Litt om logistikk og servicegrad

Ingen svar
Hjemmeside
Hjemmesides bilde
Avlogget
Bidragsyter
Ble med: 17.06.2008

I denne artikkelen skal jeg skrive kort om det viktige begrepet servicegrad. Når vi snakker om servicegrad må vi også snakke om negativt lager, alternativkostnad og lagerkostnad. Begrepene vil bli forklart underveis. Hvis det er noe som ikke er klart, vennligst spør så skal jeg forklare i lengre drag.

Servicegrad

Servicegrad er sannsynligheten for at produktet er på lager ved etterspørsel. Hvis produktet ikke er på lager når det etterspørres vil man oppnå såkalt negativt lager.

Negativt lager er en kostnad du får fordi varen ikke er på lager, men hva kostnaden er kan være vanskelig å definere, fordi det avhenger av flere ting.

To ekempler på lav servicegrad og negativt lager

Et eksempel fra hverdagslivet er at man kommer til en dagligvarebutikk som aldri har brød i hyllene etter klokken 18. Hvis man vet dette så vil man unngå å dra til denne butikken hvis klokken er over 18, og dermed mister de store inntekter på alle de andre varene du ville kjøpt i tillegg til brødet. På grunn av dette kan det tenkes at det lønner seg å kaste brød som ikke blir kjøpt etter stengetid hver kveld.

Det samme eksempelet kan brukes i nettbutikker som selger datautstyr eller ting som skal fungere sammen. Jeg har f.eks. kansellert hele handlekurver fordi et vitalt komponent ikke er på lager. Det kan f.eks. være at jeg har bygget en PC, men så har de ikke hatt RAM på lager. Hvis orderen er på 10 000 kroner og RAM koster 500 kroner, så mister de med andre ord hele orderen på 10 000, fordi de ikke har det ene vitale komponentet. Hele orderen går til en konkurrent som har de samme produktene og RAMen jeg ønsker på lager.

Lagerkostnad og alternativkostnad ved høy servicegrad

Man kan forsøke å holde servicegraden høy for å minimere negativt lager, men da øker lagerkostnaden. Lagerkostnaden er de kostnadene du har ved å ha ting på lager. For små bedrifter som ikke har store kostnader i forbindelse med lagring vil dette primært være faren for ukurans og alternativkostnaden for å binde kapitalen i lager.

Ukurans betyr at varene taper seg i verdi mens de ligger på lager, slik at du må selge dem til en lavere verdi enn du hadde forventet, eller at du må selge dem med tap. Dette skjer f.eks. hvis du selger klær og klærne du selger går av moten, eller at datautstyret du selger utfases av nye og bedre modeller.

Alternativkostnaden er avkastningen du går glipp av ved å legge varer på lageret. La oss si du har et produkt som gir 100 % avanse for hver solgte enhet. I steden for å binde pengene i lager på varer som ikke selger så bra kunne du brukt pengene på å annonsere for dette produktet. Du ville da solgt flere enheter og tjent mer på dette. De pengene du går glipp av her fordi du heller har lager, kan ses på som alternativkostnaden ved lager.

Avveining mellom servicegrad og kostnader

Avveiningen mellom høyt eller lavt lager er syltynn. Det koster deg penger å binde opp penger i lageret, fordi det gir deg lagerkostnad og alternativkostnad, men samtidig har du kostnaden for negativt lager hvis du har lite på lager.

• Stort lager = høy servicegrad = alternativkostnad og lagerkostnad
  • Lite lager = lav servicegrad = negativt lager

En tommelfingerregel for små bedrifter er å gjøre en enkel ABC analyse over varesortimentet. Det vil si å dele inn produktene etter hvor mye de bidrar med til omsetningen, og så holde høyt lager av de tingene som bidrar mye, men lavt av de som ikke er så etterspurte. Husk dog at mange av de små produktene ofte er en forutsetning for å selge de store, ref eksemplet om brød og RAM ovenfor.

Svar på forumemnet

(If you're a human, don't change the following field)
Your first name.
Innholdet i dette feltet blir holdt privat og vil ikke bli vist offentlig.