Ikoner i Drupal

Bard
Bards bilde
Avlogget
Ble med: 23.02.2010

Hei. er nå i gang med Drupal, har domene fra Domeneshop og hosting hos bluhost. Er kjempefornøyd med alle tre

Har gått igjennom en del av de meget lærerike videoene og fått innstallert nye themes og moduler.

Spørsmålet mitt er: Hvordan får jeg lagt til ikoner slik du har med nøklene, tannhjulene og pilene foran lister?

Hilsen Bård 

Hjemmeside
Hjemmesides bilde
Avlogget
Bidragsyter
Ble med: 17.06.2008
Legge inn ikoner med CSS

Hei, kjempebra at du er fornøyd :) Hvis du skal ha ikoner må du naturligvis finne ikoner du vil bruke først (doh). Du har kanskje fått med deg at det er et par tråder i forumet "Ting til hjemmesiden" hvor jeg tipser om plasser der man finner ikoner?

Anyways, måten man legger inn ikoner på avhenger av hvordan themet du bruker er bygget opp. Høyst sannsynlig må du kode litt ekstra CSS i themet ditt. Hvis du gir domenet til hjemmesiden din, eller forteller hvilket theme du bruker så blir det mye enklere å hjelpe deg. :)

Må også spørre om du kan noe HTML og CSS? Hvis ikke - det er ikke vanskelig, så om du ikke kan noe anbefaler jeg deg å lære deg elementær HTML og CSS (du vet sikkert at det er et kurs i det her). Grunnen er at med litt kunnskaper i HTML og CSS under beltet blir det fantastisk enkelt å modifisere selv. Både CSS og HTML er ekstremt logisk, dessuten er det basert på engelsk, så det tar ikke lang tid å forstå hvordan syntax er.

Jeg skal selvsagt hjelpe deg å kode CSS slik at du får inn ikonene du vil ha i themet, men hvis du tar kurset så er det enklere for deg å henge med på forklaringene jeg gir for hvordan man legger inn. :)

Trenger/vil du lære litt HTML og CSS, eller skal jeg bare hjelpe deg å legge inn ikonene?

Bard
Bards bilde
Avlogget
 Hei igjen og takk for raskt

Hei igjen og takk for raskt svar.

Jeg har litt kunnskaper om Html og CSS fra Dreamweaver. De strekker seg dithen at jeg forstår logikken, oppbyggingen og hvordan de to henger sammen. Men jeg har ikke så mange av kodene i hodet

Jeg vil gjerne lære mer av både CSS og Html så kom gjerne med innspill på hvordan jeg kan gjøre ting.

Domenet er filmklipper.no Det er ganske tomt foreløpig da jeg er i lærefasen. Men hensikten er at det skal bli en form for "online CV" hvor jeg også skriver artikler relatert til bransjen.

Jeg har valgt Pixture, men har du forslag til noen som egner seg bedre er jeg åpen for det meste. 

Hjemmeside
Hjemmesides bilde
Avlogget
Bidragsyter
Webiconer i Drupal Theme

Hei igjen Bård. Vil først og fremst gratulere deg med et bra domene. Du kommer nok til å få god og relevant trafikk til det med tid og stunder. Liker også at du skal skrive relevante artikler, virker som om du har forstått viktigheten av mat til søkemotorene og interessert publikum :)

Valg av theme til Drupal CMS

Angående themet ditt: Har brukt det én gang tidligere selv, og synes forsåvidt det er greit nok. Eneste jeg ikke liker med det er at det bruker tables, men alvorlig talt; det fungerer helt fint. Man kan jo også sette andre fargekombinasjoner og slike ting til det under administrasjonsmenyen for themet. Skal du investere noen kroner i et mer unikt theme som ikke like mange har, så finner du forøvrig plenty av billige, men flotte Drupal themes på templatemonster (hvis du kjøper theme derfra, så pass på at du velger et theme som støtter Drupal 6!).

Valg av design er alltid vanskelig, særlig når man ikke kan så mye om målgruppen. Du vet vel best hva som appellerer til din målgruppe, så jeg vet ikke om jeg har så mye å bidra med når det gjelder valg av theme til din nisje :)

Sette inn webicons i themes

Når du er helt sikker på hvilket theme du går for, og hvilke iconer du skal bruke så kan du bare si ifra, så skal jeg hjelpe deg å legge inn ikonene i CSS.

Grunnen til at vi må vente til du har valgt theme er fordi themes inneholder forskjellig HTML-markup. Vi må nemlig bruke markupen i themet (eller modifiserer den) for å bruke CSS til å sette riktige ikoner på riktig plass.

Bard
Bards bilde
Avlogget
themes og icones

Takk for det

Du hører fra meg når jeg har kommet litt lenger med valg av themes.

EDIT:

Hei.

Jeg vurderer å kjøpe fra Templatemonster. er det noe annet enn støtte for v6 jeg må passe på før jeg handler?

Bård

Hjemmeside
Hjemmesides bilde
Avlogget
Bidragsyter
Kjøpe drupal theme

Ja, du bør passe på at du får med eventuelle PSD filer (og andre råformater). Du vet kanskje at det er råfiler, og de er jo kjekke å ha dersom man skal videreutvikle themet på egenhånd. Et eksempel er hvis themet ditt har grafikk og illustrasjoner der ting er skrevet på engelsk i selve grafikken, og du vil oversette det til norsk.

Bard
Bards bilde
Avlogget
KJøpe drupal theme

Hei, takk for svaret. Jeg vurderer denne. Det står i spesifikasjonen at den krever Drupal 6.3. Men tilgjengelig versjon (og den jeg bruker) er 6.15

er det noe jeg har misforstått? Eller trenger jeg en nyere versjon av Drupal?

Hilsen Bård

Hjemmeside
Hjemmesides bilde
Avlogget
Bidragsyter
Themet støtter Drupal 6.15

Neida, du er oppmerksom. Drupal 6.15 er siste versjon, så du er oppdatert. Jeg tok kontakt med monstertemplates, og det der var en skrivefeil. Det themet støtter Drupal 6.15 :)

Bard
Bards bilde
Avlogget
Themet støtter Drupal 6.15

Hehe, det var godt. Takk for hjelpen:)

Hilsen Bård 

Hjemmeside
Hjemmesides bilde
Avlogget
Bidragsyter
Drupalversjoner

De sa det var en skrivefeil, men vet du hva, etter å ha tenkt meg litt om tror jeg ikke det har vært en skrivefeil, jeg tror det er vi som er for logiske. Med vanlig titallssystem sorterer vi jo desimaltall etter størrelsen på denne måten; 0,15 - 0,20 - 0,30

Men her er nok Drupal 6.3 en tidligere versjon enn 6.15. I mellomtiden har man hatt Drupal 6.4 - 6.5 - ... - 6.14 - 6.15. Ergo vil vi til slutt få Drupal 6.30 som er 27 versjoner nyere enn 6.3.

Da har vi i alle fall fått det på det rene :)

Bard
Bards bilde
Avlogget
I gang med template

Hei er nå i gang med template fra monstertemplate. Er kjempefornøyd med kvaliteten på materialet, men jeg kunne ønsket meg mer dokumentasjon. Jeg har litt problemer med at ikke alt faller på plass slik som i originalen. Menyene skulle ligget ved siden av hverandre men havner under hverandre. De har også feil ikon og farge på topp. I CSS linker de til rett ikon, men av en eller annen grunn ser det ikke slik ut.

Regner med dette kan fikses i CSS? eller kan det være jeg har gjort noe feil under innstalleringen? Jeg har gruppert blokkene slik det beskrevet i dokumentasjonen. 

Hjemmeside
Hjemmesides bilde
Avlogget
Bidragsyter
Flytt på blokker

Er enig med deg i at themet er fint, kikket på prøveinstallasjonen og den så veldig bra ut. Har også sett på din, og ser jo at ting ikke er slik de skal være.

Vi kan jo ta dette med plassering av blokker først, og så kan vi angripe ikonene etter at alt er plassert slik det skal.

Jeg sammenligner HTML for prøveinstallasjonen og din installasjon, og da ser det ut som om du har plassert tre av blokkene feil. Det virker som om du har plassert blokkene for "Sekundærlenker", "Nye brukere" osv i kolonnen for innhold, mens de egentlig skal i høyre sidestolpe. Prøv å flytt dem over i høyre sidestolpe fra blokkadministrasjonsmenyen.

Vet ikke hva som står i dokumentasjonen din, eller hva de forskjellige seksjonene hvor blokkene skal plasseres heter i dette themet, ikke kan jeg installere themet heller. Hvis du har lyst kan du opprette en brukerkonto med alle rettigheter og sende det til meg via kontaktskjemaet, så kan jeg prøve å rikke litt på blokkene og se hvorfor ting ikke blir som de skal være. (Blir ikke vonbroten hvis du ikke gjør dette, og kommer uansett til å hjelpe deg).

Ta gjerne et screenshot av blokkadministrasjonsmenyen!

Bard
Bards bilde
Avlogget
Themes og blokker

Hei, takk for det. Jeg har sent bruker/passord.  Jeg har lastet opp readme filen. Den sier blokkene skal ligge under custom block. GJør jeg det havner de riktig men under hverandre istedet for ced siden av hverandre. Vil du ta en titt på CSS dokumentet? Jeg har forsøkt å justere litt der og har lyktes med å forminske bakgrunnen for menyene, men vet ikke helt hvordan jeg skal flytte de opp. 

Bård

VedleggStørrelse
drupal_readme.pdf 39.74 KB
Hjemmeside
Hjemmesides bilde
Avlogget
Bidragsyter
Modifisert CSS

Alt er mottatt. Kan du lagre CSS-filen(e) du har modifisert selv og laste opp den/de som kom med themet? Grunnen er at jeg sitter og ser på HTML og CSS for begge temaene. Det er et par ting som er borte fra den CSSen som er på din side nå. Enten har du fjernet det, eller så er dette noe man må legge til på egenhånd.

Skal lese readmefilen nå.

Edit: Lest ferdig. Det ser ut til at du har gjort alt som står i den filen OK. :) Vi klarer dette, her er det bare snakk om noen modifikasjoner, tror jeg.

Bard
Bards bilde
Avlogget
CSS

Igjen, takk for hjelpen

Har lagt ved filene. Måtte døpe de om til .txt for å få lov til å laste de opp. style2.txt er den originale.

Det er også en som heter style.css*  *et symbol på slutten av enden som ligner på en liggende S.(Fant ikke symbolet på tastaturet)

Endringene jeg har gjort er under "CUSTOM BLOCKS" linje 360

Bård

VedleggStørrelse
style.txt 32.96 KB
style2.txt 32.96 KB
Hjemmeside
Hjemmesides bilde
Avlogget
Bidragsyter
Laste opp CSS til webhotell

Sorry, jeg mente at du skulle laste opp umodifiserte CSS-filer til webhotellet :) Jeg ser CSS-filene dine når jeg er inne på siden din, jeg. Det er en av fordelene ved å bruke Firebug Addon for webutviklere i Firefox, man kan modde CSS og se resultatet live. :)

Bard
Bards bilde
Avlogget
Laste opp CSS

Jess. Da var det gjort. Som du sikkert ser endre bakgrunnen seg på menyene. Dette var endringen jeg hadde gjort. 

Hjemmeside
Hjemmesides bilde
Avlogget
Bidragsyter
Sette opp elementene korrekt

Sånn ja :) Det første du må gjøre er å sørge for at elementene inne i divisjonen øverst ikke er 100% brede. I tillegg må de floates, slik at de flyter på rad og rekke.

Alle kodene i denne posten kan du slenge inn helt nederst i CSS-filen style.css. Elementer tolkes i tur og orden, så hvis du definerer en egenskap to ganger, så er det den siste instansen av instillingen som gjelder.

For egen nytte kan det være greit å kommentere at alt under et visst punkt i CSS-filen er customization.

/* My customization of the theme */

#custom .block {
  /* All blocks in custom division */
  float: left;
  overflow: hidden;
  width: 227px;
}

#custom .block-top {
  background:transparent url(images/block-top2.gif) no-repeat left top;
}

#custom .title h3 {
  /* All titles in custom division */
  color: #39780B;
  margin: 3px 0 0 4px;
  background:transparent url(images/bg-h3.gif) no-repeat left top;
}

#custom .content {
  background:transparent url(images/block-bot2.gif) no-repeat left bottom;
  padding-bottom: 27px;
  padding-left: 28px;
}

#custom ul.menu li {
  line-height: 22px;
  list-style-image: none;
  list-style-position: outside;
  list-style-type: none;
  padding: 0;
}

Sette egne ikoner i themet

Dermed er elementene floatet, men vi vil gjøre litt til. For hver blokk i custom kan du sette eget ikon. Disse ligger i katalogen images. For å legge inn et nytt ikon på én av blokkene, skriv inn iden på den aktuelle blokken etterfulgt av hvilken bakgrunn du vil ha.

#custom #DIVISIONSID .title h3 {
  background:transparent url(images/DIN-BAKGRUNN.gif) no-repeat left top;
}

Du finner naturligvis divisjonsiden på hver blokk ved å studere HTML-koden i nettleseren din. Hvis du bruker Firefox så anbefaler jeg deg å ta en titt på Firebug, tusen x enklere å studere kildekode, elementer og attributter da :)

Bard
Bards bilde
Avlogget
Blokker på plass

JESS! Der kom de på plass Supert! Tusen, tusen takk for hjelpen. Skal sette i gang å jobbe med ikoner utover kvelden:)

Bard
Bards bilde
Avlogget
CSS

Hei. Jeg har forsøkt meg på litt CSS. Jeg har lagt til kode for å endre på menyen/blokken på høyre side.

#right-col #block-menu-menu-teknikk .title h3
a:link {color:#363638; text-decoration:none;}
a:visited {color:#363638; text-decoration:none;}
a:hover {font-size:20; color:#00FF00; text-decoration:underline;}
a:active {font-size:20; color:#00FF00; text-decoration:underline;}

Lenkene endrer farge slik jeg ønsker men det er ingen endring i underline. Jeg ønsker at lenkene får underline i det jeg holder musen over, men med denne koden forsvant linjen helt. Opprinnelig var det underline helt til musen svevet over.

Den endrer også menyen under. Ikke at det gjør noe men jeg trodde den kun skulle endre gjeldende meny.

Ser du noen feil med koden ? Eller andre feil jeg har gjort?

HIlsen Bård

Hjemmeside
Hjemmesides bilde
Avlogget
Bidragsyter
Hierarkisk setting av options i CSS

Prøv dette i steden :)

#block-menu-menu-teknikk a:link,
#block-menu-menu-teknikk a:visited {
  color:#363638;
  text-decoration:none;
}
#block-menu-menu-teknikk a:hover,
#block-menu-menu-teknikk a:active {
  font-size:20;
  color:#00FF00;
  text-decoration:underline;
}

Denne koden vil gjøre slik du vil med alle linkene i denne spesielle blokken, hvis du vil ha endringen på alle blokkene i høyre kolonne bruker du:

#right-col a:link,
#right-col a:visited {
  color:#363638;
  text-decoration:none;
}
#right-col a:hover,
#right-col a:active {
  font-size:20;
  color:#00FF00;
  text-decoration:underline;
}
Bard
Bards bilde
Avlogget
CSS

Strålende. Mange takk 

Hjemmeside
Hjemmesides bilde
Avlogget
Bidragsyter
Bare hyggelig

Bare hyggelig Bård, kanskje jeg er heldig å finner en link til Hjemmeside under linksiden din etterhvert? Haha :D

Spennende prosjekt forøvrig. Hvis du planlegger å ha en communitysite/tillate brukere å registrere seg, så må du gjerne la brukeren min få bli, men deaktivere administratorrettighetene på meg. :)

Bard
Bards bilde
Avlogget
Link

Skal selvsagt linke til både Hjemmeside og Drupal 

Bard
Bards bilde
Avlogget
Mer problemer

Hei igjen. Jeg har støtt på litt flere problemer og syntes kanskje det begynte å bli vel mye som ikke stemte så jeg tok kontakt med monstertemplate. Det viste seg at jeg måtte laste opp en sql fil til databasen. Etter det falt det meste på plass av blokker

Men nå har jeg mistet de norske språkfilene. Kan jeg bare laste in norske språkfiler på nytt? Eller er det en bedre måte?

Hilsen Bård

EDIT:  Beklager at jeg fikk deg til å skrive all koden

Hjemmeside
Hjemmesides bilde
Avlogget
Bidragsyter
Oversetting

Jøss, sier du det. Bra at du fikk alt som hørte til da. :) Skulle de ha fulgt med i utgangspunktet eller måtte du henvende deg for å få dem?

Har aldri prøvd på det før, men det er jo bare å forsøke fra domene.com/admin/build/translate/import

Evt Man kan også deaktivere og aktivere fra domene.com/admin/settings/language

Hvis det kun er noen få strings som ikke er oversatt, så kan du oversette dem manuelt fra domene.com/admin/build/translate selv. Bruker stadig den funksjonaliteten hvis jeg legger inn moduler som ikke er oversatt fra før.

EDIT: Ingen årsak, da lærte vi noen nytt begge to. :)

Bard
Bards bilde
Avlogget
sql opplasting

Den fulgte med men den måtte lastes opp til webhotellet med php-admin. De burde kanskje skrevet det i readme-filen. Men jeg er uansett fornøyd nå som det virker 

Svar på forumemnet

(If you're a human, don't change the following field)
Your first name.
Innholdet i dette feltet blir holdt privat og vil ikke bli vist offentlig.