Komme igang med hjemmeside - spørsmål

333rolfolsen
333rolfolsens bilde
Avlogget
Ble med: 27.10.2011

Hei!

Hos telenor har jeg idag bredbånd med webhotel, domene og epost.

Jeg ønsker å opprette en hjemmeside på grunnlag av en katalog (skrevet i Microsoft Work) med morside over 12 lærebøker. - De 12 bøkene er beskrevet over 18 sider og i tillegg er der en prisliste / bestillingsliste over 2 sider. Katalogen har en størrelse på 308kB  og består kun av tekst.

Det er ønskelig at prislisten/bestillingslisten kan fylles ut og sendes til min epostadresse - men er det mulig?

Kan jeg bruke publiseringsverktøyet Drupal her ????

Hilsen Rolf Olsen

Hjemmeside
Hjemmesides bilde
Avlogget
Bidragsyter
Ble med: 17.06.2008
Utfordringer med hjemmeside

Ja, dette er mulig med Drupal, men spørsmålet er om det vil bli en stor utfordring. Slik ser jeg det, ligger utfordringen i punktene nedenfor. Slik jeg ser det, ligger hovedutfordringen i første punkt. De to andre er trivielle, så sant man har fått forståelse for installasjon av moduler og praktisk bruk av CMSet.

1. Om du har et bestemt ønske om hvordan layout skal se ut, kan denne bli vanskelig og tidkrevende å implementere for en nybegynner.  
  2. Jeg har ikke benyttet MS Works selv, så jeg vet ikke hvordan det er å konvertere data fra dette programmet og få det over i Drupal. Du må nok bygge opp sidene med eksisterende tekst, bilder og andre elementer i Drupal. (Dette kan gjøres via en WYSIWYG-editor, slik som her på foraet. Altså at du kan legge inn bilder m.v. uten å skrive HTML).  
  3. En mulig løsning for å lage et bestillingsskjema er modulen webform. Denne lar deg lage forskjellige felter for input, sende kvitteringer til de som taster inn og informasjon til deg som administrator. I tillegg kan man eksportere ut bestillinger til Excel. Modulen er ment for spørreundersøkelser, men det er ingenting i veien for å bruke den til det du ønsker.

Krav til webhotell

Videre må du vite at Drupal stiller to krav til ditt webhotell:

1. Database (MySQL)
  2. PHP

Dette er to tjenester (services) som er sjelden vare på webhotell som følger med fra bredbåndsleverandøren din, så før du gjør noe, bør du ringe og snakke med dem om dette er inkludert. Om det ikke er inkludert, så må du kjøpe et webhotell og domene. Jeg anbefaler det siste uansett, fordi et eget domene gir mer inntrykk av seriøsitet.

Jeg har skrevet noe mer om lagrinsplass fra bredbåndsleverandører her.

Hjemmeside
Hjemmesides bilde
Avlogget
Bidragsyter
Ble med: 17.06.2008
Domene, webhotell og epost fra Telenor

Var litt rask på avtrekkeren i det forrige innlegget. Jeg ser nå at du har webhotell, domene og epost fra Telenor. Det er sannsynlig at dette støtter PHP og MySQL el.l., men for å være helt sikker bør du kontakte dem og høre før du drister deg ut på noe.

Svar på forumemnet

(If you're a human, don't change the following field)
Your first name.
Innholdet i dette feltet blir holdt privat og vil ikke bli vist offentlig.