Hvordan endre URL til artikler i Joomla?

The Dogger
The Doggers bilde
Avlogget
Donator
Ble med: 14.03.2010

Hei

som du vet er jeg helt noob innenfor dette med websider og jeg har et problem.

når du ser på websiden  på http://www.doggerbanken.com/nb/vind-turbin.html jeg vil att dette skal het :

http://www.doggerbanken.com/nb/vindkraft.html

hvor finner jeg vind-turbin.html filen?

har installert mysql workbench og myphpadmin og har leita meg ihjel<---er jeg helt på bær tur å lete her?

har sett gjennom ftp siden og via filezilla men vet ikke hvor jeg skal se etter.

Bruker joomla som cms....

har en følelse att dette er en lett løsning og ser ikke skogen pga av alle trær.....

help please I am stuck ;-o

woohoo....

Hjemmeside
Hjemmesides bilde
Avlogget
Bidragsyter
Ble med: 17.06.2008
URL er lagret i database

Hei, i skrivende stund kan jeg ikke gi deg et eksakt svar. Det jeg derimot kan si er at du ikke leter etter en fil, men en notering i MySQL. Artiklene dine lagres nemlig ikke i HTML-dokumenter men i databasen. Deretter skrives URLene til artiklene om slik at de fremstår som HTML-dokumenter. :)

Jeg antar at du har aktivert SEF URLs (Search Engine Friendly URLs) i Joomla. Når du ser over tabellene med MySQL Workbench (jeg bruker forgjengeren MySQL Administrator), finner du noen tabeller som kan hete noe relevant for SEF URL el.l?

Grunnen til at jeg ikke kan gi et eksakt svar, er fordi jeg ikke er superkjent med databasestrukturen i Joomla.

Prøv også å klikke på rediger i artikkelen din, det er mulig du kan velge hva URLen til en gitt artikkel skal være fra editeringsmenyen.

The Dogger
The Doggers bilde
Avlogget
Donator
Ble med: 14.03.2010
Etter mye frem og tilbake...

Da fant jeg løsningen...

Under "menu item manager" er det en felt "title" og "alias" - alias er det som bestemmer hva .html filen skal hete!

Var inne på noen andre forumer og leste meg fram til att jeg skulle endre under "article manager" "title" og"alias"dette fungerte ikke.... men ved en feiltakelse i mysql workbench klarte jeg å endre på "alias" i "menu" isteden for "content" og da fikk jeg en 404 feil, tok en refresh i browseren og vips så var den endret ( gikk en halv time før jeg skjønte hva jeg hadde endret "feil"-eller riktig)

under joomla strukturen i mysql finnes det en mappe som heter jos_jf_content (jos er vel standard?) jf er joomfish translation og da content, under denne fant jeg menu og alias<---denne (vind-turbin) ble endret til vindkraft og apply i mysql. fikk en 404 feil også refresh ....it works.

Da er det 2 måter å endre url enten i mysql eller i joomla administration (menu manager---> alias) her er det også 404 feil men bare å refreshe....

(nå føler jeg meg mye tryggere i mysql og skjønner en del mer en igår )

Igjen takk for tipset om hvor jeg skulle lete!!

woohoo....

Svar på forumemnet

(If you're a human, don't change the following field)
Your first name.
Innholdet i dette feltet blir holdt privat og vil ikke bli vist offentlig.