Motta betaling med VISA og MasterCard i nettbutikk

Anonym
Anonyms bilde

Hvordan kan man akseptere VISA og MasterCard i nettbutikk?

Det finnes sikkert flere transaksjonsløsninger, derfor lurer jeg på hva man bør tenke på ved valg av betalingsløsning?

Hjemmeside
Hjemmesides bilde
Avlogget
Bidragsyter
Ble med: 17.06.2008
Betalingsmetoder i nettbutikk

Du har helt rett, det finnes mange betalningsløsninger for å motta bank- og kredittkortbetaling med VISA, MasterCard og andre korttyper i nettbutikk. Valg av løsnings for betalingsmottak er noe man bør vie mye tid til overveielse, da det henger tett sammen med hvilken omsetning man vil oppnå i nettbutikken. Gitt at man har trafikk da, selvfølgelig.

Dette vil bli tatt opp i videotutorialene, men siden det er så viktig som det er, skriver jeg likevel noen tips.

Viktige faktorer ved valg av betalingstjenester i nettbutikk

Det finnes to tommelfingerregler ved valg av tjeneste for betalingsmottak i nettbutikk

  1. Aksepter så mange "forsvarlige" betalingsmetoder som mulig
  2. Velg en kjent betalingsformidler som tar seg av transaksjonene

Mottak av betaling i nettbutikk

Primært har man følgende muligheter for mottak av betaling fra nettbutikk;

  1. Postoppkrav Kunde betaler på Posten når vedkommende henter forsendelse
  2. Vedlagt faktura Kunde betaler etter at vedkommende har fått forsendelse
  3. Forskuddsbetaling over bankkonto Kunde bestiller og får faktura som må betales før varer sendes
  4. VISA/MasterCard/PayPal Kunde forskuddsbetaler under bestillingsprosessen

Selge varer på kreditt via nettbutikk

Omsetningen vil øke om man selger på kreditt, men det vil også risikoen for tap. Derfor er det viktig at overskuddet på den økte omsetningen overgår tapet av salget på kreditt.

Selger man varer og tar betalt med postoppkrav eller vedlagt faktura, så selger man varer på kreditt. Man gir kunden varene mot at kunden forplikter seg til å betale. Det er likevel ikke alltid man vil få betalt, dermed utsetter man seg for risiko når man selger på kreditt.

For å gardere seg mot tap i høyest mulig grad, er det viktig at du som nettbutikkeier "kjenner" dine kunder. Er kundesegmentet ditt fullt av dårlige betalere, eller stoler du på dem? Vil du gi kreditt til lojale kunder, eller skal samtlige få kreditt? Har du systemer for å takle fakturering/betalingsoppfølging/inkasso? Dette er viktig om man skal selge på kreditt.

Sende varer i postoppkrav

Sender man i postoppkrav, så vil man automatisk påta seg risiko. Hvis kunden ikke henter pakken må man dekke til- og frasending, pluss gebyret for å sende i oppkrav. Dessuten blir varene liggende 14 dager på det lokale postkontoret hos kunden, pluss tiden det tar å sende frem og tilbake.

Det betyr at man må betale dobbel frakt, pluss postoppkravsgebyret. Nettbutikker har anledning til å fakturere  kunder som ikke har hentet pakken på Posten, men det er slettes ikke sikkert kunden betaler denne fakturaen. Da påbeløper det i første omgang purregebyr, dernest går saken til inkasso.

Hvis kunden, på tross av inkassosak, likevel ikke betaler, må firmaet som eier nettbutikken betale for inkassobyråets tjenester.

Selge varer med vedlagt faktura

Selger man varer med vedlagt faktura, så gjelder selvsagt det samme som for fordringer (krav) på kostnaden av ikke hentede varer sendt med postoppkrav.

Forskjellen er selvfølgelig at kunden har fått varen, og på tross av at firmaet (du) har pant i varen inntil fordringen (kravet) er betalt, er det lite praktisk å kreve varen tilbake. Ofte er varen brukt, og det vil være vanskelig å få kunden til å sende varen tilbake.

Hvordan unngå tap når man gir kreditt til kunder

Fordringer som ikke betales er et tap for bedriften. Ved et slikt tap må kravet helt eller delvis skrives av. Med delvis menes det at man eventuelt forventer å få inn deler av kravet fra kunden, eller selger kravet til en bedrift som har spesialisert seg på å kjøpe opp misligholdte krav i håp om å tjene penger på fordringene.

Det finnes nemlig selskaper som kjøper opp misligholdte krav for en brøkdel av kravets beløp, i håp om at de skal kunne inndra pengene og på den måten tjene penger på kravet. Det kan f.eks. dreie seg om at man selger et kundekrav som opprinnelig er på kr 1 000 kr for kr 100 til et slikt selskap.

En annen mulighet er å drive med factoring, det innebærer at man selger kundekravet med en gang man har inngått en avtale med kunden. Factoring-selskapet tar da på seg samme risiko som du ville gjort, dersom du selv sto for innkreving av fordringen. Det betyr at du lemper risikoen for at kravet ikke blir betalt over på factoring-selskapet.

Det skjer f.eks. ved at man selger kravene for 80 % av fordringens verdi. På den måten håper factoringselskapet å tjene penger på de fleste kravene de kjøper. Det blir de som står for fakturering og inkassorutiner, og du får pengene med en gang en avtale er inngått. Bakdelen med factoring er at det koster en del, i mitt eksempel 20 % av fakturaens pålydende. På en annen side sparer man tid og penger i forbindelse med å kreve inn fordringer fra trege kunder, i tillegg til å slippe å ta tap når de kommer.

Forskuddsbetaling av varer

Risikomessig er det selvfølgelig en enorm fordel å ta forskuddsbetalt, men når risikoen din blir mindre, så øker kundens risiko. Hvis de forskuddsbetaler og varen aldri kommer, så har de tapt, i alle fall om de brukte et debetkort (vanlig bankkort). Hvis de betaler med kredittkort, så kan ikke kredittselskapet kreve penger av en kunde som ikke har fått varen. Det betyr at kunder som handler i nettbutikker de ikke er fortrolige med har et ekstra vern dersom de bruker kredittkort i steden for bankkort.

Det er mange forbrukere som ikke kjenner til denne ekstra sikkerheten ved å bruke kredittkort. Derfor vil en nettbutikk med forskuddsbetaling som eneste alternativ merke lavere omsetning enn de som tilbyr kredittsalg i tillegg.

Velger kunden å betale med kredittkort, så finnes det lover som beskytter kunden ytterligere mot risiko. Det er nemlig slik at betaling med kredittkort er tryggere enn med bankkort. Skulle det skje at nettbutikken man handler i går konkurs, varene aldri kommer eller man blir svindlet, så er det utstederen av kortet som må ta tapet, ikke kunden.

Velger man en forskuddsbetalingsmodell, så er det helt nødvendig å opparbedeide seg tillit i markedet. Folk må være sikre på at de får det de har betalt for innen rimelig tid.

Kreve forskuddsbetaling via bankkonto

Ved å akseptere så mange betalingsmetoder som mulig, gir man kunden frihet til å velge. Vær likevel obs på at salg med vedlagt faktura kan og vil medføre noen tap. Små nettbutikker nyter derfor godt av å ta forskuddsbetalt, men det er ikke like lett å få folk til å forskuddsbetale over bank, som det er å få dem til å forskuddsbetale med bankkort og kredittkort.

For å akseptere VISA, MasterCard og andre bank- og kredittkort, trenger du noen som kan prosessere betalingene for deg. Det finnes mange å velge blant, både nasjonale og internasjonale.

Målgruppe viktig for valg av betalingsprosessering

Folk hører stadig om identitetstyveri og betalte varer som aldri dukker opp. Valg av løsning bør henge sammen med målgruppen til nettbutikken din. Skal du bare selge til kunder i Norge? Er målgruppen unge, voksne eller gamle? Hvilke selskaper er det som hevder seg i andre nettbutikker hvor disse kundene handler?

Man må velge en leverandør folk stoler på. Hvis de ikke stoler på betalingsformidleren, så er sjansen større for at de ikke tør å handle.

Det er også mange som har betenkligheter med å legge inn bank- og kredittkortdata i nettbutikkens brukergrensesnitt. Hvis nettbutikken din skal lagre slike opplysninger, så er det veldig viktig at du tar det ansvaret seriøst.

PayPal er favoritt

Min personlige favoritt er PayPal. PayPal er et over 10 år gammelt internasjonalt selskap. PayPal er eid av eBay, hvilket gir det tillit og tyngde. Faktisk er PayPal den eneste lovlige betalingsmetoden for selgere på eBay om dagen, og tjenesten brer om seg på verdensbasis.

PayPal har en rekke muligheter for mottak av betaling, herunder VISA, MasterCard, American Express, eChecks og så videre. Kunder som handler av deg gjennom PayPal trenger ikke å ha PayPal-konto selv.

Spørsmålet blir da hvor utbredt kjennskapen til PayPal er blant de som kommer til å handle i nettbutikken din. Hvis det er usannsynlig at de har hørt om PayPal, så er det lite trolig at de vil være villige til å plotte kortdetaljene sine på en ukjent side. Henvender man seg et ungt publikum, så er min erfaring at PayPal er et godt alternativ.

PayPal opererer med litt forskjellige kostnadsstrukturer for de forskjellige kontotypene de tilbyr. De opererer uten etableringsavgift og faste abonnementskostnader, men har en modell hvor de tar en fast pris pluss en prosentandel av transaksjonssummen. Dette er helt klart et billig og bra alternativ, gitt at volumet av transaksjoner og størrelsen på enkeltbeløpet tilsier at det er det beste alternativet. Mer om transaksjonskostnader etter at vi har gått gjennom neste punkt.

Andre VISA, MasterCard og liknende betalingsformidlere

Det finnes mange som tilbyr prosessering av debetkort og kredittkort, og prisene på disse var langt høyere før enn de er nå. Mye av dette kan man muligens takke den intense konkurransen fra PayPal for. Man bør søke rundt på nett, høre med den lokale banken og kanskje en større bank før man bestemmer seg for hvem som skal prosessere kortbetalingene.

I visse ekstreme tilfeller har jeg sett tilknytningsavgifter opp mot 10 000 NOK, i tillegg skal de ha en stk pris per transasjon og en prosentandel av summen de skal prosessere. I andre tilfeller har jeg rimeligere alternativer, så det er viktig at man får en god oversikt over prisene i markedet før man velger løsning.

Hvordan velge leverandør for kortbetaling i nettbutikk

Det finnes ikke noe fasitsvar på dette, da det hovedsaklig henger sammen med tre variabler:

  1. Har kundene i din nettbutikk hørt om og stoler de på PayPal?
  2. Hvor stort volum av betalinger forventer nettbutikken?
  3. Hvor stort er gjennomsnittlig ordreverdi på i kroner og øre?

Hvis man har faktiske tall eller prognoser (et estimat) for hva man kan forvente her, så har man et godt utgangspunkt for å avgjøre hva som lønner seg.

Man må simpelten finne så mange alternativer som mulig, velge de man tror kundene vil stole mest på og deretter regne ut transaksjonskostnadene på de forskjellige tilbudene.

F.eks. kan det tenkes at en butikk med stort ordrevolum og høy gjennomsnittlig ordreverdi vil tjene på å kjøpe tjenesten fra en leverandør som har fastpris pluss noen få prosenter av ordreverdien. Den samme nettbutikken kan tenkes å komme dårligere ut av det med PayPal, som ikke har fast abonnementspris per måned, siden ordreverdien er høy.

Hjemmeside
Hjemmesides bilde
Avlogget
Bidragsyter
Ble med: 17.06.2008
Betalingsløsning på internett

Dette er et viktig spørsmål, og jeg beklager tregt svar, men vit at jeg jobber med å skrive en lengre artikkel om akkurat dette.

Grunnen til at det tar litt tid, er ønsket om at guiden skal være så innsiktsfull som mulig for nybegynnere. Kommer tilbake hit med link til guiden så snart den er ferdig.

Tim
Tims bilde
Avlogget
Ble med: 15.01.2010
Er dette noe som har gått

Er dette noe som har gått litt i glemmeboka eller?

 Tim @ Gambinomafia

Hjemmeside
Hjemmesides bilde
Avlogget
Bidragsyter
Ble med: 17.06.2008
Ting Tar Tid

Neida, jeg brukte bare litt over to år på å skrive den ferdig, lol!

Svar på forumemnet

(If you're a human, don't change the following field)
Your first name.
Innholdet i dette feltet blir holdt privat og vil ikke bli vist offentlig.