Lage hjemmeside enkelt

Anonym
Anonyms bilde

Hei, jeg har lyst til å lage hjemmeside, men vil helst at det skal være så enkelt som mulig. Jeg har ikke så mye tid til dette, og vil helst konsentrere meg om innholdet og ikke alt annet. Det kan jeg godt betale for.

Er det noen her som har prøvd lagehjemmeside.no? Der kan man betale rundt 90 kroner per måned for egen hjemmeside. Med en hjemmeside derfra kan man velge egen mal og legge inn innhold osv. Er det bra?

Hjemmeside
Hjemmesides bilde
Avlogget
Bidragsyter
Ble med: 17.06.2008
Lag hjemmeside på webhotell

Hei, det er meg som driver Hjemmeside.org.

Jeg har ikke prøvd lagehjemmeside.no, så jeg har ikke erfaring med det. Jeg vil likevel hevde at jeg har godt grunnlag til å uttale meg, og vil fraråde deg å bruke pengene dine på en slik tjeneste. De er meget dyre i forhold til hva du får for pengene, og faktisk vil du få betraktelig mer for pengene dine, om du velger et webhotell med ettklikksinstallasjoner av open source publiseringsverktøy.

Priseksempel på lagehjemmeside.no

Hos lagehjemmeside.no får du tilgang til et publiseringsverktøy. Dette ligger på et «webhotell» med usle 50 MegaByte lagringsplass. Du får ikke med domene på kjøpet, dette må du kjøpe utenom.

1. Prisen ved månedlig trekk (uten bindingstid) er 129 per måned og 1548 kroner per år.
  2. Prisen ved forskuddsbetaling i ett år er 89 kr per måned og blir 1068 kroner per år.

I tillegg kommer kostnaden for domenenavn, hvilket er rundt 100 kroner per år. Du må altså punge ut med mellom 1168 til 1648 kroner per år for å ha en enkel hjemmeside.

Videre må du redigere DNS for domenet for å få eget domene tilknyttet hjemmesiden du lager hos dem.

Liten lagringsplass til bilder o.l på hjemmesiden

50MB lagringsplass er langt mindre enn du har på minnebrikken til det digitale fotoapparatet ditt, og det sier litt. Hvis du har bilder på 500 KB (0,5MB) har du bare plass til 100 bilder.

Som du senere vil se, er dette langt under bransjestandarden for hva man får på et webhotell til 300-500 kroner per år(!)

Hjemmesiden blir låst til ett firma

Hvis du kjøper hjemmeside fra lagehjemmeside.no, så låser du deg til dette foretaket, og har ikke mulighet for å flytte hjemmesiden din på et senere tidspunkt.

Videre vil utvikling av webdesign bli svært dyrt, fordi publiseringsverktøyet de bruker er lite kjent. Bruker du derimot Drupal, WordPress eller Joomla, så vil du få tak i dyktige webdesignere til en billig penge fra et globalt marked.

Kjøp webhotell fremfor «enkel hjemmeside»

Ved å kjøpe et webhotell får du alt du får med lagehjemmeside.no (og liknende konsepter), og mer til, for en brøkdel av prisen. Det er også vanlig at man får med valgfritt domene (mittdomene.com, mittdomene.net) når man kjøper webhotell. Hvis man går inn på domenet minhjemmeside.com, vil man da se websiden som ligger på webhotellet.

Enkelt å lage fin hjemmeside med webhotell

Mange webhotell kommer med ettklikksinstallasjoner av kjempegode publiseringsverktøy (CMS). Her er noen anbefalte webhotell som kommer med slik funksjonalitet gjennom fantastico og simplescripts.

Vi snakker om at du får et bedre publiseringsverktøy på webhotell, enn publiserngsverktøyet du får på lagehjemmeside.no o.l. De er like enkle å bruke, og du finner både profesjonelle templates (maler) til salgs og gratisdesign. På denne websiden bruker jeg et gratis publiseringsverktøy (Drupal) og et gratis template.

Det kreves overhodet verken kunnskaper i HTML, CSS eller andre programmeringsspråk for å lage flotte hjemmesider på en enkel måte med et webhotell.

Jeg har laget en videopresentasjon av hvordan man lager webside med CMS her. Hvis det er én ting jeg kunne ønske, så var det at alle som kommer innom Hjemmeside.org så på denne videoen og leste den korte artikkelen. Det gir deg et helt nytt perspektiv på å lage hjemmeside.

Stor lagringsplass til hjemmesiden på webhotell

Videre får du ofte ubegrenset lagringsplass, slik at du ikke står i fare for å ikke ha mer plass til lagring av websiden din. Om du ikke får ubegrenset lagrinsplass, så får du i alle fall langt mer enn 50MB.

Normalt ligger kjempebillige webhotell (200-300 kroner per år) på 2000 til 3000 MegaByte lagringsplass, altså 40-60 ganger mer enn du får til disposisjon på slike hjemmesideløsninger.

Svar på forumemnet

(If you're a human, don't change the following field)
Your first name.
Innholdet i dette feltet blir holdt privat og vil ikke bli vist offentlig.