Kart på hjemmeside for firma

Anonym
Anonyms bilde

Jeg prøver å lage en hjemmeside for firmaet mitt. På "kontakt oss" siden vil jeg gjerne ha et kart, sånn at folk kan se hvor vi holder til. Er det gratis å legge inn et kart, hvor får jeg kartet fra og hvordan setter jeg det inn på websiden?

Hjemmeside
Hjemmesides bilde
Avlogget
Bidragsyter
Ble med: 17.06.2008
Sette inn Google Maps på bedriftens hjemmeside

Ja, det er fullt mulig å sette inn kart på hjemmesidene til firmaet. Det er flere måter å gjøre det på, men det beste og vanligste er å bruke Google Maps. Det koster ingenting å bruke Google Maps på websiden.

Det er forskjellige måter å sette inn kartet på, og metode avhenger av hvordan hjemmesiden din er bygget (CMS, hvilket CMS, kodet selv). Siden du ikke sier noe om det, så gir jeg deg den enkleste manuelle løsningen.

Noen tar et screenshot av kartet og setter inn et bilde, men det er ikke anbefalt, siden kartet da er statisk. Ved å sette det inn på en annen måte blir kartet dynamisk, slik at folk kan zoome og bevege seg rundt i kartet, noe som ofte er nødvendig hvis de ikke får godt nok inntrykk av et statisk kart.

Sette inn kart på hjemmeside

1. Gå til maps.google.com
  2. Søk frem til ønsket lokasjon i Google Maps og zoom inn til ønsket størrelse
  3. Klikk på "Kobling" øverst i høyre hjørne, kopier koden under "Lim inn HTML for å kopiere kart til et nettsted"

Du har da en rimelig lang kode, denne kan du lime inn i HTML-dokumentet ditt.

For å gjøre bredden av kartet til 100%, sett følgende i begynnelsen av kodesnutten:

<iframe width="100%" ...

Resultatet blir da som følger:

Vis større kart
Anonym
Anonyms bilde
Kart på hjemmeside

Tusen hjertlig takk, det var akkurat dette jeg var ute etter.

Hmmm_1
Hmmm_1s bilde
Avlogget
Ble med: 14.02.2011
Hva er den vanskelige metoden?

Hvilke metoder funker hvis man koder selv?

-- 

Hjemmeside
Hjemmesides bilde
Avlogget
Bidragsyter
Ble med: 17.06.2008
Kart på hjemmesiden

Det er flere måter å implementere kart på. Metoden jeg beskriver ovenfor fungerer fint, hvis du bare skal sette et kart som beskriver hvor f.eks. sjappa di holder til.

Svar på forumemnet

(If you're a human, don't change the following field)
Your first name.
Innholdet i dette feltet blir holdt privat og vil ikke bli vist offentlig.