Installasjon av Drupal

Taaken
Taakens bilde
Avlogget
Ble med: 27.01.2012

Hei!

Har endelig fått fingeren ut og ordnet meg domene og webhotel, hos domeneshop.no.

Jeg vil bygge min hjemmeside med Drupal, og har da selfølgelig sett igjennom en god del av videoguidene her. Lest en god del på forumet for å få et større innblikk. Hadde det ikke vært for hjemmeside.org hadde jeg aldri begynt på dette prosjektet. Så tusen takk for en fantastisk side med gode guider.

Nå sitter jeg fast og får ikke installert Drupal. Kom ikke så veldig lang uten problemer, men det er vel en del av læringa som med alt annet ;)

Here it goes:

Lastet ned drupal x6 og norsk språkpakke x6(selv om det står den er utdadert).

Jeg har default.settings.php urørt og settings.php(og endret rettigheter til 777) med mine mysql bruker instillinger.

Jeg har endret htaccess slik at apache overser begge options kommandoene.

Jeg bruker filezilla og har lagt alt innhold fra drupal inn i mappa <www>.

Jeg har har aktivert mysql på domeneshop.no\minside og fått brukerinfo på mail, og har dobbelsjekket at dette er riktig i settings.php.

Når jeg skal installere drupal så får jeg feilmelding: 403 forbidden -> You don't have permission to access / on this server.

Apache/2.2.21 (Unix) Server at taaken.org Port 80

Noen som kan hjelpe en stakkars nybegynner? Jeg er altfor sta, så har nå surfet i 6timer etter en løsning, men ble nødt til å lage en post her :)

Domenet er www.taaken.org

Takker på forhånd.

Krister

goran298
goran298s bilde
Avlogget
BidragsyterDonator
Ble med: 31.03.2010
Installasjon

Hei :)

Prøvde å gå til nettsiden din... det jeg da får av beskjed er at domenet er parkert hos domeneshop. Dette tyder på at du har lagt Drupal en annen plass enn hovedkatalogen under domenet.

Sjekk at du legger det under katalogen "public_html", hos meg så hender det at dersom jeg legger ting under "www" katalogen, som i utgangspunktet er det samme som "public_html" så oppdaterer ikke serveren siden raskt nok eller den får ikke med seg siste oppdateringer.

Evtuelt kan du prøve å laste opp Drupal på nytt, det hender en gang i blandt at alt ikke går slik det skal under opplastingen til webhotellet.

Taaken
Taakens bilde
Avlogget
Ble med: 27.01.2012
Hei Goran298, takk for

Hei Goran298,

takk for svar.

Jeg prøvde å legge inn Drupal på nytt uten noen forandring. Jeg byttet navn på <www> mappa til <public_html> da fikk jeg samme apache feilmelding men ikke 403 error. Også fikk jeg opp noen falske linker som bla "name,last modified,size,description.

goran298
goran298s bilde
Avlogget
BidragsyterDonator
Ble med: 31.03.2010
Hei igjen

Nå er jeg noe uskker på hvordan du skal løse dette, har sjeldent problemer med denne type feilmeldinger.

1. Sjekk at du har en database, den trenger Drupal.
  2. Når du går inn på katalog strukturen på ditt webhotell, ser du alle filene til drupal da?
  3. Når du har lasta opp alle filene til Drupal så må du huske å gå til www.DITT_NETTSTED/instal.php eller www.DITT_NETTSTED/instal/instal.php (husker ikke den eksakte installasjonsmappen)

Mener dette ikke skal ha noe å si, husker jeg riktig så skal Drupal sende deg til instalasjonen av systemet. Mener også at enkelte filer i Drupal må ha alle retigheter.... 

En annen ting du kan prøve er å laste opp Drupal på nytt uten å slette filene som du har på webhotellet fra før, med andre ord du bare overskriver de eksisterende filene.

Om du ikke får det til å virke så kan jeg helt sikkert prøve å hjelpe deg, i så fall kan du ta kontakt på gonilssen@gmail.com.

Hjemmeside
Hjemmesides bilde
Avlogget
Bidragsyter
Ble med: 17.06.2008
Problemer med webroot

Du skal ikke måtte bytte navn på katalogen «www» til «public_html». Hva katalogen som er tilgjengelig fra web heter er forskjellig fra webhotell til webhotell. Forsøk å bytte navnet tilbake igjen.

Last så opp et bilde til webhotellet ditt, f.eks. "meg.jpg". Forsøk så å gå til http://domene.no/meg.jpg.

Hvis bildet ikke kommer opp så er det noe galt. Hva kom i tilfellet opp i steden for bildet?

Svar på forumemnet

(If you're a human, don't change the following field)
Your first name.
Innholdet i dette feltet blir holdt privat og vil ikke bli vist offentlig.