Kommer det flere film snutter??

stones
stoness bilde
Avlogget
Ble med: 09.02.2010

Hei og tusen takk for utrolig god support side for oss som har lyst til å lære å lage hjemme side.

Kommer det flere film snutter hvor du viser nye ting en kan gjøre på hjemme siden? (eg har sett alle filmene) :)

Eg her HEILT i start fasen på å lære meg å lage hjemme siden. Eg har installert drupral på hjemme siden, så nå skal eg begynne å sette opp hjemme siden (til er byggefirma).

Har du noen anbefalinger til bøker eg kan kjøpe? Om hvordan eg kan lage hjemme side, koding, etc.

Går det kurs ang. dette?

Eg synst dette virket veldig spennende, og når eg fårst gjøre noe som vil eg være meg det "sikkelig" og få en god hjemmeside.

Takk igjen for, en utrolig inspirerende hjemmeside!!!

Mvh

Steinar N.

Hjemmeside
Hjemmesides bilde
Avlogget
Bidragsyter
Ble med: 17.06.2008
Lage hjemmeside

Heisann Steinar, alltid like hyggelig å høre at folk liker hjemmeside, dette er jo "bebyen" min på mange måter, hehe :)

Flere videoguider

Ja, her kommer det flere videoguider. Grunnene til at det ikke har vært så mange videoer i det siste er (1) at jeg holder på med en helt ny videoserie. (2) Brukt endel tid på å hjelpe folk i forumet. (3) Prøver å finne ut hva folk vil lære mer om.

Har også en egen kategori i forumet for tilbakemeldinger og kunngjøringer. Der har det kommet inn flere ønsker til guider. Blant annet vil det bli serier om å sette opp nettbutikk, hvordan man driver trafikk til websiden og videreutvikling av de kategoriene som allerede er her.

I kveld tenkte jeg at jeg skulle lage noen flere videoguider i bloggsystemet til WordPress. Senere vil jeg lage flere videoguider i publiseringsverktøyet Drupal, og bruk av PHP og MySQL (database) sammen.

Lære mer om å lage hjemmeside

Jeg synes de beste læringsressursene for å lære koding finnes på internett. Blant annet er PHP-kurset jeg har her veldig grunnleggende, og hvis du lærer deg tingene i det, i tillegg til å lære deg å bruke PHP-manualen, så vil du etterhvert få erfaring nok til å begynne å kode ting. Først man går igang med PHP er det selvsagt en stor fordel med kunnskaper i HTML og CSS.

Da jeg var nybegynner i PHP brukte jeg denne norske boka om PHP, og den kan jeg anbefale. Den har rikelig med eksempler, og er skrevet på et lettfattelig språk.

Når det gjelder HTML og CSS ville jeg tatt kurset her, og stilt spørsmål i forumet. Det bør du selvsagt gjøre når du lærer PHP også.

Veien til hjemmeside

Du skriver du skal lage en webside til et byggefirma. Sett deg i kundens sko, og tenk gjennom hva man vil ha på websiden. En kontaktside, kart av hvor firmaet holder til, informasjon om firmaet, dets historie og en presentasjonsvideo eller profil over de faglærte medarbeiderne er bare noen av tingene man kan ha på websiden.

Dra ut til sommeren og ta fine bilder av fullførte prosjekter. Få gjerne med en kundeuttalelse på prosjektet.

Ha en blogg hvor man skriver løpende om hva firmaet driver med, og gi gjerne "selvhjelpstips" for å vise profesjonaliteten til foretaket. Det kan gjøres gjennom både guider og videoer. Man kan tipse om godt verktøy, og så videre og så videre.

Ikke bare vil slike guider profilere firmaet og vise hvilken profesjonalitet og kunnskap dere sitter med, men det vil  og dra besøkende til websidene deres. Mange trenger hjelp og råd om småtterier de vil gjøre i hjemmet, og hvis dere gir prosfesjonelle tips så husker de dere kanskje til det neste store prosjektet. :)

Når idéene er på plass, og hjemmesiden skal lages

En bruker her, ThomasK, har lært utrolig mye. Han har kodet sin webside fra scratch med HTML, CSS og PHP. Mitt inntrykk er at han hadde planen for hvordan alt skulle være før han kunne særlig mye, og deretter startet arbeidet om å finne ut hvordan man gjør de forskjellige tingene.

Dette holder jeg med ham i, og selv lærte jeg meg ting på denne måten. Begynn å planlegg hvordan alt skal være, noter og skisser ting på papir og still spørsmål. Da lærer du mens du faktisk lager hjemmesiden til firmaet.

I ditt tilfelle anbefaler jeg å bruke Drupal for selve hovedsiden, og installere en WordPress-blogg dersom du skal forfølge den strategien. I bloggen må man naturligvis være mindre "bedrift", altså snakke som en entusiatisk privatperson og inspirere folk. På hovedsiden bør man være mer profesjonell og "bedrift".

Svar på forumemnet

(If you're a human, don't change the following field)
Your first name.
Innholdet i dette feltet blir holdt privat og vil ikke bli vist offentlig.