Hvordan åpne .gz og .po fil for å laste ned Drupal

boerboel
boerboels bilde
Avlogget
Ble med: 04.10.2011

Hei!

Jeg prøver å laste ned Drupal ihht. videoen deres. Får lagret filene på pc'en, men jeg får ikke åpnet de Får beskjed om at filen ikke kan åpnes fordi Windows ikke vet hva slags program som trengs.. Hvordan åpner jeg disse filene uten at jeg må betale for et reparasjonsprogram?

Lurer også på om det fortsatt er slik at man burde laste ned versjon 6 (som nå heter 6.22) i stedet for versjon 7.8? Når jeg går inn på installasjonsfilene med Norsk(bokmål), så kommer det også opp en .po fil, i motsetning til på videoen deres hvor den også som i Drupal installasjonefilen kommer opp som .gz fil.

Hvor gammel er videoen?

Er heeelt ny på dette, så trenger så mye hjelp jeg kan få - takk for masse nyttig info her inne!

Håper på kjapt svar! :)

Hjemmeside
Hjemmesides bilde
Avlogget
Bidragsyter
Ble med: 17.06.2008
Installasjon av Drupal med norsk språk

Hei,

Først og fremst vil jeg anbefale deg å fortsette med Drupal 6, siden det er veldig mange funksjoner og tilleggsmoduler som ikke er klare i Drupal 7.

Når det gjelder installasjon, så ville jeg gjort det på følgende vis:

Kort guide for installasjon av Drupal 6 med norsk språk

Her er en videoguide av installasjonsprosessen i listen under.

1. Lastet ned siste versjon av Drupal 6
  2. Pakk den opp med programmet WinRAR
  3. Overført alt innholdet i den til webhotell med FileZilla FTP-klient
  4. Rename filen "default.settings.php" til "settings.php" i katalogen "sites/default"
  5. Last over en ny kopi av "default.settings.php" i katalogen, slik at du har begge to liggende i den.
  6. Opprett katalogen "files" i "sites/default/"
  7. Høyreklikk på katalogen "files", velg "File permissions" eller liknende på norsk (nederste alternativ). Skriv inn 777 som filrettigheter
  8. Høyreklikk på filen "settings.php", velg "File permissions", sett 777 som filrettigheter
  9. Gå til ditt domene.com, start installasjonsprosessen på engelsk, og ha brukernavn, passord og databasenavn for din database tilgjengelig. Kjør gjennom alle trinnene, og spør hvis det er noe du lurer på.
  10. Gå tilbake til FTP-klienten, endre filrettighetene på filen "settings.php" til 644

Installasjon av norsk språk i Drupal 6

Installasjonen er nå ferdig, og det er klart for å installere Drupal på norsk.

1. Last ned norsk språkfil fra Drupals websider
  2. Når installasjonsprosessen er ferdig, gå til domene.com/admin/build/modules
  3. Aktiver modulen "Locale", klikk "Save" i bunn
  4. Gå til domene.com/admin/build/translate/import
  5. Last opp språkfil (.po), og velg "Norsk bokmål" eller passende alternativ fra listen.
  6. Klikk "importer"
  7. Gå til domene.com/admin/settings/language
  8. Sett norsk språk el.l som standard.

Vips, da er du ferdig.

Drupalvideoen er noe gammel og utdatert, så jeg kommer derfor til å lage en ny i løpet av uken.

Hjemmeside
Hjemmesides bilde
Avlogget
Bidragsyter
Utdaterte videoer og drupal videoguide

Ja, og du trenger ikke bekymre deg for at de andre videoene er utdaterte i forhold til installasjon av moduler til Drupal 6. Grunnen til at installasjonsvideoen er noe utdatert, er fordi de har endret måten Drupal hånterer oversettelser på.

Jeg driver i skrivende stund og klargjør en video hvor jeg installerer Drupal. Jeg kan legge inn denne i tråden her når den er ferdig.

Hjemmeside
Hjemmesides bilde
Avlogget
Bidragsyter
Drupal 6 med norsk språk videotutorial

Hvordan installere Drupal 6 med norsk språk

I videoen nedenfor utfører jeg prosessen jeg lister opp i det tidligere innlegget. I videoen henviser jeg til endel linker som ligger under videoen. Dette er kun råmateriale, så linkene postes ikke her. Du finner linker til Drupal 6 og norsk språk i listen over punkter ovenfor.

Du finner også en omfattende guide i installasjon av Drupal på webhotell fra Bluehost her.

boerboel
boerboels bilde
Avlogget
Tusen takk for utfyllende

Tusen takk for utfyllende svar!

Da har jeg fått innstallert Drupal :) :)

Så nå er det bare å prøve å få opp resten ;)

Hvordan er det forresten nå?

Vil folk komme til administrerings siden hvis de prøver å gå inn på hjemmesiden? :S

Hjemmeside
Hjemmesides bilde
Avlogget
Bidragsyter
Hold andre ute under webutvikling

Så bra at du fikk det til. Nei, folk vil ikke komme til administrasjonssiden. De vil kun se forsiden din, og bli bedt om å logge inn. Det kan være en idé å sikre siden mot andre mens du driver på med utviklingen. Dette kan du f.eks. gjøre ved å redigere .htaccess-filen i webroten.

<limit GET>
  satisfy any
  order deny,allow
  deny from all
  allow from 192.168.0.100
  ...
  allow from 192.168.0.105
</limit>

Der du selvsagt bytter ut IPene med de du ønsker skal ha tilgang. F.eks. kan jeg skrive inn dette, dersom min ip er 81.167.81.55

<limit GET>
  satisfy any
  order deny,allow
  deny from all
  allow from 81.167.81.55
</limit>

Dette legges øverst i .htaccess, og fjernes når du ønsker at alle skal ha tilgang til siden. De som forsøker å gå inn på domenet, men ikke har oppført IP i fila, vil få beskjed om at de ikke har tilgang til området.

boerboel
boerboels bilde
Avlogget
Ok, da skal jeg se om jeg får

Ok, da skal jeg se om jeg får til det.. Legges dette inn komplett, som ny tekst i .htaccess filen, eller skal jeg redigere eksisterende tekst?

Driver og skal legge inn Theme på siden nå... Får opp en melding i en boks øverst (under at innstillingene er lagret) om at: Det finnes ikke tilgjengelig informasjon om nye versjoner av modulene og utseendemalene som er installert. For å se etter oppdateringer må du kjøre cron eller du kan sjekke manuelt.

Hva vil dette si?

Hjemmeside
Hjemmesides bilde
Avlogget
Bidragsyter
Svar på forespørsel om .htaccess og cron.

Det legges inn som ny tekst i den eksisterende .htaccess-filen som ligger i webroten.

Angående den meldingen: Drupal har et system for å se om moduler, themes mv. er oppdatert. Du kan kjøre cron regelmessig for å se om du burde oppdatere moduler, themes og så videre. Hvis du kjører cron ved å trykke på linken, så vil et script kjøres for å se om de installerte versjonene er de samme som de siste versjonene. Hvis du ikke har siste versjon, så får du mulighet til å laste disse ned og oppgradere dem, dersom du vil det.

Meldingen sier at du ikke har kjørt cron, og at det derfor ikke eksisterer noen informasjon om hvilke oppdateringer som er gitt ut etter at du installerte. Du kan derfor kjøre cron og se. Siden du nettopp har lagt inn alt dette, så er det tvilsomt at det er kommet ut noen oppdateringer, så systemet er høyst sannsynlig up to date.

Phew, lang forklaring på noe som er enkelt. :)

boerboel
boerboels bilde
Avlogget
Flott med slike lange

Flott med slike lange forklaringer, når jeg som sagt er helt ny på dette.

Prøver meg frem med videoene deres nå, og legger inn det jeg kommer over.. ;)  

La inn BBkode som vist i video tidligere, men driver nå med HTML - Trenger jeg begge deler eller kan jeg slette BBkode igjen?

Så lurte jeg også på: når jeg laster ned filer som skal åpnes via WinRAR, trenger jeg da å beholde den "låste" filen, eller kan jeg slette den? Begynner å bli litt filer å følge med på her ;)

Hjemmeside
Hjemmesides bilde
Avlogget
Bidragsyter
Snekkring av hjemmesider

Neida, BBkode er ett alternativ, mens HTML er et annet. Selv liker jeg å bruke en WYSIWYG-editor, slik du ser her i foraet. Denne krever ikke BBkode, da BBkode er et eget inndataformat. WYSIWYG-editoren koder egentlig HTML, men dette er skjult for brukeren. BBkode krever at brukeren skriver BBkode, og denne forandres til HTML kode.

Målet med de forskjellige videoene er å vise at det finnes mange muligheter, slik at folk får en forståelse for hvordan man kan kombinere ulike moduler og få ønsket funksjonalitet. Du kan si jeg prøver å gi snekkerne hammer, sag, spiker og materialer, så blir det opp til snekkeren hvordan vil ha jobben gjort. :)

De pakkede filene kan du bare slette (de filene du laster ned). Selv liker jeg å ha identiske filer på lokal maskin og webhotell. Dvs at jeg har en "webrot" lokalt, og den inneholder akkurat de samme filene som webhotellet. Alt annet sletter jeg.

boerboel
boerboels bilde
Avlogget
  Tusen takk for alle svar så

Tusen takk for alle svar så langt! Veldig hjelpsomt!!

Kommer utvilsomt til å spørre om mer etterhvert ;)

boerboel
boerboels bilde
Avlogget
Da var det nytt spørsmål med

Da var det nytt spørsmål med en gang;

Når jeg går inn i .htaccess filen for å legge inn denne sperren mens jeg arbeider på siden så får jeg opp en tekst når jeg skal lagre den med at : "Du er i ferd med å lagre filen i rent tekstformat, noe som vil slette all formatering. Er du sikker på at du vil gjøre dette?"

Ødelegger jeg det hvis jeg trykker ja?? :S

Hjemmeside
Hjemmesides bilde
Avlogget
Bidragsyter
Editering av .htaccess

Hei igjen, jeg anbefaler at du åpner filen i en teksteditor som ikke utfører formatering på innholdet. ConTEXT er ett eksempel. Jeg brukte Wordpad da jeg gjorde dette, og det fungerer utmerket her på Windows 7.

boerboel
boerboels bilde
Avlogget
Takk for svar. Fikk lagret

Takk for svar. Fikk lagret det via WordPad da jeg skrev det inn manuelt og ikke brukte "klipp og lim" :)

Svar på forumemnet

(If you're a human, don't change the following field)
Your first name.
Innholdet i dette feltet blir holdt privat og vil ikke bli vist offentlig.