Lagringsplass til hjemmeside

Anonym
Anonyms bilde

Jeg er kunde hos Lyse (har fiberlinje, er jeg blitt fortalt). I tillegg til internett har jeg også en plass hvor jeg kan lagre hjemmesiden min. Tror det er 50 megabyte eller noe. Har bredbånd gjennom Buskerud Energi, men det heter Altibox og leveres av Lyse.

Spørsmålet mitt er: Kan noen fortelle meg om jeg trenger å kjøpe et eget webhotell når jeg har lagringsplass på internett allerede? I kveld snakket jeg nemlig med noen venner om egen hjemmeside. Da fikk jeg vite at jeg kan kjøpe et domene uten webhotell, og peke domenet det til lagringsplassen (fra Lyse) hvor jeg har hjemmesidene mine.

Stemmer dette, og hvis det stemmer, hvordan gjør jeg det?

HilsenMiranda

Hjemmeside
Hjemmesides bilde
Avlogget
Bidragsyter
Ble med: 17.06.2008
Grunnen til at du vil ha webhotell

Hei på du :)

Hvis du har bredbånd fra Lyse gjennom ebnett, så har du faktisk 100MB med lagringsplass. Problemet med å ha websidene sine der er dessverre at:

1. Eget domene må skje via cloaket domene
  2. Lagringsplass for hjemmeside hos Lyse har ikke database
  3. Lagrinsplassen støtter ikke PHP (eller andre dynamiske programmeringsspråk)

Konsekvensene av disse tingene er at du blir sittende med en dårlig løsning. Det er vel verdt å bruke de skarve kronene et webhotell koster. La meg forklare hvorfor, punkt for punkt :)

For å forstå dette, er det kjekt å vite litt om hva domene er, og hvordan domener og hva de brukes til.

For at hjemmesiden skal komme opp når man går inn på www.dittdomene.com, så har man noen valg, her er de tre vanligste, og hva som kreves for å implementere dem.

Peke domene mot alias eller dedikert IP

Et domene skal i prinsippet peke til en IP-adresse, men ofte har man flere domener og få IP-adresser til disposisjon. Da kan man bruke et alias for å sende alle forespørsler til de respektive ressursene på serveren.

Alias for domener i praksis

På et vanlig webhotell deler man server med flere andre brukere. Ofte har denne éne serveren én IP. Dog har alle som bruker serveren forskjellige domenenavn. Det man gjør for at den riktige hjemmesiden skal komme opp er å bruke et alias.

Da sier man rett og slett ifra til serveren at: «Hvis noen går inn på www.mittdomene.com, så skal du vise frem denne hjemmesiden. Hvis noen går inn på www.andresdomene.com, så skal du vise denne websiden». På den måten kan en server med én IP hoste mange hjemmesider, som i sin tur adresseres med forskjellige domener.

Hvordan sette opp alias for domene

For å få satt opp et alias for domenet, kreves det at man har administratortilgang på serveren. For å ha administratoradgang må man som regel hoste selv, ha VPS eller en dedikert server.

Kjøper man webhotell med mulighet for hosting av flere domener, er dette ofte noe man kan sette opp fra webhostens kontrollpanel via nettleseren. Videre peker man ønskede domener til IP-adressen serveren står på.

For webhotell hvor man får med domene, settes dette opp av webhosten, og du som sluttkunde trenger ikke å gjøre noe for å få det til å fungere.

Domene og dedikert IP i praksis

Har man derimot mange IP-adresser til rådighet, så kan hvert domene få sin egen IP. Dette gir mer fleksibilitet, men er uvanlig for normale brukere.

Grunnen er at vi ikke har uendelig med IP-adresser, og de vi har må deles mellom de som skal koble seg mot internett.

Hvordan sette opp domene mot dedikert IP

Dette er enklere enn for alias, fordi det ikke kreves oppsett av et alias. Man peker rett og slett bare domenet mot den dedikerte IP-adressen.

Cloaket domene

Et cloaket domene innebærer at domenenavnet du har blir liggende som ei ramme over den faktiske adressen. Ofte kalles slik cloaking for WWW-videresending.

Man kan sette opp et cloaket domene på to måter.

1. Videresending fra domene til egentlig adresse
  2. Videresending til egentlig adresse, men domenet blir stående

Her kommer forklaringene på de to, pluss grunner til hvorfor løsningene ikke er gode.

Videresending fra domene til egentlig adresse

(1) Har man feks en hjemmeside på http://home.oneline.no/~barten/ og ønsker å videresende www.mittdomene.com til denne adressen, så vil brukere som går inn på www.mittdomene.com bli videresendt til http://home.online.no/~barten/. Dette innebærer at domenenavnet ikke vil stå i adresselinjen i nettleseren til den som besøker hjemmesiden din.

Hvorfor unngå videresending fra domene til egentlig adresse

For en webutvikler er grunnene åpenbare. Man kjøper domenenavnet for å se mer profesjonell ut. Et godt domene er også viktig for å bygge tillit, og for at folk skal huske websiden din.

Hvis en bruker går inn på domenet ditt, men blir omdirigert til en lagringsplass for hjemmesider fra Telenor, Lyse eller andre bredbåndsleverandører, så synker seriøsiteten, varemerkeeksponering og tilliten betraktelig for den som ankommer.

Videresending til egentlig adresse, men domenet blir stående

(2) Ønsker man at domenenavnet skal bli stående, så er dette mulig. En bruker som da går inn på http://home.online.no/~barten/ vil da se domenet www.mittdomene.com i nettleseren sin. Problemet oppstår når vedkommende klikker på linker på nettstedet ditt.

La oss si du har en underside som heter «min-by.html», og en bruker går inn på denne siden ved å klikke på en link fra siden din. Da vil vedkommende egentlig se på http://home.online.no/~barten/min-by.html, men i nettleseren hans står stadig adressen www.mittdomene.com

Hvorfor unngå videresending til egentlig adresse, men la domenet bli stående?

Igjen, grunnene er åpenbare. Hvis noen liker innholdet på websidene dine, så vil de garantert ønske å dele dem med seg. Ofte over MSN, IRC eller andre instant message tjenester. Kanskje også epost, twitter, facebook osv.

Ved å ha domenenavnet stående i fast form i adresselinjen, så vil brukeren ha problemer med å kopiere linken til websiden din for å sende den. Hvis han sender dem domenet, så vil de som mottar den havne på forsiden på hjemmesiden din, og ikke den undersiden vedkommende forsøkte å linke til.

Konklusjon: Kjøp webhotell og domene

Som du ser er det absolutt enklest å betale 3-500 kroner per år for ei pakke med webhotell, domene og epost i ett. Da slipper man å måtte forholde seg til alt dette, og særlig unngå cloaking. Dette er også best med hensyn på søkemotoroptimalisering (slik at folk finner deg i søkemotorene), samt. at du har egen database og støtte for PHP, Perl/CGI og andre dynamiske programmeringsspråk.

Hvis du går for lagring av hjemmesidene dine hos Lyse, så vil websiden din havne på en adresse som denne: http://home.lyse.net/mittnettsted/

Du har ikke tilgang til å sette opp et alias, for du har neppe administratortilgang på Lyse sine webservere. Lagringsplassen for hjemmesider hos Lyse har heller ikke dedikerte IP-adresser. Ergo er cloaking av domene siste utvei.

Her er et par anbefalte webhotell fra meget gode og billige webhoster. Jeg anbefaler sterkt begge de hostene som er listet på den websiden.

masterpiece
Anonyms bilde
LES

bare gå inn på domeneshop.no eller one.com.

Svar på forumemnet

(If you're a human, don't change the following field)
Your first name.
Innholdet i dette feltet blir holdt privat og vil ikke bli vist offentlig.