Sortere noder alfabetisk og etter årstall

boerboel
boerboels bilde
Avlogget
Ble med: 04.10.2011

Jeg har Drupal 6 og modulen views installert. Jeg lurer på om man kan få sortert listevisning etter årstall i overskriften og?

Jeg har fler som heter det samme, men med 2010, 2011, 2012 bak. Pr nå blir alt liggende kun etter alfabetisk rekkefølge, noe som gjør at noe fra 2009 kommer over noe fra 2011, skulle gjerne hatt dette under hverandre, både alfabetisk og etter årstall slik at det blir riktig.

Hjemmeside
Hjemmesides bilde
Avlogget
Bidragsyter
Ble med: 17.06.2008
Sortering av noder, alfabetisk og etter årstall

Nei, dette er ikke mulig å gjøre på en enkel måte ved å hente årstallet ut av tittelen. Her er to potensielle løsninger:

Det greieste er nok å begynne tittelen med årstallet; på den måten vil du kunne sortere nodene etter årstall.

Alternativt kan du opprette et nytt felt i nodene og kalle det «dato» el.l. I dette feltet kan du legge inn datoen som gjelder for innholdet, og da har du tilgang til å bruke feltet for å sortere nodene i tillegg til overskriftene i views.

boerboel
boerboels bilde
Avlogget
Årstallet

Da jeg satte årstallet foran fikk jeg det riktig ihht. det ihvertfall :)

Prøver å legge til dato felt på innholdstypen, men ser ut som den kun tillater eksempelvis visningen 3.2011, eller 3.11 - skulle gjerne hatt visningen eks. 06.03.11 - går dette, eller er jeg overforlangen? ;)

Hjemmeside
Hjemmesides bilde
Avlogget
Bidragsyter
Sortere etter dato

Grunnen til at du ikke får lagt inn datoen, er nok fordi du bruker integer eller float som datatype. En integer er et heltall, mens en float er et desimaltall; ergo kun 0 eller 1 desimal for integer og float. Med ditt datoformat med to punktum, vil man ikke ha muligheten til å legge inn data.

To løsninger på problemet:

Bruke UNIX TimeStamp for å sortere etter dato

Det absolutt enkleste er å bruke et integer felt og poste et såkalt timestamp. Et timestamp er antall sekunder siden 1970. På denne siden kan du konvertere fra dato til UNIX timestamp. Du får da opp et nummer med antall sekunder, og du kan bruke dette til å sortere nodene i kronologisk rekkefølge.

Bruke moduler for å sortere etter dato

Et litt mer omfattende alternativ er å opprette en ny innholdstype spesifikt for innholdet du skal sortere etter dato. Deretter hadde jeg lastet ned og installert modulen CCK og date. Du kan da lage et nytt felt som heter dato, og ved hjelp av "Date Popup" dukker det opp en kalender som du kan velge dato med. Her er en litt omfattende tutorial jeg fant. Den går lengre enn det du ønsker, men du ser hvilke muligheter den gir.

Drupal Calendar Setup

boerboel
boerboels bilde
Avlogget
Prøvde å lage et tekstfelt,

Jeg har valgt å gå for timestamp.

Kan jeg fjerne dette integer feltet slik at det ikke blir synlig for andre som leser det?

Hjemmeside
Hjemmesides bilde
Avlogget
Bidragsyter
Fjerning av felt fra teaser og node

Hvis du skal gå for UNIX TimeStamp løsningen, og har installert CCK, så kan du skjule feltet, ja. Trykk:

1. Administrer
  2. Innholdstyper
  3. «Manage fields» for den innholdstypen det gjelder
  4. «Display Fields» øverst

Du kan da velge om du skal eksludere feltet i teaser eller node, og gjemme dem, slik:

Hidden and excluded field and label in node and teaser

boerboel
boerboels bilde
Avlogget
Takk, da er feltet eksludert

Da var det i orden :)

Svar på forumemnet

(If you're a human, don't change the following field)
Your first name.
Innholdet i dette feltet blir holdt privat og vil ikke bli vist offentlig.