Hvordan kjøpe no domene?

Anonym
Anonyms bilde

Jeg har lyst til å kjøpe et domene som slutter på .no, men må levere noe som heter egenerklæring. Hva er dette, og hvorfor må jeg levere en slik?

Jeg har hatt domene som slutter på .com før, men da måtte jeg ikke gjøre annet enn å velge domenenavnet jeg ønsket, betale og så hadde jeg det.

Viggo
Viggos bilde
Avlogget
Ble med: 16.10.2009
Regler ved kjøp av no-domene

Jeg vet ikke om du er klar over dette, men alle kan ikke registrere et no-domene. Du må ha et organisasjonsnummer fra Brønnøysundsregistrene for å få mulighet til å registrere et domenenavn under toppdomenet no.

For å få organisasjonsnummer, så må du enten drive et firma eller en organisasjon. Alternativt kan du spørre noen du kjenner om du kan få registrere domenenavnet på deres foretak. Da burde du isåfall stole maksimalt på personen, siden de blir den juridiske eieren av domenet.

NORID forvalter alle domener under toppdomenet no, men de selger ikke domene til "sluttforbrukere". Det de gjør er å inngå avtaler med selskaper som selger domenenavn, såkalte registrarer, slik at disse tar seg av salg og markedsføringen av domenenavn til sluttbruker.

I egenerklæringen du sikter til, må juridisk eier eller noen med signaturrett for selskapet som registrerer domenet undertegne. Her inngår man en avtale, og vedgår at man har satt seg inn i de reglene som gjelder for no-domener.

Norge har et ganske stivt regelverk rundt domenenavn, selvom det har blitt liberalisert i nyere tid. Det er fordi de vil unngå domenehaier og annen spekulasjon i domener. Domener er en begrenset ressurs, og man ønsker ikke at noen få skal profitere på denne almenne ressursen. (Ingen eier retten til internett)

Et par eksempler på restriksjoner i regelverket er

1. Ingen "institusjon" kan eie mer enn 20 domener under toppdomenet no
  2. Diverse domenenavn er ikke mulig å registrere, ett eksempel er sex.no

com-domene er ikke underlagt slike strenge krav, og derfor vil du heller ikke måtte undertegne en egenerklæring når du kjøper disse.

ThomasK
ThomasKs bilde
Avlogget
Donator
Ble med: 30.12.2009
Min far driver eget foretak,

Min far driver eget foretak, kan jeg regestrerer ett .no domene på han da. Er business min hjemmeside, men ikke av samme type.

Noen regler rundt bruken av domenet i forhold til foretaket som domenet står oppført på?

med hilsen
Thomas Kile

Hjemmeside
Hjemmesides bilde
Avlogget
Bidragsyter
Ble med: 17.06.2008
Registrere no domene på annet firma

Jada, du kan godt kjøpe no-domene på firmaet til faren din. Det er da hans domene, og om han lar deg bruke det, så er det opp til ham. :)

Ingen regler i forhold til foretaket domenet står oppført på, såfremt det ikke er snakk om å registrere varmerker som no-domene for å ødelegge. I slike tilfeller blir det ofte tvist om domenet, og domeneklagenemda fatter avgjørelse i saken mellom de involverte partene.

Ingen problemer å registrere på farsjan din, om du ikke skal registrere andre foretaks varemerke mao. :)

Mitchel880
Mitchel880s bilde
Avlogget
Ble med: 23.01.2015
Hvordan kjøpe no domene?

Jeg er fornøyd bruker av programmet iWeb som hører til Mac. Jeg har imidlertidig lyst på mitt eget domene, og å knytte det til bloggen/hjemmesiden. Jeg er usikker på hvordan jeg skal gjøre det, om jeg trenger webhotell eller bare eget domene. Hadde satt pris på noen tips smil

NoorAlamShahzad 

Jarle Korsedal
Jarle Korsedals bilde
Avlogget
Ble med: 23.02.2016
Hvordan kjøpe no domene?

Jeg vil kjøpe en domene. Kan den da brukes til domene i en Microsoft Outlook e-post adresse. Eksempel, om man kjøper et domene, kan da e-postadressen bli   xxxxxx@domenenavn.no??.

Hjemmeside
Hjemmesides bilde
Avlogget
Bidragsyter
Ble med: 17.06.2008
Ja, det kan du, men det

Ja, det kan du, men det holder ikke bare å kjøpe domenet, du må også knytte en mailkonto til domenet ditt, sånn at e-poster kan sendes til og fra domenet. Dette kommer normalt i webhotell-pakker fra de forskjellige leverandørene.

Svar på forumemnet

(If you're a human, don't change the following field)
Your first name.
Innholdet i dette feltet blir holdt privat og vil ikke bli vist offentlig.