Hvordan vise hele innlegget, ikke bare teaser?

boerboel
boerboels bilde
Avlogget
Ble med: 04.10.2011

Driver å bygger opp hjemmesiden nå, og flere av sidene inneholder kun et skriv;

skulle da gjerne hatt det som lang tekst, ikke teaser slik at man igjen må klikke seg inn på den for å lese den..

Og på noen sider skulle jeg hatt innleggene under hverandre som i en slags tabelloversikt (slik som jeg så på en som hadde lagt ut hjemmesiden sin her har gjort på www.nygaardsjoenbf.net/node/23)

Hvordan gjør jeg dette?

Hjemmeside
Hjemmesides bilde
Avlogget
Bidragsyter
Ble med: 17.06.2008
Kontroll av visninger på hjemmeside

Visning av hele innlegg kan gjøres fra domene.com/admin/content/node-settings, hvor du kan sette "Lengde på beskåret innlegg", beskåret innlegg refererer da til teaseren.

Problemet med den løsningen er at innstillingen vil gjelde samtlige noder. For mer fleksibilitet, bruk modulen views. Det ligger en videoguide om views her, som forklarer litt om bruk av denne. Views kan gjøre det du sier om teaser, og lage tabell av noder.

Jeg ville laget forskjellige innholdstyper for de nodene som skal vises med ubeskåret teaser, samt. de som skal vises i tabell. Det gjør det enklere å administrere hvilke noder som skal vises i diverse visninger du lager med views.

boerboel
boerboels bilde
Avlogget
Ok.Da skal jeg prøve å se om

Ok.

Da skal jeg prøve å se om jeg får det til i views..

Bruker jeg en av de standard-viewsene som følger med eller burde jeg lage egne?

Hjemmeside
Hjemmesides bilde
Avlogget
Bidragsyter
Lag egne views

Var jeg deg, ville jeg nok laget mine egne. Da ser du jo hvor fleksibelt views er, og jo mer du vet, desto oftere kommer det gode idéer for hvordan ting skal bli. :)

boerboel
boerboels bilde
Avlogget
Når man lager egne views, så

Når man lager egne views, så forstod jeg det sånn at man må legge inn en path/sti. Må jeg da lage en sti per node som skal vises? Eks: Under en overskrift har jeg flere sider, noen av disse skal vises som tabell slik at du igjen kan gå videre til andre sider, mens noen skal som helt skriv. Men hvis jeg lager en som f.eks heter skriv vil vel alle som er laget her vises på samme side?

Taksonomi 1

-term 1

-term 2

Taksonomi 2

-term 3

-term 4

-Under term 1 ligger det referater, disse skal vises i tabell slik at man kan gå inn på hvert enkelt. Hvert referat skal leses som et helt skriv (overskrift pluss full tekst slik at du slipper å trykke enda en gang)

-Under term 2 ligger det vedtekter - et fullt skriv.

-Under term 3 skriv

-Under term 4 tabell

Hvis jeg da lager en view som skal inneholde skriv, som har en sti/path som heter skriv vil da alle som er laget i dette view vises på samme side under domene.com/skriv? Jeg kan vel ikke lage en view per term?

Vet ikke om du skjønte hva jeg mente her jeg, ble litt surr...  

Hjemmeside
Hjemmesides bilde
Avlogget
Bidragsyter
Bruk av views

Sitter her med oppblåst morgentryne og prøver å forstå det du har skrevet. Vet ikke om jeg svarer direkte på spørsmålene dine her, for jeg er ikke sikker på om jeg helt forsto hva du mente.

Lage egne visninger i views

Hvis du lager en "page" i views, så angir du "path" for hva du skal vise her når man går inn til domene.com/<din-path>.

Du kan bruke wildcard (%) i "path", slik at du kun lager én view og definerer én path med wildcard, hvor wildcard er IDen til termet (tid, for "term id). På den måten vil f.eks. "domene.com/<din sti>/1" vise alle noder som er knyttet til term med id 1. Du kan også bruke term name som wildcard og så videre. Dessuten kan du bruke flere wildcards i en path.

Inkludere block visninger i egen innholdstype med PHP

Si du vil ha én spesiell side med visning av flere typer views. Da kan du opprette en egen innholdstype, la denne støtte PHP, og så lage view blocks. Blokkene kan du så legge inn i denne innholdstypen med PHP.

Dette er nyttig, f.eks. hvis du vil liste opp referater i en tabell (blokk 1) og skriv i hele noder (blokk 2).

For å ta i bruk PHP i innholdstyper, må du aktivere "PHP filter" under domene.com/admin/build/modules

Videre må du skrive inn denne PHP-koden for blokken du vil inkludere:

<?php
print views_embed_view('view_navn', 'block_1', wildcard_1, ..., wildcard_x);
?>

La oss si du har ett wildcard, og dette er ID til termet skriv som er 1, og vil vise alle skriv. Da bruker du

<?php
print views_embed_view('tabellvisning', 'block_1', 1);
?>

Du får si fra hva du trenger å vite mer om her, så skal jeg prøve å hjelpe deg.

boerboel
boerboels bilde
Avlogget
Lagt ved utklipp..

Lagt ved utklipp..

Som du ser så er det mange sider her, noen av disse skal ha flere artikler som skal vises i tabell. Noen av disse skal ha hele skriv synlige sånn som under "Leder", "Vedtekter", "Rasestandard" osv. ..

Hvis jeg lager et view som skal lage tabellvisning, og et view som skal vise hele skriv ikke bare teaser, så vil vel alle disse vises på samme side? (slik som i din film hvor du la inn siden "test")

Vil ikke at f.eks. "rasestandard", "leder", "avlsråd" skal vises på samme side, iom at disse skal ligge under forskjellige taksonomier..

Må jeg lage et view per term/side?

Slik det er fra før er det jo sånn at du kan lage en artikkel, for så å legge denne under et gitt term/en side.. Her må du jo ikke legge inn en sti..

Men i views så må man jo legge inn en konkret sti til siden som skal vises på denne måten?

Var det lettere å skjønne? :S

Beklager virkelig dårlig forklaringsevne.... :S 

Må disse forresten hete domene.com/taxonomy/term/1 eller kan disse hete det siden heter f.eks. domene.com/rasestandard?

VedleggStørrelse
prtschjemmesideguide.png 10.89 KB
Hjemmeside
Hjemmesides bilde
Avlogget
Bidragsyter
Lage views i drupal

Bedre forklart nå. Skal vi se her...

Nei, du kan begrense hva som skal vises hvor. Du kan bruke filter for å definere hva som skal vises hvor. La oss si du oppretter en view som heter 'mine_sider'. Her kan du definere flere 'pages'. Hver side kan få sin egen sti, og du kan velge hva slags formatering du vil gjøre av det som skal vises.

Siden "rasestandard", "leder" og "avlsråd" er i forskjellige termer, kan du bruke dette som filtreringsmekanisme for hver 'page' du lager i viewsen 'mine_sider'. Hver enkelt 'page' kan igjen ha sin egen 'path/sti'. Denne stien kan igjen være hva du vil. Enten absolutt, slik at du må lage én sti per 'page', eller dynamisk, altså med wildcard.

Grunnen til at man kan bruke wildcard og argumenter i stien, er fordi man ofte ønsker å lage en lik oversikt over mange noder. Dette gjelder for eksempel hvis du vil ha lik visning av noder i forskjellige kategorier, og når folk klikker seg inn på en kategori, så ser de nodene som tilhører kategorien.

Nei, disse må ikke hete taxonomy/term/1 og så videre. Wildcard kan være navnet på termet såvel som term id. Slik at en side kan hete domene.com/foo og domene.com/bar. Det hele kommer ann på hvordan du bruker wildcards i stien din.

Var dette forståelig?

boerboel
boerboels bilde
Avlogget
views trøbbel..

Skjønte ikke helt dette med wildcards..

Jeg prøver å lage disse viewsene og skal innrømme at jeg strever litt..

For hver nettside jeg legger til i aktuell view så legger jeg inn stien til den aktuelle siden som skal vises på denne måten.

Men når jeg legger inn under f.eks leder, som er taxonomy/term/1, og velger at man skal vise brødtekst på node slik at jeg da får opp hele teksten i innlegget jeg har lagt inn, så får jeg opp tekst som ligger under en annen side (under taxonomy/term/3) så teksten som egentlig tilhører siden "kontakt oss", kommer opp når jeg går inn på "leder" ..

Så prøvde jeg å lage en til siden referat, som er taxonomy/term/2, og har valgt at man skal vise tittel på node. Dette vises på riktig måte, men det er med flere ting som ikke skal være med der som surrer seg inn der og..

Skjønner ikke stort jeg...

Hvorfor gjør det dette? Nå har jeg jo også presisert akkurat hvilken side denne typen view skal vises...

Svar på forumemnet

(If you're a human, don't change the following field)
Your first name.
Innholdet i dette feltet blir holdt privat og vil ikke bli vist offentlig.