Lage hjemmeside med menyer

Olee
Olees bilde
Avlogget
Ble med: 07.01.2012

Hei. Jeg bruker Drupal og har noen spørsmål angående menyer og linker.

1) Hvordan lage menyer som her på hjemmeside.org?

Hvordan få laget slike snarveier, knapper eller hva det kalles, slike som på denne hjemmesiden der det står koding, publiseringsverktøy osv. Har det noe med videoen Lage menyer og kategorier over innhold på hjemmesiden å gjøre?

Men det store spørsmålet er hvordan får du til de små knappene, om du forstår hva jeg mener.

2) Hvordan åpne linker i ny fane?

Jeg gikk inn på menyer og legg til en ny meny for å lage noen linker til andre hjemmesider, men jeg finner ikke noe valg for å åpne linken i ny fane, er det kanskje ikke menyer som er egnet til slik bruk?

Kanskje jeg må studere videoen jeg linker til ovenfor enda en gang :) Det er kanskje der alle svar ligger?

HjemmesideEdit: Omformet innlegget ditt noe med referanser, slik at andre skal forstå hva du er ute etter.

Mvh Olee

Hjemmeside
Hjemmesides bilde
Avlogget
Bidragsyter
Ble med: 17.06.2008
Menyer på hjemmesiden

Hvordan få suckerfish menyer

Det du ønsker deg kalles suckerfish menyer. Spør meg ikke hvorfor de kalles suckerfish menyer, men de heter nå en gang det. :)

Å gi deg et svar på hvordan du skal få dette er vanskelig, fordi det avhenger av hvilket theme du bruker. Det er helt riktig at instillingene settes i menyene, men for å få linkene til å dukke opp i faner under hverandre slik som her, så må temaet du bruker støtte dette.

Mitt spørsmål til deg er derfor: Hvilket theme bruker du i Drupal?

For et par dager siden hjalp jeg boerboel med et liknende problem. Hun brukte et theme som heter «Salamander Skins», og hvordan hun fikk suckerfish menyer, kan du lese her. Det er mulig samme løsning fungerer i ditt theme, så sjekk gjerne dette.

Hvordan åpne linker i ny fane

Da håper jeg en av de linkene leder hit til Hjemmeside.org, hehehe? :D

Teknisk om å åpne linker i nytt vindu

Jeg vet ikke hvor interessant det tekniske aspektet på dette problemet er, men jeg tar det med likevel. Man kan aldri vite for mye. :)

I HTML-historiens spede barndom så åpnet man linker ved å bruke attributten target, men HTML skal ikke inneholde funksjoner, kun markup og tekst, så å bruke denne er ikke lenger vanlig.

Siden attributten nevnt ovenfor ikke bør brukes, ble erstatningen at folk begynte å bruke JavaScript for å åpne linker i nytt vindu. Man gjorde dette ved å legge inn JavaScript og referere til dette ved hjelp av en attributten rel.

Hvordan sette attributter i menyene på Drupal

Problemet er at menypunktene i Drupal ikke har mulighet for å legge til verken rel- eller target-attributten, og derfor har noen laget en modul som heter menu attributes (nytt vindu). Installer denne modulen slik du gjør med alle andre moduler.

Etter at du har installert denne modulen, får du mulighet til å sette både rel og target-attributter på menypunktene dine, som vist nedenfor.

Det enkleste er å bruke target-attributten, men hvis du heller vil bruke JavaScript og sette rel, så kan jeg hjelpe deg med dette bare du skriker ut.

Menu attributes Drupal module settings

Svar på forumemnet

(If you're a human, don't change the following field)
Your first name.
Innholdet i dette feltet blir holdt privat og vil ikke bli vist offentlig.