Hvordan koble til SSH på webhotell?

Anonym
Anonyms bilde

Jeg leste nettopp cron guiden for å kjøre script automatisk. Jeg har et webhotell med SSH tilgang, og vil gjerne prøve å kjøre et PHP script automatisk.

Hvordan kan jeg koble meg til webhotellet med SSH, slik at jeg kan sette opp kommandoer i cron?

modedit: laget link til tråden.

Hjemmeside
Hjemmesides bilde
Avlogget
Bidragsyter
Ble med: 17.06.2008
Koble til server via SSH

For de som ikke vet det: SSH (Secure Shell) er en nettverksprotokoll som tillater utveksling av data over en sikker kanal mellom to nettverksenheter, feks to datamaskiner.

Hvis man skal koble til SSH på et webhotell, sjekk at webhotellet kommer med SSH-tilgang. Du skal ha fått oppgitt både brukernavn, passord og hostname for pålogging via SSH. Hvis du er usikker på om du har SSH, ta kontakt med webhosten.

For å koble seg til SSH-serveren på webhotellet, kreves det at man har en SSH-klient på datamaskinen. Mens Linux og Mac har innebygget klient for dette formålet, må man installere programvare på Windows.

SSH-klient på Linux

Hvis du har et unixbasert operativsystem som Linux, så har du allerede SSH-klient. Åpn opp console og skriv inn:

:~$ ssh brukernavn@hostname.tld

Du vil da bli promptet for passord. Skriv inn passordet, og vips! Du er inne.

SSH-klient på Mac

På Mac kan du bruke terminalen som kommer med OSX. Start terminalen og skriv inn

ssh -l brukernavn hostname.tld

Du vil så bli bedt om å taste inn passord, gjør det, og vips! Du er logget inn.

SSH-klient på Windows

Det finnes noen alternativer, men min favoritt er det lille programmet PuTTY. Her kan du laste net PuTTY (velg putty.exe for Windows).

PuTTY SSH-klient

For å logge på, skriver du inn hostname, klikker "open". Du får da opp et nytt vindu hvor du blir spurt om passord. Skriv inn pasordet, og vips, du er inne.

Svar på forumemnet

(If you're a human, don't change the following field)
Your first name.
Innholdet i dette feltet blir holdt privat og vil ikke bli vist offentlig.