Hvordan lage bildegalleri i Drupal?

boerboel
boerboels bilde
Avlogget
Ble med: 04.10.2011

Bruker Drupal 6, ønsker info på hvordan jeg kan lage et bildegalleri.

På min hjemmeside er det opplistet artikler med tilhørende bilder av hunder. Skulle gjerne hatt galleri med thumbnail av bildet, og navnet på hunden, slik at jeg videre da kan trykke på thumbnailen og komme til artikkelen, med større bilde (evt.fler bilder) der.

Blir stiligere enn hvis jeg bare skal ha de listet opp under hverandre med bare navn..

Har lastet ned en modul som heter image, men vet ikke helt om denne gjør susen... :S

Hjemmeside
Hjemmesides bilde
Avlogget
Bidragsyter
Ble med: 17.06.2008
Bildegalleri i Drupal ved hjelp av modulen Image

Bildegalleri i Drupal ved hjelp av modulen Image

I denne guiden bruker jeg modulen image for å lage et bildegalleri. Det første man må gjøre er å laste ned og installere modulen i Drupal, slik man gjør med alle andre moduler.

Jeg valgte å aktivere alle modulene som hørte med under «Image» domene.com/admin/build/modules

Det finnes en del innstillinger for modulen, og disse finner man på domene.com/admin/settings/image herfra kan man velge størrelse på thumbnail og orginal, mv. Jeg synes beskrivelsene her er selvforklarende, så sett de innstillingene du ønsker.

Man må også opprette ett eller flere gallerier. Dette gjøres fra domene.com/admin/content/image

Etter at man har installert modulen har man fått en ny innholdstype som heter «Image» under domene.com/node/add – når du skal legge til et bilde i galleriet, må du bruke denne innholdstypen. Husk å knytte bildet til det galleriet du laget først.

Gå til galleriet ditt, og du vil se noe liknende:

Bildegalleri i Drupal med bilder av blomster

Hjemmeside
Hjemmesides bilde
Avlogget
Bidragsyter
Lage bildegalleri

Her er et annet alternativ som er noe mer fleksibelt. Dog krever denne løsningen mer arbeid og kunnskap. Image modulen som vist ovenfor bruker også modulen views for å presentere bildene, så man har mange alternativer med den også.

Bildegalleri i Drupal

Jeg ville laget en egen innholdstype for nodene som skal vise bildene. I denne innholdstypen ville jeg hatt et eget felt for opplasting av bilder. Deretter ville jeg bygget opp en visning som gjør slik du ønsker.

Dette krever en del moduler:

1. CCK (Content Construction Kit) for å opprette nye innholdstyper
  2. ImageField for å laste opp bilde(r) direkte i noden
  3. views for å lage visninger med f.eks. bildet øverst og tittel under el.l.

Man kan også bygge videre på en slik løsning, evt. ved at man også bruker moduler som ImageCache for å manipulere bildene on the fly, det vil si å croppe, resize, rotere o.l. ImageCache har avhengighet til andre moduler som ImageAPI mv. så hvorvidt du skal "ta den helt ut" kommer ann på hvor fleksibelt du vil ha det.

boerboel
boerboels bilde
Avlogget
Da har jeg laget galleri med

Da har jeg laget galleri med modulen Images :) Mye å gjøre om alle artikelene på nytt, men ble nå et bra resultat da!

Takk!

boerboel
boerboels bilde
Avlogget

Nei nå er jeg litt lost igjen her...

Skal lage fler gallerier.
Denne gang skal jeg ikke ha med tekst, men enkelt bildegalleri med thumbnails og større bilder - det er greit nok.

Men jeg skulle hatt fler gallerier under en menylenke, dette klarer jeg ikke helt å finne ut av hvordan jeg gjør.

Altså; Når jeg trykker på menylenken, skal jeg da (helst) i stedet for å komme rett inn i et galleri - kommet til en liste over gallerier - og når jeg da trykker på en lenke her, ønsker jeg å komme til selve galleriet (enten om det bare er tekst, eller et lite thumbnail som symboliserer "resten" av galleriet).

Var det forståelig?

Skal lage galleri over hundetreff, som har vært over fler år.
Skal da ha et galleri per år det har vært treff smil

Bruker det samme som i første innlegg - Image og har fortsatt Drupal 6

Hjemmeside
Hjemmesides bilde
Avlogget
Bidragsyter

Dette er mulig.

1. Lag flere gallerier
  2. Lag en visning i views og lag en page (side) som viser galleriene
  3. Lag et menypunkt som linker til siden (som du laget med views) med galleriene

Er dette noe du kan klare?

Når du legger inn bildene, så trenger du ikke skrive noe om dem. Bilder kan du jo bare kalle bilde 1, bilde 2, bilde 3 osv.

trampeklapp
trampeklapps bilde
Avlogget
Ble med: 21.03.2012
Hjemmeside wrote:Dette er
Hjemmeside skrev:

Dette er mulig.

1. Lag flere gallerier
  2. Lag en visning i views og lag en page (side) som viser galleriene
  3. Lag et menypunkt som linker til siden (som du laget med views) med galleriene

Er dette noe du kan klare?

Når du legger inn bildene, så trenger du ikke skrive noe om dem. Bilder kan du jo bare kalle bilde 1, bilde 2, bilde 3 osv.

Jeg prøver meg på punkt 2 her, men finner ikke ut av hvilke alternativer jeg skal velge i views for å få lagd en page som viser de forskjellige galleriene. Noen som kan hjelpe??
boerboel
boerboels bilde
Avlogget
visning

Gjorde det enkelt;

1. Lagde fler gallerier

2. Lagde nettside med tekst som punktliste

• galleri 1
  • galleri 2
  • galleri 3 osv

3. Hyperlinket hver enkelt til sitt respektive galleri smil

Når jeg kommer inn i galleriet vises thumbnails til hvert bilde, og når jeg trykker på thumbnail, kommer full størrelse - akkurat som jeg vil ha det - men da det store bildet er åpent må jeg legge ned dette for å se neste.. Om du skjønner hva jeg mener?

Så spørsmålet mitt nå er som følger; går det ann, når jeg har bildet i full størrelse åpent, å få sånn typ "frem og tilbake" løsning i denne visningen, slik at man slipper å åpne og lukke hvert enkelt bilde?

(vet ikke om du egentlig ville hatt denne i egen tråd? visste ikke helt hvordan jeg evt skulle formulere det.......)

boerboel
boerboels bilde
Avlogget

Takk for svar smil

Skal få prøvd dette så snart jeg får tilsendt alle bildene smil

boerboel
boerboels bilde
Avlogget

Vet ikke om du fikk med svaret høyere opp her, så skriver det nederst;

Gjorde det enkelt;

1. Lagde fler gallerier

2. Lagde nettside med tekst som punktliste

• galleri 1
  • galleri 2
  • galleri 3 osv

3. Hyperlinket hver enkelt til sitt respektive galleri smil

Når jeg kommer inn i galleriet vises thumbnails til hvert bilde, og når jeg trykker på thumbnail, kommer full størrelse - akkurat som jeg vil ha det - men da det store bildet er åpent må jeg legge ned dette for å se neste.. Om du skjønner hva jeg mener?

Så spørsmålet mitt nå er som følger; går det ann, når jeg har bildet i full størrelse åpent, å få sånn typ "frem og tilbake" løsning i denne visningen, slik at man slipper å åpne og lukke hvert enkelt bilde?

(vet ikke om du egentlig ville hatt denne i egen tråd? visste ikke helt hvordan jeg evt skulle formulere det.......)

trampeklapp
trampeklapps bilde
Avlogget
Jeg har løst problemet mitt. Hvert galleri har en thumbnail. Når jeg klikker på thumbnailet til galleriet så åpnes galleriet. Her har jeg thumbnails. Når jeg klikker på thumbnails så kommer bildet opp. Jeg har gjort det slik at jeg slipper å legge ned bildet for å se neste. Sammen med bildet som åpnes kommer det opp "fram" og "tilbake"-piler.
boerboel
boerboels bilde
Avlogget
Hvordan har du gjort dette?

Hvordan har du gjort dette med frem og tilbake piler?

trampeklapp
trampeklapps bilde
Avlogget
boerboel wrote:Hvordan har du
boerboel skrev:

Hvordan har du gjort dette med frem og tilbake piler?

Skal se om jeg får skrevet noe om det i kveld.
trampeklapp
trampeklapps bilde
Avlogget

Jeg bruker følgende moduler:

CCK, Contemplate,FileField,ImageAPI,ImageCache,ImageField,ImageField_Crop,Lightbox2.

Jeg anbefaler deg å lese denne guiden.

Lykke til!

trampeklapp
trampeklapps bilde
Avlogget
Finner du ut av det?
boerboel
boerboels bilde
Avlogget

Nei..

Har skjønt at den lightbox modulen har med frem og tilbake funksjonen (og slideshow osv) å gjøre, men får det ikke til :S

Har huka av for å åpne i nytt vindu og alt sånt.. :S

*Grønn*

boerboel
boerboels bilde
Avlogget

Henrik/hjemmeside:

Har du input?? :S

Hjemmeside
Hjemmesides bilde
Avlogget
Bidragsyter
Angående bildegalleri med forover og bakover i Drupal

Ja, jeg har det. smil Dere to snakker litt forbi hverandre. Trampeklapp har ikke brukt samme metode som deg for å lage galleriet.

Du har laget galleriet slik jeg foreslo i post #1, mens han har brukt metoden i post #2. Det er usikkert om du kan få til det han har fått til ved å følge samme metode, fordi galleriene deres er laget på to forskjellige måter. Det er derfor ikke sikkert at guiden han linker til i sin post #13 uten videre kan brukes av deg.

Som du ser her nå, så sklir denne tråden totalt ut og blir vanskelig å følge fordi dere har brukt forskjellige metoder for å bygge galleri. Jeg anbefaler at du oppretter en ny tråd hvor du forteller hva du har brukt og hva du ønsker skal skje. Jeg er tilgjengelig, så du vil få raskt svar.

boerboel
boerboels bilde
Avlogget

Svar på forumemnet

(If you're a human, don't change the following field)
Your first name.
Innholdet i dette feltet blir holdt privat og vil ikke bli vist offentlig.