kommer ikke inn på drupal på min hjemmeside

husisolering
husisolerings bilde
Avlogget
Ble med: 19.03.2010

Hei.

Jeg og min kone forsøker oss på å lage en hjemmeside til firmaet mitt. Vi har fått bestillt domene hos web10. Domene er aktivt. Jeg har fulgt videoen som du har lagt ut med drupal og filezilla,og har fulgt  alle anvisningene, men når jeg så skal åpne min hjemmeside står det directory listing denied,  Så skriver jeg inn install.php etter domene navnet, men da får jeg oppgitt at siden kan ikke finnes. Filen install.php står oppført på server siden i filezilla. Hva kan være galt?

Vi takker ellers for en meget bra og informativ side.

Mvh Jonas

Hjemmeside
Hjemmesides bilde
Avlogget
Bidragsyter
Ble med: 17.06.2008
Ikke lagt filer i webroot

Da har du nok lastet opp Drupal til et annet sted enn webrooten din. Kan du ta et screenshot av FileZilla og filene dine? Hvis ikke, hvilke kataloger ser du når du logger på webhotellet, og ikke minst; hvor har du lagt filene som hører til Drupal?

husisolering
husisolerings bilde
Avlogget
ett nybegynner spm. Hvordan

ett nybegynner spm. Hvordan tar jeg ett screenshot.

Og webrooten, hvor er den?

Jonas

Hjemmeside
Hjemmesides bilde
Avlogget
Bidragsyter
Webroot

Når du logger på webhotellet med FTP, hvilke kataloger ser du? Webroot varierer fra webhotell til webhotell, det er derfor jeg spør hva du ser.

For å ta screenshot trykker du Alt Gr+Print Screen, og for å lime inn screenshotet i et bildebehandlingsprogram trykker du Ctrl+v

husisolering
husisolerings bilde
Avlogget
her er ett screenshot av

her er ett screenshot av filezilla.

HjemmesideEdit: Fikset innlegging av bilde fremfor fil. :)

Hjemmeside
Hjemmesides bilde
Avlogget
Bidragsyter
Større format

Så gode briller har jeg ikke, hehehe. Du må nok lagre det i større format, gitt :)

husisolering
husisolerings bilde
Avlogget
kona mi ler godt akkurat nå! 

kona mi ler godt akkurat nå!  Ha ha ha.

husisolering
husisolerings bilde
Avlogget
kona mi sier at det er

kona mi sier at det er sjelden hun møter en med din data innsikt, og god humor!

Vet ikke om bør drikke mer av den mohitoen. Vel det er fredag tross alt. Og vi er jo heilt nye her.

Men fra nå av skal vi være seriøse.

Jonas Og Lene

Hjemmeside
Hjemmesides bilde
Avlogget
Bidragsyter
Skjermdumper og webrøtter

Den fleipen der var tørr, så da vil jeg si det er kona di som har lav terskel for hva som er god humor, haha :)

Hvis du ser på høyre side av skjermdumpen så har du to ruter, klikk deg inn i katalogen "husisolering.no" øverst. Hvis du kommer inn i en tom katalog da, så er dette webrooten for det domenet - alle filer som skal være tilgjengelig fra det domenet skal derfor ligge i den katalogen (mao. hele Drupal) :)

Hvis du har andre kataloger i "husisolering.no", post nytt skjermbilde. Webrøtter heter ofte "web", "public_html" o.l. - Hvis du finner en slik katalog i "husisolering.no", så er det høyst sannsynlig webroten for det domenet, og dermed

husisolering
husisolerings bilde
Avlogget
strever veldig med å få

strever veldig med å få riktig størrelse på fila. Jeg bruker microsoft picture manager, og når jeg konverterer fra bmp til jpg, blir screenshot bilde veldig lite.

Tilkoblet webhotell med FTP

Vi skal bruke en del tid på dette fremover. Takk for hyggelig support. Det kommer donasjon fra oss når vi er i havn.

Mvh Jonas

Hjemmeside
Hjemmesides bilde
Avlogget
Bidragsyter
Det ser suverent ut, og tusen

Det ser suverent ut, og tusen takk for lovnad om donasjon :)

Har sett på det nå, og det er riktig at alle filene skal ligge i den katalogen. Grunnen til at du får opp feilmeldingen er fordi webserveren ikke finner noen index-fil.

Hvis du f.eks. går til http://www.husisolering.no/robots.txt så vil du se innholdet av filen "robots.txt". Det indikerer at du har gjort dette riktig.

Sjekk etter om "index.php" befinner seg i katalogen "husisolering.no" først. Den gir jo som du sier en "404 - ikke funnet"-error, noe som skulle tilsi at den ikke er der. Jeg kan ikke se hvorvidt den er der eller ikke på skjermbildene dine.

Så, ligger index.php i katalogen? I såfall slett den og last den opp på nytt. Trippelkontroller om den ligger der og si ifra her.

husisolering
husisolerings bilde
Avlogget
index.php ligger der

Hei.

1. Jeg kom inn på husisolering.no/robots.txt  og fikk se innholdet.
  2. Jeg har trippel sjekket at jeg virkelig har lagt inn index.php under husisolering.no i filezilla, se vedlagt screenshot.
  3. Hva bør jeg så gjøre?

Husisolering FTP

Mvh Jonas

Hjemmeside
Hjemmesides bilde
Avlogget
Bidragsyter
Du hoster på IIS

Har nå undersøkt endel, og har funnet problemet ditt. Da du kjøpte webhotell valgte du hosting på Windows (såkalt IIS webserver). Denne støtter programmeringsspråkene ASP / ASP.net, men ikke PHP, slik Drupal krever.

Du skulle valgt hosting på UNIX, for der er PHP støttet.

Dette er grunnen til at index.php ikke blir funnet, selvom den ligger der.

Det du kan gjøre er å kontakte web10 og si at du har valgt feil, forhåpentligvis vil de sette deg over til Unix-server. For Drupal anbefaler jeg forøvrig alltid Bluehost, siden man får sette høyere memory_limit og alt mulig der.

husisolering
husisolerings bilde
Avlogget
Skrevet til web10

OK. Mange takk. Jeg har skrevet til web10 og spurt om de kan endre til unix.

Vi skrives!

Mvh Jonas

Hjemmeside
Hjemmesides bilde
Avlogget
Bidragsyter
Si ifra hvordan det gikk. Jeg

Si ifra hvordan det gikk. Jeg er interessert i å høre hvordan de behandler deg som kunde.

Vi prates, ja :)

husisolering
husisolerings bilde
Avlogget
hei. Jeg fikk følgende

hei.

Jeg fikk følgende positivt svar fra web10:

Hej,

Hvis du går ind på kontrolpanel->oppgrader->Skift til unix webhotell og bestiller den, så giver du mig fakturanummeret så markerer jeg den gratis.

De bedste hilsner:

Svenn @ Talk Active support

Så nå bare venter jeg på at det blir operativt.

Mvh Jonas

Hjemmeside
Hjemmesides bilde
Avlogget
Bidragsyter
Ikke operativt enda

Ser det ikke er operativt enda, men likevel god (om ikke rask) service. Det er jo i det minste litt positivt, men dette er jo noe de kunne ha ordnet mye raskere, synes jeg.

husisolering
husisolerings bilde
Avlogget
Håper det er på plass til

Håper det er på plass til imorgen

Jonas

husisolering
husisolerings bilde
Avlogget
Parse error: syntax error, unexpected '=' in /usr/home/web/wno4

hei. Nå har jeg blitt overført til en ny plattform. Faktisk så var web 10 så hyggelige at de tok ikke noe for det.

Jeg har nå overført alle filene mine til den nye serveren.

Får opp følgende når jeg klikker meg inn på hjemmesiden min.:

Parse error: syntax error, unexpected '=' in /usr/home/web/wno401490/sites/default/settings.php on line 93

Hva betyr det. Må jeg slette filen default .settings.php  ?

Mvh Jonas

Hjemmeside
Hjemmesides bilde
Avlogget
Bidragsyter
Syntaksfeil i PHP

Kjempebra at de ga deg denne muligheten gratis, men skulle jo bare mangle. Det er fort gjort å tro at man trenger webhotell på Windows hvis man bruker windows selv.

Feilmeldingen du får indikerer at du har en syntakserror før et likhetstegn (=) på linje 93 i settings.php

Var jeg deg ville jeg gjort følgende: Slett settings.php, kopier default.settings.php og kall den settings.php - åpn opp den uredigerte filen og legg inn brukernavn og passord til MySQL slik jeg viser i installasjonsvideoen.

Du kan selvsagt åpne opp settings.php nå også, og forsøke å finne ut hvor syntaksfeilen ligger. Den er mest sannsynlig på linje 92 eller like før linje nummer 93.

husisolering
husisolerings bilde
Avlogget
Er det ikke deilig når man

Er det ikke deilig når man finner ut av ting selv. Livets små triumfer

Er nå kommet inn på siden, og drupal er lastet opp.

Jonas

Hjemmeside
Hjemmesides bilde
Avlogget
Bidragsyter
Gratulerer med suksess!

Supert! Du er dyktig! :)

Hvis du får et nytt problem senere, så opprett en ny tråd. Du har funnet og løst dette problemet nå, o' dyktige mannen! ;)

Svar på forumemnet

(If you're a human, don't change the following field)
Your first name.
Innholdet i dette feltet blir holdt privat og vil ikke bli vist offentlig.