Lage hjemmeside med Joomla, hjelp

HaukC
HaukCs bilde
Avlogget
Ble med: 03.01.2010

Hei!Jeg håper virkelig at noen kan hjelpe meg med dette! For et par uker siden bestemte jeg meg for å lage ei nettside, og jeg ser nå at jeg nok har tatt meg litt vann over hodet, for jeg fatter ikke helt hvordan jeg skal gå frem nå videre. Jeg har skaffet meg et domene, en webhost (hostgator) og designet siden skal ha. Jeg har også lagt inn Joomla på serveren for å lettere kunne oppdatere siden.

Til nå har jeg ikke klart å gjøre mer enn dette, altså føler jeg at jeg har alle midlene som skal til for å sette opp nettsiden slik at det kun vil være å redigere den, men vet ikke helt hvor jeg skal begynne. Er det noen snille sjeler, med litt mer kunnskap enn meg, som kunne gitt meg en kort liste på hva jeg bør gjøre, evnt hvilke nettsider/artikler det kunne vært smart å lese? Har vært innom diverse basis-"lag en hjemmeside"-sider, og kan derfor de helt elementære kodingene som skal til, så heeelt på jordet er jeg jo ikke!

All hjelp tas imot med stor takk, og spørsmål besvares selvsagt etter beste evne.

HaukC
HaukCs bilde
Avlogget
Registrerte meg på Hjemmeside

Synes ikke det var helt passende å være anonym når jeg ber om hjelp, så jeg registrerte meg like godt, jeg! Håper virkelig at noen har bry/mulighet til å veillede en ellers totalt fortapt sjel!

PS: Jeg har lagt Joomla i en sub-directory, dette vil ikke gjøre noe med tanke på endring av forsider etc?

Hjemmeside
Hjemmesides bilde
Avlogget
Bidragsyter
Ble med: 17.06.2008
Joomla forum eller annet publiseringsverktøy

Heisann,

Har du allerede lastet opp Joomla på webhotellet og installert det der, eller er det dette du har problemer med?

Annet publiseringsverktøy

Tok du et bevisst valg da du gikk for Joomla CMS? Har kun brukt dette i en testperiode, og jeg likte det ikke.

Jeg anbefaler deg til å bygge opp websiden med publiseringsverktøyet Drupal i steden. Det er mer brukervennlig og lettere å skreddersy enn Joomla (sier jeg og mange andre).

Har du sett disse videotutorialene hvor jeg installerer og setter opp moduler til publiseringsverktøyet? Kommer flere videoer om Drupal her i nær fremtid (innen fredag regner jeg med).

Hvis du stadig vil bruke Joomla

Her er det norske foraet til Joomla, der får du kanskje svar fortere enn her. :)

HaukC
HaukCs bilde
Avlogget
Grunnen til at jeg valgte Joomla CMS

Hei, og takk for raskt svar!

Grunnen til at jeg valgte Joomla er at jeg har hørt at det er enkelt å oppdatere websiden sin med dette, noe som for meg er et enormt pluss, iallefall til jeg får litt mer kunnskap rundt webkoding etc. Jeg har lastet dette opp til serveren min (i en undermappe jeg kalte Joomla, da jeg synes det virket rart å legge den i root directory, eller?), og akkurat dette fungerer utmerket.

Problemet kommer når jeg har lagt inn designet (index-filen og css-filen) i public_html. Er det da kun koding av index-fila som gjenstår før jeg er up and running? Og så bruker jeg Joomla videre til å legge til artikler etc?

Hjemmeside
Hjemmesides bilde
Avlogget
Bidragsyter
Joomla CMS

Bare hyggelig ;)

Ja, de fleste open source publiseringssystemer som Joomla og Drupal gjør det enkelt å drive med publisering på nett. :) Jeg har lagt min elsk på Drupal, fordi det er så enkelt og brukervennlig. I tillegg har jeg kikket mye i kildekoden, og den er ufattelig elegant og effektiv. (Jeg koder også egne moduler til Drupal, så dette er et CMS for både nybegynnere såvel som viderekommende.)

Joomla CMS i rotkatalog og template

Neida, det er ikke rart å legge den i rotkatalogen. Da kommer man jo rett til websiden din ved å poppe direkte inn til domenet ditt, fremfor å måtte gå innom dittdomene.com/joomla/ :) Jeg pleier i allefall å kjøre hovedsiden i rotkatalogen og eventuelle forum i underkatalog eller som subdomene.

Hva mener du med designet? Har ikke Joomla et eget template system for designmaler? Er dette en layout du har laget selv, eller er det noe du har kjøpt/lastet ned?

Vil i alle fall anta at det er en dedikert katalog hvor templates skal legges, for så å aktiveres fra administratorpanelet i Joomlas backend (dvs der man logger inn og kan kontrollere look&feel, legge til innhold osv).

Hvis du ikke finner ut av dette, så kan jeg godt prøve å laste ned Joomla, en template og se om jeg får det til.

HaukC
HaukCs bilde
Avlogget
Joomla CMS er hjemmesiden min?

Ah, så Joomla er egentlig hjemmesiden min, ikke et arbeidsverktøy bare? DA tror jeg det er smart å legge den i root, likevel. Men når jeg gjorde dette sist kom jeg inn på en eller annen Joomla side, som ikke hadde noe med mitt design og min index å gjøre, som da lå i public_html. Er det noe som skal slettes her?

Layouten er kjøpt fra monstertemplates. 

Men hvis alt dette skal gjøres i Joomla tror jeg rett og slett jeg må inn og eksperimentere litt mer. Du skal slippe å bruke tid på det, så hvis alt gjøres i Joomla, uten at jeg trenger å endre på kode etc, skal jeg ta det videre i joomla-forumet du linket til over.

I så fall må du ha tusen takk for hjelpen :)

Hjemmeside
Hjemmesides bilde
Avlogget
Bidragsyter
Joomla er hjemmesiden din

Det stemmer, Joomla er ett av mange publiseringsverktøy. Målet med slike publiseringssystemer er brukervennlig administrering av websider og publisering av innhold. Det er vanlig at man her en administratorkonto hvor man kan bytte design, legge til innhold, utvide funksjonaliteten og så videre. :)

En layout kjøpt fra monstertemplates er nok kvalitetssikret, så det fungerer nok storartet så snart du har funnet ut hvor du skal legge det, og hvor i backendet du skal aktivere det, ja :)

Bare hyggelig å være til hjelp, og du får ha lykke til med hjemmesiden din :)

HaukC
HaukCs bilde
Avlogget
Joomla CMS i root

Så bra, takk for at du lærte meg det. Herre, sier litt om hvor grønn jeg er, og jeg kommer sikkert til å le av hvor enkelt dette egentlig er om et halvår eller noe i den duren.

Men når Joomla er lagt i root-directory, og man går inn på min side (http://www.spillkritikk.com) ser man en Joomla-side. Hvorfor er det ikke mitt design og min index som ligger der, når den også ligger i public_html?

EDIT: Glem det, fant ut av det. Av en eller annen grunn lå ikke index- og css fila på rett plass.

Hjemmeside
Hjemmesides bilde
Avlogget
Bidragsyter
Kul hjemmeside

Se det, se det! Synes websiden din blir knalltøff. Du er gamerentusiast, skjønner jeg :)

Skal du prøve å monetisere dette prosjektet? For de som ikke vet hva å monetisere er; tjene penger. :)

HaukC
HaukCs bilde
Avlogget
Hobbyside

Takk, takk!

Vel, i utgangspunktet er det et hobbyprosjekt, men vi får se hvor stort det blir. Er jo ikke noen vits i å IKKE tjene noen penger på det hvis man skulle få sjansen, men det ser jeg på som litt lenger frem i tid. Først må man få siden opp og gå :P

HaukC
HaukCs bilde
Avlogget
Template er CSS-fil

Hei, håper du kan hjelpe meg igjen, har nemlig dukket opp et problem. Et stort problem.

Jeg tror nemlig at jeg må slå fra meg Joomla, ettersom designet mitt er et CSS-dokument. Jeg har hørt at det er mulig å endre dette til et Joomla-template, men man skal kunne endel for å gjøre dette. Noe jeg åpenbart ikke kan. Derfor er jeg ute etter andre løsninger, hvor jeg ikke trenger å endre templaten min.

Hva vil du anbefale å bruke i cPanel? Er Drupal fortsatt en mulighet?

Hjemmeside
Hjemmesides bilde
Avlogget
Bidragsyter
Template for CMS hos Monstertemplates

Ok, la meg se om jeg har forstått dette riktig:

1. Websiden på spillkritikk.com er satt opp med Joomla, men du bruker ikke det webdesignet du ønsker.
  2. Webdesignet du ønsker ble kjøpt via Monstertemplates. Dette er ikke en template for Joomla CMS.
  3. Du ønsker å bruke webdesignet du kjøpte sammen med et annet CMS, og lurer på om Drupal er en kandidat.

Template for layout i publiseringsverktøy

Dessverre så er det slik at Drupal (og alle andre CMS meg bekjent) har et templatesystem. Kan du linke til prospektet for det webdesignet du kjøpte hos Monstertemplates? Jeg lurer på hva det er du har kjøpt. De har jo egne kategorier for templates til de forskjellige CMSene.

Hvis webdesignet du har kjøpt ikke er til et publiseringsverktøy, så aner jeg ikke hvordan det er ment å brukes. IDer og classer i CSS-filen skal korrespondere med tagger, IDer og classer i HTML-dokumentet, derfor må disse to utvikles sammen.

Det er vanlig at webdesignere kjører et publiseringsverktøy og utvikler layout til dette, for så å selge det via Monstertemplates. Dermed kan alle som bruker dette publiseringsverktøyet kjøpe rettigheten til å bruke layouten.

Worst case scenario nå er at du sitter med en layout du ikke får brukt til noe. :(

Anonym
Anonyms bilde
Template jeg kjøpte

Aouch!!

Her er templatet jeg har kjøpt: http://www.templatemonster.com/website-templates/25115.html - krysser fingrene for det beste her nå...

Hjemmeside
Hjemmesides bilde
Avlogget
Bidragsyter
Kontakt Template Monster for ersatatning

Ok, én dårlig nyhet og én som kan resultere i noe godt.

Templaten du har kjøpt er ubrukelig til ditt formål

Templaten du har kjøpt er, som du kanskje har fått beskjed om av folka hos Joomla, et CSS-template. Det betyr at templaten er ment som en "mal" man kan bruke til å utvikle sin egen webside. Veldig uheldig, siden det betyr at du enten må bruke templaten du har kjøpt for å bygge en egen template til Joomla eller Drupal.

Som du sier, har du ikke denne kompetansen, og å opprette egne undersider med unikt innhold vil neppe være noe du ønsker, siden du da ikke får brukt et publseringsverktøy som hjelper deg med publisering, oppgradering og administrasjon av innhold. Uheldig.

Har vært i kontakt med Template Monster

Da jeg skjønte hvilken smell du hadde gått på, tok jeg kontakt med folkene hos Template Monster og forklarte dem hva som hadde skjedd.

Jeg forklarte også at problemet ditt har oppstått, fordi du ikke var klar over hvordan templates fungerte. Jeg fikk da en mailadresse du kan bruke, for å be om en erstatning.

Velg CMS og finn et støttet template for publiseringsverktøyet

Det første du bør gjøre nå, er å velge hvilket CMS du skal bruke. Jeg anbefaler som sagt Drupal, men hvis du vil bruke Joomla, så er du hjertlig velkommen. Merk dog at jeg kan hjelpe deg med eventuelle spørsmål i Drupal, noe jeg ikke vil kunne i samme grad hvis du går for Joomla.

Hvis du velger Drupal, se til at themet er for Drupal 6! Hvis du er i tvil, ta kontakt her, så kan jeg svare.

Hva angår Joomla, så velg den versjonen du planlegger å bruke for Joomla. Ser ut til at Joomla 1.5 er det vanligste, men pass på dette selv.

Skriv ned templatens item number

Når du har funnet et template du vil ha, skriv ned item ID. Dette er et nummer, og du finner nummeret i prospektet for hvert template, eller under layoutene i opplistingen;

item number for templates fra Template Monster

Du trenger dette nummeret for senere referanse i korrespondanse med Template Monster. Videre ser du hvilket CMS templatet er tiltenkt under "item number".

Ta kontakt med Template Monster

I samtalen min med support, ble jeg bedt om å henvise deg til Allan Jankowski som er Senior Support Manager. Du får kontakt med ham på eposten allan(alfarøkkel)template-help.com (erstatt alfarøkkel og parentesene med @)

Jeg kan ikke garantere deg at du vil få en erstatning, men dette handler om rennomé, og jeg tror de vil strekke seg langt, når de skjønner at du er en nybegynner som har handlet i god tro. Gi meg beskjed om saken løser seg.

Eksempel på forklaring du kan maile

Dette er ikke et eksempel for å være nedlatende. Jeg antar at du har problemer med terminologien du må bruke angående CMS osv, det er derfor jeg har laget den, ikke fordi jeg ikke tror du kan engelsk :)

Hi, my name is DITT_NAVN

I recently purchaced a CSS template (item number #25115) thinking I could use it with a CMS like Joomla or Drupal, but now I know better. My order ID is #BESTILLINGSNUMMER and my email is: DIN_EPOST

Because I didn't know how to enable the template with the CMS of my choice I asked around in a forum. The forum administrator contacted Template Monster through your live chat. The person in live chat told him to tell me to contact you to ask if I could replace the template I wrongfully bought with one I can actually use.

I hope you can help me, and I'd love to replace the template I bought with this one: #ITEM_NUMBER

Thank you for your time, and please let me know if you need any further details about my unfortunate purchase.

DITT_NAVN

Da håper jeg det ordner seg, og jeg håper du forteller hvordan det gikk, er jo litt nysgjerrig :)

Anonym
Anonyms bilde
Takk for hjelpen

Hei, og tusen takk for veldig god hjelp, nok en gang.

Har sendt en mail til Allan, og krysser nå fingrer, tær, ben, armer og alt som ellers er langt nok til å krysses, i håp om at dette ordner seg. Har bedt om å endre til #26398, et Drupal-tema, ettersom det ser ut som jeg kan trenge litt mer hjelp, og du har vært helt fantastisk.

Så får vi se hva han sier. Enn så lenge, tusen takk for suveren hjelp!

HaukC
HaukCs bilde
Avlogget
Haha, fantastisk!Jeg har nå

Haha, fantastisk!

Jeg har nå vært i samtaler med han du henviste meg til (jeg hadde allerede sendt ham en mail før jeg postet her, men det du skrev var visst det som skulle til!), og de har gått med på å bytte templaten til Drupal-temaet 26398.

Tusen, tusen, takk, Mr. Hjemmeside.

Så nå som jeg (sannsynligvis imorgen) får tilgang til dette nye templatet, hva råder du meg til å gjøre (kort fortalt) for å få hjemmesiden up and running?

*Legger akkurat nå inn Drupal i mitt cpanel via Fantastico.

(GLAD!)

Hjemmeside
Hjemmesides bilde
Avlogget
Bidragsyter
Nytt template

Så flott at det løser seg! :D Får slå meg litt på brystet og si at malen jeg ga deg legger alle opplysninger på bordet sammen med en forklaring. Det gjør jobben hans enkel, og han forstår at du faktisk har gjort en "nybegynnerfeil". :)

Siden vi går inn på en ny problemstilling rundt installasjon av Drupal med Fantastico, opprettet jeg en ny tråd.

Svar på forumemnet

(If you're a human, don't change the following field)
Your first name.
Innholdet i dette feltet blir holdt privat og vil ikke bli vist offentlig.