bounce rate som at en person stikker fra websiden i løpet av et par sekunder, mens andre måler bounce rate som at folk kun ser på én side på nettstedet ditt. Det vil si at de ser hva du har på siden og stikker igjen uten å utforske videre.

En brukervennlig og bra side vil gi mersmak på innhold, og folk vil fortsette å klikke seg rundt for å utforske.

Hvis du ser på forsiden til Hjemmeside.org, så har jeg en kort video hvor jeg prøver å forklare siden fort. Jeg vil at folk som kommer inn via forsiden med en gang skal forstå hva det dreier seg om og hvordan de finner informasjon. Hvis de velger å se videoen, så er det høy sannsynlighet for at de blar seg litt rundt og liker det de ser.

Et annet eksempel på ting som er bevist er at folk klikker mer på linker som er blå. Dette er nok av gammel vane da de fleste hadde blå linker, så dette er nok i ferd med å endre seg etterhvert som folk blir vant med andre farger på linker også.

En tommelfingerregel er å se på profesjonelle websider og se hvordan navigasjon o.l. der er lagt opp. Se på amazon.com f.eks. de bruker millioner av dollar på å utforske og tweake alt på websiden for å selge mest mulig.

Ellers kunnde det jo vært moro med en liten video av dere hvor dere jobber godt og mekker PC da smil

Gleder meg forøvrig til tråden goran kanskje skal lage om html5. Jeg har lagt inn HTML-filter her, slik at man skal kunne paste kode som blir mer lesbar for oss. Jeg er noe usikker på om denne håndterer HTML5, men det er bare å paste kode, så kan jeg forsøke å fin-tune det etterhvert slik at koden blir riktig highlighted.

Hjemmeside
Hjemmesides bilde
Avlogget
Bidragsyter
Re: Elevbedrift

Hei,

Jeg har laget en liten video på cirka 20 minutter hvor jeg går inn på hjemmesiden deres og kommer med noen konstruktive tilbakemeldinger. Jeg tenker at dette er et fint kompromiss mellom å hjelpe deg direkte på Skype og la andre ha anledning til å lære av tilbakemeldingene. Med andre ord en fin måte å hjelpe dere på samtidig som andre kanskje har nytte av de samme rådene.

Jeg har fått mulighet til å laste opp lengre videoer på Youtube nå, så derav denne nye muligheten. Tenker at jeg kommer til å fortsette med dette, så andre må gjerne melde sin interesse i dette fora. Oppmuntrer også andre til å lage liknende reviews, hvis de mener de har noe å bidra med. smil

Hjemmeside case på video: delserviceub.com

Jeg går ikke så dypt inn i semantikk og kodestruktur, men heller bruk av noen viktige tagger med begrunnelse om hvorfor. Hovedsaklig snakker jeg om brukervennlighet + litt søkemotoroptimalisering som kan være lurt.

PS: Videoen er laget veldig på sparket, og jeg beklager at jeg ler litt her og der. Det er ikke fordi jeg er nedlatende, men fordi jeg er et sosialt avvik, hahaha. smil

PPS: Det kan se ut som om det ble en memory leak i Firefox som gjør at stemmen min hakker litt her og der. Håper likevel det er forståelig og levelig å høre på.

HTMLA
HTMLAs bilde
Avlogget
Donator
Elevbedrift som tilbyr datakurs, VHS til DVD, LAN og reperasjone

Tusen takk, takker veldig mye for en fin videorespons, vi skal gjøre vårt beste i å redigere dette.  Husk at det ikke er så lett å se sine egne feil blunk

Det med logo er vi allerede igang med og har vært igang med lenge, motivet bak logoen er at det skal ligne på en PÅ knapp og det er aktuelt innen databransjen. 

Ellers takker jeg for masse fine tilbakemeldinger og vertfall det med "title" som jeg egentlig ikke har tenkt mer over enn at det stod DEL-SERVICE

Skal fikse det meste av det du sa og er veldig enig i mye av det du sier

En liten ting til, kunne du gjort videoen privat slik at ikke alt mulig av folk går inn å snoker og mener vi er "uproffe" som må ut å lete ettter hjelp. Selv mener jeg det er profft og dyktig med å gå inn i seg selv og la andre vurdere det, er jo nettopp folk som dere som skal bruke nettsiden

Hjemmeside
Hjemmesides bilde
Avlogget
Bidragsyter

Jeg synes ikke dere har gjort noe særlig feil, jeg synes bare det er greit å gi noen konstruktive tilbakemeldinger. Det jeg ville prioritert etter logoen er av hensyn til SEO:

1. Fikse titles, kanskje til og med utelukke bedriftsnavnet, og fokusere på tjenestene. Maks 160 tegn i <title> tag, husk det.
  2. Ha <h1>-tags med overskrift på alle websidene, bruk <h2> og <h3> for å dele opp i underavsnitt og under-underavsnitt. Det er ikke dumt å ha det samme i <title> og <h1>. Da ser folk som kommer inn på nettstedet fra søkemotoren at websiden handler om det samme som de klikket på i søkeresultatene.
  3. Skriv mer, slik at det blir enklere for folk fra deres nærdistrikt å finne dere.

Da gleder jeg meg til å se den nye logoen deres smil

Angående videoen: Jeg har satt den i private på Youtube nå; så kun de som kjenner URL eller kommer hit på Hjemmeside.org har muligheten til å se den, er dette OK for dere eller?

Helt enig med deg. Jeg er alltid åpen for tilbakemeldinger. Jeg bruker også statistikk for å tweake og endre på websider slik at trafikkflyten blir best mulig. Man må prøve å vite hva de som skal inn på nettstedet er ute etter og gjøre det så enkelt som mulig for dem å finne informasjonen.

Dette gjelder ikke bare med hensyn til websider, men i næringslivet generelt. Siden du har forstått dette, så har du allerede kommet svært langt. Vår jobb er bare å gjøre det best mulig for brukerne. smil

goran298
goran298s bilde
Avlogget
BidragsyterDonator

Hei igjen

Da har jeg begynt på denne guiden jeg snakket om at jeg skulle lage.....

Om ønskelig kan dere følge den her: http://hjemmeside.org/forum/enkel-html5-guide-836

Hjemmeside
Hjemmesides bilde
Avlogget
Bidragsyter

En ting jeg ville vurdert dersom jeg var dere. Lag websider til folk med et open source CMS. I Drupal kan man f.eks. bruke Zen Theme (et slags basis theme som er veldig godt kommentert) og bygge videre på dette ved hjelp av PHP, HTML og CSS. Det er et par gode grunner til å bruke et CMS når man skal lage hjemmeside til andre.

1. Man slipper å finne opp hjulet på nytt
  2. Man kan lage brukervennlige sider for sluttkunder enkelt når man har «fått det i fingrene»

Problemet for folk som får snekret en webside er at de ikke vet hvordan man legger inn innhold osv i ettertid selv. Hvis dere bruker det dere kan om koding og lærer dere litt om Drupal så kan dere lage ekstremt gode og funksjonelle websider ganske raskt og effektivt. Husk at dere ikke tar betalt for tiden dere bruker, men på kunnskapen dere har. En advokat kan ta 4000 kroner i timen + fordi han har spesialkompetanse innen et felt, en mekaniker koster fort 800 kr i timen fordi han har peiling. Ikke selg dere på billigsalg.

En annen ting jeg vil si er at man ikke må se ned på og undervurdere CMS. Før var jeg bastant og kodet alt fra grunnen og opp selv, men det tok mye tid og jeg er langt fra like dyktig som alle utviklerne bak Drupal sammenlagt. Det er jo tusenvis av hoder som samarbeider om å lage den mest effektive løsningen. Én mann har lite å stille opp med mot det.

Hvis man kan PHP, HTML og CSS så kan man bygge videre på et CMS med moduler og skreddersy themes. I tillegg blir brukergrensesnittet for sluttkunden fantastisk brukervennlig å bruke.

HTMLA
HTMLAs bilde
Avlogget
Donator

Har googlet litt etter menyer, men finner ikke helt noe som er bra. Jeg er ute etter noe som ser bra ut og funker i alle nettlesere. Kan ikke kalle meg ekspert på dette området akkurat så fint om noen gidder å hjelpe å finne en. Kanskje dere har en side som dere vet er mye bra på

Det som gjør meg litt i tvil er hva som funker i hvilke nettlesere, vil da tro at HTML og CSS funker i alle, men ser ofte stygt ut uten noe javascript eller jquery osv

Hva bør jeg satse på?

goran298
goran298s bilde
Avlogget
BidragsyterDonator
Drop down

her har du en guide på "drop down menu"

http://webexpedition18.com/articles/how-to-create-a-simple-drop-down-menu-with-css3/

følger du denne så må du ta bort # alle plasser der det står #nav

# som dem bruker i denne guiden henviser til id="nav", så i det øyeblikket du bruker en id="ET NAVN" så må man bruke #. Har man en class="ET NAVN" så bruker man .ET NAVN I CSS

Er litt usikker på hvordan jeg skal forklare dette, men her kan du se på denne videoguiden http://hjemmeside.org/koding/link-css-html-class-id for å forstå dette bedre 

Svar på forumemnet

(If you're a human, don't change the following field)
Your first name.
Innholdet i dette feltet blir holdt privat og vil ikke bli vist offentlig.