Kjøpe eller lage hjemmeside?

earfoon
earfoons bilde
Avlogget
Ble med: 08.02.2012

Hej,

Ska göra om min hemsida www.earfoon.no (vilket jag inte gjort själv)

Kan egentligen inte mycket om "bygga" hemsida, så jag tänkte köpa Website Template från Template monster.

Hur går man tillväga?

Spelar det roll vilket CMS jag ska använda framöver?

Bör jag kontakta webhotellet vilket CMS de stöttar?

Ska också ha integrerat netthandel på hemsidan, vad bör jag tänka på?

Jag kanske tar mig vatten över huvudet och bör köpa allt från lokal aktör?

Tack på förhand.

Hjemmeside
Hjemmesides bilde
Avlogget
Bidragsyter
Ble med: 17.06.2008
Kjøpe eller lage hjemmeside selv

Hei, det var hyggelig å se en bror fra Sverige her. :) Her var det mange spørsmål, så jeg skal se om jeg ikke kan komme med et godt strukturert svar, pluss noen økonomiske innvendinger.

Website template fra Template Monster

Et template er bare en mal. Det er et utgangspunkt som du må jobbe videre med på egenhånd (eller få noen til å skreddersy for deg). Du kjøper med andre ord ikke et CMS hos Template Monster, du kjøper layouten til et CMS.

Det er ikke lurt å begynne med å finne layout, og så finne et CMS som støtter dette. Det er lurere at du begynner med å planlegge hva slags funksjonalitet du skal ha på hjemmesiden.

Webhotell og CMS

De fleste CMS, f.eks. Drupal, WordPress, Joomla, Zen Cart m.v. krever primært to ting av webhotellet; 1) at de støtter PHP, og 2) at de har database. Dette er stort sett noe som leveres av alle webhotell som koster penger, så det skal ikke være nødvendig å ta kontakt med webhosten for å spørre, men det skader selvfølgelig ikke.

Integrert nettbutikk på hjemmesiden

Hvordan du skal løse dette kommer helt ann på hva som er hovedfokuset til websiden og hvor mange produkter det er snakk om.

Jeg har kikket litt på earfoon.no, og det ser ut som om dere har ganske mange produkter og bare litt informasjon. Vil det ikke være hensiktsmessig å hovedsaklig ha en nettbutikk, men også skille ut informativt innhold i artikler?

Hvorfor skiller dere nettbutikken fra det informative innholdet? Hvorfor ikke kombinere det? Det vil si at dere kjører alt på earfoon.no, og at hvert produktprospekt inneholder mye informasjon?

En bedrift som har gjort dette på en helt vanvittig god måte er Samlerhuset. Se eksempelvis på prospektet for denne mynten. Det er mye tekst, men det er bare bra. Da blir man funnet av folk som søker etter den typen produkter man selger.

Valg av CMS for nettbutikk eller kjøpe fra leverandør

Det finnes bedrifter som selger egne nettbutikker, og det finnes bedrifter som hjelper deg å sette opp en open source basert løsning etter skreddersøm.

To eksempler på open source baserte nettbutikker (som har norsk språk), er Übercart (som er basert på Drupal) og Zen Cart. Hos Monster Templates har de templates (som ikke alltid er på norsk) for Zen Cart og Drupal, men ingenting som er spesifisert til Übercart. Det skal dog være mulig å bruke themes for Drupal om du går for Übercart.

Om du velger å kjøpe, så ville jeg personlig gått for å få til en avtale med en folk som har spesialisert seg på å skreddersy open source-baserte løsninger. Grunnen til det er at systemet du bruker er uavhengig av firmaet du handler med, og helt fleksibelt. Hvis de som hjelper deg med nettbutikken går konkurs, så er det mange andre som har kunnskap om nettbutikken.

Et open source basert system er også mye mer fleksibelt enn proprietære løsninger. Hvis du trenger spesialfunksjoner, så kan du hyre inn en utvikler fra et hvilket som helst land. Det finnes helt sikkert noen fra Sverige som er dyktige også, hvis det er et hensyn du ønsker å ta.

Sette opp nettbutikk selv eller leie inn hjelp

Dette er jo ganske omfattende, og hvis firmaet ditt har råd til det, så ville jeg nok valgt å la noen profesjonelle gjøre jobben for meg.

Det kommer ann på hvor mye tid du må bruke på dette, og om den tiden du kommer til å bruke vil være verdt det.

Hvis en advokat tjener 1000 kroner i timen, så er det svært dumt av ham å sette seg ned for å lage hjemmesider. Han er mye bedre tjent med å gjøre det han gjør, og få andre til å lage hjemmesiden sin.

Jeg vil ikke gi deg noen anbefalinger til leverandør, men du er hjertlig velkommen til å komme med de du eventuelt vurderer. Da kan jeg gå inn og se på referansene deres, og se om de produserer kvalitet.

SlettetBruker
SlettetBrukers bilde
Avlogget
Ble med: 10.03.2012
Kommer an på?

Hei.

Helt enig med hjemmeside her. Det kommer helt an på om du kan eller har tid selv til å lage nettside.

Hadde jeg hatt et firma som skulle promoteres, og jeg ikke hadde hatt peiling, så hadde jeg levert jobben til noen andre. Du må huske på at i mangen tilfeller så er nettsiden selskapet utad til publikum. 

Dersom denne ser helt J... ut, ja da får du ikke salg eller levere tjenester til brukerene.

Etter 15 år med dette, så har jeg litt greie på dette, så helt klart. Bestill eller la noen lage en fin side til deg.

Så bruker du domene eposter. Det værste jeg seg er " Bedrifter" som bruker gmail eller annet tull. Da ringer det noen bjeller hos meg. 

Bruk domenes Epost.

earfoon
earfoons bilde
Avlogget
Ble med: 08.02.2012
Template monster el likn

Hej igen,

Tack för informativt svar.

Jag har i detta skede gått för Joomla och värderar att köpa en designad template.

Efter man har köpt template hos f.eks. Template Monster, kan man då redigera innehållet precis som man vill?

Färger, logo, bilder m.m?

Lägga in nya plug-ins m.m.?

Hjemmeside
Hjemmesides bilde
Avlogget
Bidragsyter
Om å skreddersy ferdigkjøpte templates til Joomla

Bare hyggelig å hjelpe :)

Ja, det er mulig å endre templates og legge til nye plugins (man får jo kildekoden til templatet). Det kan hende at nye plugins legger til elementer, slik at man kanskje må sørge for at disse elementene får samme theme som resten av layouten, men det hører med til sjeldenhetene.

Det kan være lurt å forsikre seg om er at templaten man kjøper kommer med PSD-filene. PSD-filer er "råfilene" webdesigneren har brukt for å lage de grafiske elementene i templatet.

Logoen som er satt i templatet er bare en illustrasjon, så man kan selvfølgelig bytte ut denne selv. Hvordan man gjør dette i Joomla er jeg usikker på. Enten så finnes det en mulighet for å endre logo i brukergrensesnittet på CMSet, eller så må man overskrive "eksempel logoen som følger med".

Personlig har jeg ikke brukt Joomla så mye. For en god stund siden prøvde jeg Drupal vs Joomla, og da falt valget på Drupal.

Anonym
Anonyms bilde
Kjøpe eller lage hjemmeside?

Jeg skal begynne å bake kaker etter bestilling  og av den grunn har tenkt å kjøpe en hjemmeside. Koster det mye?, Hvis jeg bestemmer meg for at noen lager en hjemmeside til meg koster det mye?

Hjemmeside
Hjemmesides bilde
Avlogget
Bidragsyter
/forum/hva-koster-hjemmeside-816

Jeg har laget en tråd som spør hva en hjemmeside koster for deg her. Jeg vil svare deg i den, så følg med der.

Denne tråden er en annen problemstilling enn din.

Svar på forumemnet

(If you're a human, don't change the following field)
Your first name.
Innholdet i dette feltet blir holdt privat og vil ikke bli vist offentlig.