Lurte på om det var mulighet å få en tilbakemelding på CSS kodingen av denne siden

Kit 74
Kit 74s bilde
Avlogget
Ble med: 28.06.2010

har startet å for stå litt om hvordan jeg bruker CSS og html sammen. men det har blitt en del banning og stiking når jeg har jobbet med siden som jeg driver å bygger om helt nå.

www.modell-utrykning.com/test_lager/ambulansestasjon.html

Dette er en av tre hjemmesider jeg har...http://www.modell-utrykning.com/

goran298
goran298s bilde
Avlogget
BidragsyterDonator
Ble med: 31.03.2010
Tilbakemelding

Hei.

Kan prøve å svare deg her :)

Først av alt regner jeg med at denne siden er en del av større side som du planlegger, og dermed regner jeg med at du setter denne siden "inn" i en annen side.

Dersom du beholder den slik den er nå så får jeg en følelse på å gå tilbake til "steinalderen". Setter du den derimot inn i en eksisterende side kan det bli bra.

Nå regner jeg med at du kanskje ønsket tilbakemelding på selve måten den er byggd opp på uten tabeller, (nei, jeg har ikke sett på kildekoden) så er jo siden grei nok. Med hvordan du har bygd opp listen over biler som etterhvert kommer her.

En annen ting jeg kanskje hadde vurdert er bakgrunnsfargen, skrifttype og skriftfarge. Dette er riktig nok smak og behag, men det er viktig at du holder deg til at skrifttypen og fargevalget er klart og tydelig for alle brukere. Tenk deg at flere av ditt publikum har interesse for ambulanser og andre utrykningsbiler, men er fargeblind.... Da vil du slite med den delen av brukere. Derfor bør du bruke en bakgrunnsfarge og en skriftfarge som gir klare og tydelige kontraster slik det er på denne siden f.eks.

Håper dette var noe til hjelp :)

Kit 74
Kit 74s bilde
Avlogget
Ja det er en av mange sider so jeg drive å lager om

vet om at jeg har valgt farger å skrift uten om det vanlige. på en måte så har jeg gjort dettte på bakgrund på av at jeg har brukt farge koden som er blitt brukt på kjøretøyene.

men har hvoved siden som jeg ikke helt vet om hvordan jeg kan tenke meg å få satt inn stasjons siden og andre sider inn i deler av hovesiden i css/html fungsjon.

jeg har så vit borti drupal, men synest den ble litt for tung for meg å lære nå.

jeg men alt kan ble bedre med sidene etter vært som jeg jobber meg igjenom dette å lærer meg mer om tingene :-)

goran298
goran298s bilde
Avlogget
BidragsyterDonator
Hei igjen

Nå vet jeg ikke om du skal bruke den layout'en du har på hovedsiden... men det du kan gjøre er å døpe om denne aktuelle siden fra NAVN_PÅ_SIDEN.html til NAVN_PÅ_SIDEN.php

Deretter bruker du <?php include="NAVN_PÅ_SIDEN.php" ?>, dette setter du inn nøyaktig der du vil ha denne siden til å vises f.eks. <div class="velkomen"><p>Velkommen til denne hjemmesiden</p></div>.

Her bytter du ut <p>Velkommen til denne hjemmesiden</p> med <?php include="NAVN_PÅ_SIDEN.php" ?>. Du vil da se hva som skjer, da er det bare å prøve seg frem til du finner den "riktige" plassen for siden din. :)

Mulig jeg forklarte meg knotete, om du ikke skjønner hva jeg mente så skrik ut så skal jeg prøve å forklare det bedre :)

Kit 74
Kit 74s bilde
Avlogget
er enda litt grønn på programeringen

så som forsiden jeg har nå vet jeg ikke om jeg vil beholde som den ser ut nå med html og css.

men er åpen til å endre til kansje noe bedre. men har vel funnet et utsende som jeg kansje synest er bra, men kunne kansje tenkt meg om det går and å bygge det opp litt på samme måtte i php!!

jeg har en et system nå som jeg kan bygge om eller bygge på som jeg liker .

goran298
goran298s bilde
Avlogget
BidragsyterDonator
gjøre om til php

Det skal i utgangspunktet gå helt greit å gjøre det om til php :)

Det første du da gjør er å ta samtlige html filer å døper om til php. Altså alle filer med "NAVN.html" til "NAVN.php".

Neste du gjør er å lage flere filer som du f.eks. kaller "header.php", "menu.php", "body.php" og "footer.php", du kan jo begynne med ei f.eks. "footer.php". Da ser du fort hvordan du kan gjøre dette, bruker du footer så er den ofte med minst informasjon og derfor lettere å jobbe med.

Steg tre blir da og finne <div id="footer"> NOE TEKST HER </div>, ta det som står fra og med div-tagen "footer" og finn der den slutter å ta med slutt tagen. Klipp dette ut og sett inn i "footer.php". Deretter så gjør du som følger <?php include="footer.php" ?> og setter denne php-linjen inn der footer-tagen stod i index filen. Da skal du ha to php filer og dersom jeg har forklart meg slik at du skjønner fremgangsmåten her så vil du da kunne gjøre dette med resten av index filen og andre sider du måtte ha. 

Når dette er sagt så er denne måten å gjøre det på dersom du ikke bruker et CMS-system slik som drupal eller lignende. CMS-systemer kan ha en annen måte å gjøre dette på, der må du nesten lese deg opp på det aktuelle systemet du eventuelt bruker. Slik jeg har forstått det så prøver du å lage siden helt fra bunnen selv. :)

Benytter du deg av denne måten som jeg har beskrevet så er den ganske enkel i starten, når du skal lære deg css, html og php. Så lenge du har noe kjennskap til css og html vil du ikke ha noe problem med å gjøre sidene dine opp til php. Det er praktisk talt ingen forskjell. Det som er viktig å huske nå i begynnelsen med php er å gjøre alle html filer om til php. Det gjør du ganske enkelt med å endre etternavnet fra html til php, altså: FILNAVN.html blir FILNAVN.php

adw4nced
adw4nceds bilde
Avlogget
Ble med: 04.11.2011
hei

Heisann. Jeg vil si du har kommet en lang vei med tanke på at, du har jo fått opp en virkende side. Det i seg selv er jo veldig positivt :)

Jeg skal derimot kritisere littebitt, bare en smule.

Et design på en nettside har utrolig mye å si, så lenge du skal få en viss kundetrafikk til siden, altså besøkende.

(Er dine fremtidige besøkende en fokusert gruppe som er inneforstått med hvor de skal, for å få den relevante informasjonen de trenger. F.eks at du har fortalt dem om informasjonen. (at den står på din side) så er det jo et fett hvordan ting ser ut og ikke, så lenge de får det de trenger.

Det er derimot ikke det samme om trafikken til siden din er en ufokusert gruppe, altså at nettsiden din skal trekke trafikk fra alle mulige kroker, fordi informasjonen er relevant for dem. Jeg mener med dette, Liker de ikke hvordan siden representerer innholdet vil de ikke bry seg om å engang lese innholdet før de trykker på "back" knappen i håp om å finne en annen side, med bedre oversikt.

Jeg prøver bare å gi deg noen tips om hvordan du kan holde besøkende på nettsiden din, og samtidig få mer trafikk etterhvert.

Håper du tar kritikken godt, og jeg håper det hjelper deg videre. :)

mvh

adw

Brenner for koding. Et hav av muligheter, en ekspanderende hobby.

Svar på forumemnet

(If you're a human, don't change the following field)
Your first name.
Innholdet i dette feltet blir holdt privat og vil ikke bli vist offentlig.