inkludere elementer fra ekstern fil eller template?

ThomasK
ThomasKs bilde
Avlogget
Donator
Ble med: 30.12.2009

Da jeg gikk igang med å bygge hjemmesiden min, i Adobe Dreamweaver, så tok jeg å opprettet layout standarden i en template.

I ettertid så har jeg jo naturligvis opprettet alle de nye sidene med denne templaten.

Men hadde det vert "lurere" å inkludere filer istedenfor?

med hilsen
Thomas Kile

Hjemmeside
Hjemmesides bilde
Avlogget
Bidragsyter
Ble med: 17.06.2008
Hva skal inkluderes og når

Det kommer ann på hva du mener med å inkludere filer, og hva som skal være grunnlaget for å inkludere filene.

En ting man kan gjøre er å sende absolutt alle forespørsler til én fil, og så bruke den filen til å inkludere de filene det spørres etter. Da er det greiere å skrive om URLer også.

ThomasK
ThomasKs bilde
Avlogget
Donator
Dette skal inkluderes

Teker på menyen, footer, header samt ren tekst som skal være lik.

I første omgang hvertfall...

med hilsen
Thomas Kile

Hjemmeside
Hjemmesides bilde
Avlogget
Bidragsyter
Template system

Da er det jo greit å inkludere én fil for hvert element på siden, slik at man kan endre det på ett sted, ja.

Etterhvert som du blir flinkere med PHP, så vil du se at man kan bygge sitt eget templatesystem. Da har man ei fil for HTML (en mal uten innhold), så fyller man på malen med diverse elementer.

De mest elegante websidene behandler innhold, struktur (HTML) design (CSS) og logikk (PHP og evt JavaScript) hver for seg. Man føler annen praksis blir "grisete", hehe.

Det greie med å separere ting fra hverandre er naturligvis at man kan endre ting på ett sted, så vil endringene tre i kraft på hele nettstedet.

ThomasK
ThomasKs bilde
Avlogget
Donator
Må HTML konverteres til PHP?

er det noen stor prosess å endre filene mine til php?

Er det bare å rename de fra .html til .php?

med hilsen
Thomas Kile

Hjemmeside
Hjemmesides bilde
Avlogget
Bidragsyter
html eller php som filetternavn

Det er bare å gi filene filetternavnet .php, ja. Apache sender dokumenter som har dette filetternavnet til prosessering av PHP-motoren. Man kan også sende filer med .html som filetternavn til PHP-tolkeren, men det kan skape forvirring for deg, så jeg anbefaler at du skifter til php.

Husk å endre eventuelle linker du har rundt på sidene dine fra html til php også da.

ThomasK
ThomasKs bilde
Avlogget
Donator
Takk

det er ikke verre nei, leste om html -> php convertere og sånt. så var redd jeg måtte bygge siden opp fra bunnen av igjen jeg.

men godt å høre...

med hilsen
Thomas Kile

Hjemmeside
Hjemmesides bilde
Avlogget
Bidragsyter
Parsing av PHP

Hehe, skjønner godt du var redd for det, ja :) Forstår at du er perfeksjonist, du også. Nå fant du en ny metode å gjøre ting enda mer effektivt på, og derfor er du parat til å endre ting, hehe. Bra!

Det som kreves for at dokumenter skal tolkes er at de har filetternavnet php, og at PHP-kodene er innenfor åpne/lukketag, slik;

<?php
men_dette_vet
($du);
?>

Svar på forumemnet

(If you're a human, don't change the following field)
Your first name.
Innholdet i dette feltet blir holdt privat og vil ikke bli vist offentlig.