Internal server error ved installasjon av Drupal CMS

rune.larsen
rune.larsens bilde
Avlogget
Ble med: 19.01.2010

Har følgt videoen på Drupal CMS, men får opp følgende melding

Internal Server Error

The server encountered an internal error or misconfiguration and was unable to complete your request.

Please contact the server administrator, webmaster@feriehusutleie.com and inform them of the time the erroroccued and anything you might have done that may have caused the error.

More information about this error may be available in the server error log.

Additionally, a 500 Internal Server Error error was encountered while trying to use an ErrorDocument to handle the request.

Apache/2.2.14 (Unix) mod_ssl/2.2.14 OpenSSL/0.9.8l DAV/2 mod_auth_passthrough/2.1 FrontPage/5.0.2.2635 Server at feriehusutleie.com Port 80.

Hjelp hva må jeg gjøre? Jeg bruker BlueHost som webhotell.

MvhRL

Hjemmeside
Hjemmesides bilde
Avlogget
Bidragsyter
Ble med: 17.06.2008
Mulig feil hos webhosten eller i htaccess filen

Når opplever du denne feilen? Får du installert, eller skjer dette etter installasjonsprosessen er ferdig?

Internal server error

Det er to alternativer her, enten ligger feilen hos webhosten, eller så ligger den hos deg.

Muligens en feil hos webhosten

En internal server error kan ha flere grunner, f.eks. kan webhosten ha problemer med visse tjenester på sine (web)servere. Kanskje de har gjort noe galt, og at flere som hoster på deres servere er nede for telling?

Hvis du nylig har kjøpt webhotellet, kan det hende visse prosesser ikke er satt igang enda.

Er problemet vedvarende over lenger tid, type 1-2 timer, vil jeg tro feilen ligger hos deg.

Hvis feilen ligger hos deg

Flere, inklusive meg, har hatt vellykket installasjon av Drupal på webhotell hos hosten du bruker. Det vanligste ved denne typen feil, er at man har problemer med instillinger i filen .htaccess. En slurvefeil i denne filen, og alt kollapser. :)

Denne ligger i rotkatalogen til Drupal, dvs sammen med index.php osv.

Har du redigert denne (.htaccess) filen? I såfall, kan det tenkes at du lagret den med feil (f.eks. at karaktersettet var fubar)?

#1 Forslag til løsning på internal server error

1. Last ned en fersk kopi av Drupalpakken
  2. Last opp og overskriv filen .htaccess via FTP
  3. Prøv å gå til domenet ditt, for å se om du får begynt installasjonsprosessen nå

Hvis installasjonsprosessen starter og alt fungerer, flott! Hvis ikke, prøv følgende

#2 Forslag til løsning på internal server error

Jeg har modifisert en versjon av .htaccess til Drupal 6.15 jfr. videoguiden hvor vi installerer publiseringsverktøyet. For å bruke disse to trinnene forutsettes det at også du bruker Drupal versjon 6.15.

1. Last ned modifisert .htaccess fil
  2. Pakk opp rarfilen
  3. Overfør og overskriv gammel .htaccess på webhotell via FTP

Prøv nå å starte installasjonsprosessen ved å gå til ditt domene. Gi beskjed om hvilken av løsningene som virket, eller si ifra om ingen av dem fungerte.

kim skildheim
kim skildheims bilde
Ang løsning 2

Funker denne bare ved versjon 6.15 av Drupal? Har versjon 6.19 og finner ikke 6.15 tilgjengelig lengere. Hva skal evt til får å få den til å funke med 6.19?

Sliter enda med 500 Internal Server Error..

Kan det være noe med fil-plasseringen på vebserveren?

Hos Cliche Norway, så må index.html legges i undermappen \public_html\ for at den skal vises, jeg har lagt alle Drupal-filene i denne mappen. Er det riktig i såfall?

Cliche Norway opperer også med undermappen \db\  for "database" er det kanskje noe innhold som skal i denne?

mvh

kim skildheim

kim skildheim
kim skildheims bilde
Re: ang løsning 2

Prøve løsning 2 med en liten tweek, og da gikk det :D  Tusen Takk!

Så var det bare å få databasen til å virke ;)

kim

Hjemmeside
Hjemmesides bilde
Avlogget
Bidragsyter
Ble med: 17.06.2008
Hva gjorde du?

Så flott! :D Utdyp gjerne hvilket tweak du gjorde, det er flere som har samme problem, vet du :)

Svar på forumemnet

(If you're a human, don't change the following field)
Your first name.
Innholdet i dette feltet blir holdt privat og vil ikke bli vist offentlig.